• یکشنبه / ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93011703768
  • خبرنگار : 71191

مدیرکل میراث فرهنگی‌ و گردشگری همدان:

برای سرپا ماندن عمارت جواهری تلاش کردیم

برای سرپا ماندن عمارت جواهری تلاش کردیم

مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: معتقدم اگر اهل فن درباره‌ی وضعیت بناهای تاریخی همدان صحبت کنند، بسیار بهتر است.

مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: معتقدم اگر اهل فن درباره‌ی وضعیت بناهای تاریخی همدان صحبت کنند، بسیار بهتر است.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به‌دنبال تخریب عمارت جواهری در استان همدان، امیرشهاب رضویان - دوست‌دار میراث فرهنگی و کارگردان سینما - نسبت به بی‌توجهی اداره کل میراث فرهنگی استان همدان اعتراض کردند و دلیل رخ دادن این اتفاق را کم‌کاری مسوولان این اداره کل دانستند.

درپی طرح این سخنان، علیرضا ایزدی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: من حدود 20 سال است که در میراث فرهنگی کار می‌کنم و فکر نمی‌کنم کسی دلسوزتر از من و کسانی باشد که سال‌های سال است در این حوزه کار می‌کنند. عمارت جواهری به دوره‌ی پهلوی متعلق بود. من نمی‌گویم این عمارت واجد ارزش نبود، اما از حرف دیگران درباره‌ی این عمارت تعجب می‌کنم.

مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان همدان مهم‌ترین بحث را ثبت نبودن عمارت جواهری در فهرست آثار ملی دانست و ادامه داد: معتقدم به همین دلیل، آن عمارت ارزش چندانی نداشت. ما دوست داشتیم این بنا را ثبت کنیم، چون در منطقه‌ای قرار داشت که بنای تاریخی چندانی در آنجا نبود؛ اما متأسفانه مالک بنا رضایت نداشت و قیمت ملک خود را بسیار بالا اعلام کرد.

او با اشاره به انتقاد رضویان - دوست‌دار میراث فرهنگی و کارگردان سینما - و سخنان او مبنی بر مرتبط دانستن تخریب عمارت جواهری با کم‌کاری مسوولان، اظهار کرد: این‌گونه جملات زیبنده‌ی یک انسان فرهنگی نیست. ما حدود 20 سال از عمر خود را در حوزه‌ی میراث فرهنگی کار کرده‌ایم، همه‌ی ما دلسوز هستیم، اگر این بنا ارزش چندانی داشت، کار زیادتری برای نجات آن انجام می‌دادیم. هرچند اکنون نیز معتقدیم همه‌ی تلاش خود را برای سرپا ماندن عمارت جواهری انجام دادیم.

وی با بیان این‌که سازمان میراث فرهنگی دایه‌ی دلسوزتر از مادر نمی‌خواهد، افزود: حرف‌های آقای رضویان بسیار برای من سنگین بود و در برخی جملات‌شان را نوعی توهین به خودم می‌دانم. در واقع، او با جملاتش به من تهمت زده است. او نمی‌داند در طول 20 سال گذشته، در هر استانی که فعالیت کرده‌ام، چه سختی‌ها و رنج‌هایی را تحمل کرده‌ام تا بتوانم حتی یک اثر فرهنگی و تاریخی کوچک را حفظ کنم.

ایزدی با اشاره به پرسش رضویان مبنی بر این‌که ایزدی در دوران مدیریتش چه کار مثبتی برای میراث فرهنگی انجام داده است؟ گفت: به جرأت می‌گویم، بسیار بیشتر از برخی افراد در این حوزه کار کرده‌ام؛ اما کارهایم بی‌ادعا بوده است. من عاشق‌تر از آن هستم که برای هر کاری که انجام می‌دهم فریاد بزنم. در سختی‌های بسیار زیاد و بدون پول و اعتبار و بدون این‌که به‌دنبال منافع شخصی باشم، تا جایی که توانسته‌ام همه‌ی کارها را به بهترین نحو انجام دادم، اما آن‌ها را اعلام نکردم.

وی بیان کرد: بهتر است برخی افراد که به خود اجازه می‌دهند در این حوزه اظهار نظر کنند، نخست اطلاعات خود را درباره‌ی معماری قاجاری و پهلوی بیشتر کنند. مگر من درباره‌ی سینما یا فیلم که هیچ تخصصی در آن ندارم، اظهار نظر می‌کنم که یک کارگردان سینما در حوزه و حرفه‌ی تخصصی من اظهار نظر می‌کند؟! آیا بی‌خوابی‌ها، بحث‌ها و دعواهای کارشناسان و مدیران میراث فرهنگی را برای گرفتن اعتبار و حفاظت از بناهای تاریخی دیده‌اید که این‌گونه به خود اجازه می‌دهید هر تهمتی را به مسوولان میراث فرهنگی روا کنید؟!

ایزدی افزود: چگونه می‌توانم درباره‌ی بنایی که مالک آن نیستم و با هیچ روشی نمی‌توانم سندی برای مالکیت آن پیدا کنم، اجازه‌ی دخل‌وتصرف یا ساخت‌وساز ندهم. با افتخار می‌گویم، 20 سال است که در سازمان میراث فرهنگی خون جگر خورده‌ام. اگر هدف زدن ایزدی است‌، راه دیگری دارد. برای اینکه به این دنیای آلوده و پست چنگ بزنیم چنین کارهایی ارزش ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha