• چهارشنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 92111611351
  • خبرنگار : 71410

تاراج خاطره فریدون فروغی در تبلیغ کنسرو ماهی!

تاراج خاطره فریدون فروغی در تبلیغ کنسرو ماهی!

خیلی‌ها از صدای زنده‌یاد فریدون فروغی خاطره دارند و با آن زندگی کرده‌اند. اگر هم این طور نباشد، هرکس تنها یک بار هم قطعه‌ای از او شنیده باشد، خیلی خوب می‌داند که صدای فروغی اصلا آدم را یاد تُن ماهی نمی‌اندازد.

خیلی‌ها از صدای زنده‌یاد فریدون فروغی خاطره دارند و با آن زندگی کرده‌اند. اگر هم این طور نباشد، هرکس تنها یک بار هم قطعه‌ای از او شنیده باشد، خیلی خوب می‌داند که صدای فروغی اصلا آدم را یاد تُن ماهی نمی‌اندازد.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، چند وقتی می‌شود، همان تلویزیونی که موسیقی را دوست ندارد و هیچ سازی را نشان نمی‌دهد، تلویزیونی که صدای زنده‌یادان فرهاد مهراد و فریدون فروغی را در زمان حیاتشان پخش نکرد، حالا یک آگهی بازرگانی پخش می‌کند که در آن از ملودی و ترانه معروف فریدون فروغی برای تبلیغ کنسرو ماهی تُن استفاده کرده است.

«نیاز» نام یکی از قطعات مشهور زنده‌یاد فروغی است. ترانه‌ای که مضمونی عاشقانه دارد و ملودی آن متعلق به اسفندیار منفردزاده است و شهیار قنبری هم شعر‌ آن را سروده است.

فریدون فروغی در بخشی از این قطعه می‌خواند: «تو مث وسوسه‌ی شکار یک شاپرکی...تو مث شوق رها کردن یک بادبادکی... تو همیشه مث یک قصه پر از حادثه‌ای... تو مث شادی خواب کردن یک عروسکی... من نیازم تو رو هر روز دیدنه...از لبت دوست دارم شنیدنه...»

البته در این آگهی تبلیغاتی خواننده به جای مصراع آخر می‌گوید: «من نیازم تو رو هر روز چشیدنه»

اکنون صدا و سیما به عنوان بزرگترین ناقض قانون کپی‌رایت، ملودی را که متعلق به اسفندیار منفردزاده است و با صدای فریدون فروغی جان گرفته را به روی آنتن می‌برد و این در حالی است که فروغی هیچ‌گاه نتوانست در کشورش فعالیت مجاز داشته باشد و آثارش از صدا و سیما پخش شود.

به نظر می‌رسد، ایده‌ها آنقدر ته کشیده است که در یک آگهی تبلیغاتی اثر خواننده‌ای دستخوش تغییر شده و سازنده با افتادن به جان یک قطعه موسیقی هدف تبلیغاتی خود را با چنین مجوزی پیش می‌برد.

البته سال‌هاست که همین صدا و سیما که بعضا به کوچکترین استفاده از آثارش در جایی دیگر واکنش نشان می‌دهد، آثار افرادی چون فرهاد مهراد را به‌رغم اعتراض و حتا شکایت خانواده آن‌ها به مراجع قضایی، با پشتوانه نبود الزام به رعایت حقوق مؤلف در کشور، پخش‌ می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۱۰:۲۷

متاسفم واسه صداوسيما که نه برنامه‌هاش برنامس نه سريالهاش و نه تبليغاتش. واقعا کسي مثل فريدون فروغي ايران به خودش نميبينه

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۱۰:۴۱

تا زماني که تلويزيون در انحصار صدا و سيمايي باشد که حامي جناحي خاص در مملکت هست و نه به عقايد مخاطب و نه به گلايه‌هاي خواننده، بازيگر، کارگردان و غيره و غيره گوش مي‌دهد، نه نظارتي بر روي کار اوست و نه شاکي دستش به جايي بند براي گرفتن حق، آش همين آش و کاسه همين کاسه است ... بهترين راه ايجاد شبکه‌هاي راديو و تلويزيوني خصوصي است که دستشان در برنامه‌سازي باز باشد و به حق و حقوق مخاطب و هنرمند احترام بگذارند ... همانطور که مي‌بينيد در هر بخشي که نامش آورده مي‌شود نقص، مشکل و انحصار وجود دارد و فقط سرمان را زير برف کرده‌ايم و ميگوييم ما خوبيم و بي نقص ...

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۱۰:۴۵

واقعا کار مزخرفي کردن. واقعا تاسف انگيزه

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۱۱:۰۳

دوستان يه دليل ديگه هم داره، چون بودجه صدا و سيما کم شده خيلي راحت هر پيشنهادي رو قبول ميکنن بدون در نظر گرفتن عواقبش. نمونش انواع تبليغات ماهواره‌اي که دارن نشون ميدن. افتضاح بزرگشونم تبليغ کرم حلزون و کفش‌هاي افزايش قد بود

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۱۱:۰۶

يعني رسما خاااااااااااااااك بر سرشون

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۱۱:۱۰

اينا كه لباس و يقه مي‌دوزن توي فيلماي خارجي براي سانسور يعني دقت نكردن به اين مساله؟ اون شركت كه خيلي ... اوني هم كه تاييد كرده بدتر.

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۱۱:۱۴

من وقتي اين آگهي را ديدم خيلي تاسف خوردم و زجرآوره که آثار بزرگان شعر و موسيقي کشورمان اينجوري خراب شود.

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۱۱:۲۳

اين يک جور دزدي است

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۱۱:۴۱

دورود بر شما دست اندر کاران اين رسانه وزين دنياي مجازي. جانا سخن از زبان دل ما ميگوييد. اين صدا و سيما که نمي‌دانم چگونه نام ملي را هم يدک ميکشد اين چنين ميکند؟ آيا چند درهم ناقابل از درآمد تبليغات (عليرغم داشتن بودجه اختصاصي و ويژه براي آن سازمان) اين همه ارزش دارد که با وجود زنده بودن شاعر و ترانه‌سراي اين اثر فاخر موسيقي مردمي (پاپ موزيک) چگونه نقض قانون کپي رايت را ميکند. از مجموعه تحت مديريت آقاي ضرغامي بايد بسيار بسيار دور از انتظار باشد.

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۱۲:۰۷

در همه جاي دنيا نمونه اين کار با بزرگتر از فروغيشم ميشه و اينکه از موقع اعتراض فقط بخش آخر کار پخش ميشه و در ضمن اين تبليغ کار ايران نوينه که کعبه آمال خيلي از شما روشنفکرهاست

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۱۳:۰۷

هر دم از اين باغ بري ميرسد

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۱۳:۰۷

وقتي آهنگ غير مجاز خواننده ترك در تبليغ كيك گذاشته ميشه چه انتظاري داريد؟

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۱۳:۲۲

سلام. من خودم هر بار که اين آگهي بازرگاني رو مي بينيم چنان از اين تبليغ حالم بد ميشه و خيلي ناراحت ميشم که مي بينم با چنين شعر و خواننده ماندگار در ذهنها همچنين کاري رو انجام داده اند. کاش صدا و سيما به اين موضوع رسيدگي کنه. اگر با اين منوال پيش بروند ممکن است تا چندي ديگر کلي از بزرگان ما وجهان مورد تمسخر قرار بگيرند براي اهداف سودجويانه و تبليغاتي. ممنون

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۱۳:۲۶

يعني ما هميشه بايد مورد تمسخر باشيم با اين همه تمدن که داريم؟ خيلي سريع داريم به ناکجا ميريم

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۱۳:۲۹

وقتي 4 تا کارنابلد که با فرهنگ موسيقايي غريبه‌ن ميشن دست اندرکار، همين ميشه. انگار نه انگار يکي از اساطير موسيقي ايران که حتي يک اثر نازل و نيمه‌مبتذل هم نداده بيرون ميشه دست‌مايه يک تبليغ 2 زاري! دم به دم هم که ترانه ماندگار يار دبستاني فريدون فروغي از زبان هر ناخواننده‌اي بيرون مياد از طريق رسانه ملي!!!

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۱۳:۳۱

من فريدون فروغي رو خيلي دوست دارم. هر بار كه آهنگ زندون دل رو گوش مي‌كنم ته دلم خدابيامرز مي‌گم. آهنگاش تو روح و جان مي‌نشينه. واقعا كسي كه اين سوءاستفاده رو كرده بايد شرمنده روح بزرگ اون خواننده باشه. ممنون از اينكه ايسنا به اين نكته توجه كرد. اين كار بي‌ارزش كردن اين خواننده بزرگ است.

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۱۳:۳۵

اون تن ماهي رو نخرين يا تحريم کنين خريدشو، ديگه هيچ کارخونه‌اي از اين خبطها نمي‌کنه، راهش اينه!

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۱۳:۳۵

من بار اول كه شنيدم اين تبليغو شاخ درآوردم. مني كه هنرمند نيستم كلي متاسف شدم و ناراحت

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۱۳:۳۹

يه دونه از آهنگهاي فريدون فروغي به تمام خواننده‌هاي تازه به دوران رسيده امروزي مي‌ارزه. تنها صداست که ميماند.

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۱۳:۴۴

حالم از اين كاراي صدا و سيما به هم ميخوره

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۱۴:۰۲

هرچيزي حرمتي داردوبهتر است با هرآنچه تداعي خاطرات ميکند با دقت نظر بيشتري مواجه شويم

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۱۴:۱۰

برخلاف نظر همه اين تبليغ ياد و خاطره فريدون فروغي رو زنده نگه ميداره.

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۱۶:۴۱

سپاس از توجه واقعاً لازم شما به اين موضوع. اشکالي ندارد که از يک اثر هنري و يا بهتر بگويم از شگردهاي هنري در ارائه يک کار تبليغاتي استفاده شود اما در کشور ما که تبليغات به معناي امروزينش وجود ندارد، نتايج معمولا اين طور فاجعه‌بار مي‌شود و بي‌تعارف، حال آدم را بد مي‌کند و به هم مي‌زند. دوباره سپاس.

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۲۱:۱۶

ممنون از توجه شما

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۲۱:۲۴

نظر خوبي دادين.چرا بايد اهنگهاي غني و با ارزش دستمايه يكسري تبليغات پوچ بشه

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۷ ۰۱:۱۸

ضرغامي حيا کن صدا وسيما رو رها کن

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۷ ۰۷:۵۵

افرين بر اين موضع گيري بجا و غني ايسنا

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۷ ۰۸:۰۴

از کوزه همان برون تراود که در اوست . از صدا و سيما بيشتر از اين انتظار نميره .

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۷ ۰۸:۵۰

شايسته توجه بيشتر ما اهالي! محترم!!به محتواي محصول!!!

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۷ ۱۰:۰۰

متاسفم براي صدا سيما که واسه هيچي ارزش قائل نيس اما خوشحالم که خبرنگارايسنا که همچنين مطلبي رو نوشته و توجه کرده به اين موضوع .

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۷ ۱۴:۵۰

هرچي پخش ميشه يه ايرادي ميگيريد!

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۲۲ ۰۱:۴۱

واقعا جاي تأسف داره. به خدا هر وقت اين تبليغ داره شروع ميشه سريع ميزنم يه شبکه ديگه.همه وجودم از عصبانيت ميلرزه. خدا ميدونه چقدر مردم اين سرزمين کهن با اين آهنگ ها خاطره دارن.