• دوشنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ / ۰۰:۵۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92111409278

حسن انوری مطرح کرد

چیزی که در قانون هست، ولی به صلاح نیست

چیزی که در قانون هست، ولی به صلاح نیست

حسن انوری می‌گوید با این‌که آموزش زبان‌های بومی در قانون اساسی مطرح شده، اجرای این موضوع به صلاح ملت ایران نیست.

حسن انوری می‌گوید با این‌که آموزش زبان‌های بومی در قانون اساسی مطرح شده، اجرای این موضوع به صلاح ملت ایران نیست.

این فرهنگ‌نامه‎نویس پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره آموزش زبان‌های بومی که اخیرا از سوی دولت مطرح شده است، گفت: به نظرم این کار، کار خوبی نیست و برای اتحاد ایرانیان، ملت ایرانی و زبان فارسی مضر است.

او ادامه داد: ‌من فکر می‌کنم نباید چنین تصمیمی گرفته شود؛ به این دلیل که زبان فارسی وسیله تقارب اقوام مختلف ایرانی است و آموزش زبان‌های بومی به زبان فارسی لطمه می‌زند. اگر بخواهیم این کار را انجام بدهیم باید برای خوزستان کتاب‌هایی به زبان عربی، برای گیلان‌ کتاب‌هایی به زبان گیلکی، برای آذربایجان کتاب‌هایی به زبان آذری و برای کردستان کتاب‌هایی به زبان کردی تألیف شود. این به صلاح تاریخ ایران و وحدت ملی نیست.

انوری که خود در تکاب (واقع در آذربایجان غربی) به دنیا آمده، سپس عنوان کرد: اگر زبان انگلیسی و زبان عربی در حال حاضر در مدرسه‌ها آموخته می‌شود، به این دلیل است که عربی زبان دینی ماست و انگلیسی زبان علم است؛ بنابراین آموزش آن‌ها اشکالی ندارد، اما اگر نظر مرا بخواهید، آموزش زبان‌های بومی کار صحیحی نیست؛ به این دلیل که زبان فارسی، زبان ملیت ایرانی است. یک کرد و یک گیلک وقتی می‌خواهند با هم ارتباط برقرار کنند با هم به فارسی صحبت می‌کنند. اگر بنا باشد کرد، کردی و گیلک، گیلکی بدانند چگونه با هم ارتباط‌ برقرار کنند؟

او افزود: طبق قانون باید تا کلاس چهارم دبستان زبان محلی و بعد از آن زبان فارسی آموزش داده شود، اما نظر من این است که اجرای این موضوع به صلاح ملیت ایرانی نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha