• شنبه / ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93011603181
  • خبرنگار : 71191

کوه الوند به مرور با دودکش‌هایش شناخته می‌شود!

کوه الوند به مرور با دودکش‌هایش شناخته می‌شود!

یک فعال حوزه‌ی میراث فرهنگی استان همدان گفت: به‌نظر می‌رسد قرار است با تخریب شدن بناهای تاریخی مانند «عمارت جواهری» برج‌هایی شبیه دودکش کنار کوه الوند ساخته شوند.

یک فعال حوزه‌ی میراث فرهنگی استان همدان گفت: به‌نظر می‌رسد قرار است با تخریب شدن بناهای تاریخی مانند «عمارت جواهری» برج‌هایی شبیه دودکش کنار کوه الوند ساخته شوند.

فرزاد سپهر در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که در کنار کوچه‌ای که عمارت جواهری در آن قرار داشت‌، یک برج 20 طبقه ساخته شده که دید کوه الوند را مخدوش کرده است‌، ادامه داد: در فضای منتهی به دامنه‌های الوند با مجوزهایی که شهرداری همدان برای ساخت‌وساز صادر می‌کند،‌ برج‌هایی ساخته شده‌اند و از دور دست به‌نظر می‌رسد‌، دودکش‌هایی کنار کوه الوند‌ ایجاد شده‌اند. این شرایط، محیط زیست منطقه را از بین می‌برد.

وی با بیان این‌که بیشتر بناهای قرارگرفته در این محدوده به دوره‌های قاجار و پهلوی متعلق‌اند، اظهار کرد: خانه‌های تاریخی مانند «بدیع»، «نراقی‌ها»، «بدیع‌الحکما» و «جواهری» که در نزدیکی کوه الوند قرار دارند،‌ یا تخریب شده یا در حال تخریب هستند. متأسفانه با بالا رفتن قیمت زمین در همدان، بیشتر این خانه‌ها در حال تبدیل شدن به برج و آپارتمان هستند.

این کارشناس معماری ادامه داد: در چند سال گذشته، به مسوولان میراث فرهنگی و شهرداری همدان برای حفظ این خانه - باغ‌ها‌، هشدارهای زیادی داده‌ایم؛ اما متأسفانه تا کنون نه‌تنها به هیچ‌یک از این هشدارها اهمیتی داده نشده، بلکه خانه - باغ‌های قرارگرفته در نوار سبز همدان در حال تخریب‌اند.

تخریب عمارت جواهری و ساخت‌وسازهای جدید/فرزاد سپهر

او که هنگام تخریب عمارت جواهری در آنجا حضور داشت و از تخریب این بنای تاریخی عکس گرفته است،‌ با اشاره به فاصله 300 متری عمارت جواهری از باغ و عمارت «بدیع‌الحکما» که مدتی پیش، حدود 100 هنرمند خواستار جلوگیری از تخریب آن و قطع شدن درختان باغ بودند، یادآوری کرد: مالک عمارت جواهری سوم فروردین‌ماه، با حکم دیوان عدالت اداری، تخریب عمارت جواهری را آغاز کرد. در این عمارت، دو بنا در کنار یکدیگر قرار داشتند که هر دو تخریب شدند.

وی همچنین اظهار کرد: امروزه ما در حال نابود کردن بافت کهن شهرها و در کنار آن، درخت‌هایی هستیم که عامل سرزندگی شهرها هستند. وقتی مدیریت شهری مجوز تخریب یک بنا را صادر می‌کند، به‌مرور دیگر نقاط هم نابود می‌شوند.

سپهر با تأکید بر این‌که اکنون زمان حفظ کردن بناهای 100 ساله است، گفت: در بیشتر شهرها، از تهران گرفته تا سیستان و بلوچستان، بناهایی که عموما به دوره‌ی قاجار تعلق دارند، به مرور در حال تخریب‌اند.

این فعال و عکاس حوزه‌ی میراث فرهنگی افزود: در دنیا، بناهای تاریخی به‌عنوان سند حفظ می‌شوند‌؛ اما در ایران، عمارت قرارگرفته در نوار سبز همدان و حاشیه‌ی کوه الوند تخریب و گفته می‌شود، ارزش چندانی نداشت! وقتی یک مسوول میراث فرهنگی چنین نظری داشته باشد، وای به حال مردم و مدیریت شهری.

تخریب عمارت جواهری/فرزاد سپهر

به گزارش ایسنا،‌ 12 فروردین‌ماه امسال عمارت تاریخی «جواهری» در محله‌ی اعیان‌نشین شهر همدان تخریب شد. مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان نیز در این‌باره اظهار کرد: این بنا واجد ارزش چندانی نبود، هرچند من به‌شخصه دوست داشتم، آن را به‌عنوان یک لکه‌ی تاریخی در کنار جاده‌ی قدیم «دره‌بیگ» حفظ کنم، اما امکان آن فراهم نشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha