• سه‌شنبه / ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93011905567
  • خبرنگار : 71191

مدیر اداره کل موزه‌ها:

هزینه زیادی در موزه ملی به هدر رفته است

هزینه زیادی در موزه ملی به هدر رفته است

مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی از اختصاص 90 تا 100 درصد اعتبارات مربوط به موزه‌ها از طرف سازمان برنامه و بودجه در سال جدید خبر داد.

مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی از اختصاص 90 تا 100 درصد اعتبارات مربوط به موزه‌ها از طرف سازمان برنامه و بودجه در سال جدید خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا کارگر اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه 90 تا 100 درصد اعتبارات این حوزه را تخصیص داده است. این نشان می‌دهد سازمان برنامه با تفکر، چنین کاری را انجام داده، چون چنین تخصیصی در سال‌های خوب اقتصادی هم رخ نداده بود. با این اقدام می‌توانیم به مشکلات و بدهکاری‌های این حوزه تا دوماه دیگر رسیدگی کنیم و با یک نگاه جدید به این حوزه، برنامه‌ریزی کنیم.

او همچنین درباره‌ی وضعیت موزه‌ی ملی ایران و بخش دوران اسلامی، توضیح داد: حدود شش سال پیش، بخش دوران اسلامی تعطیل شد تا سامان‌دهی شود؛ اما متأسفانه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دوره‌ی گذشته نتوانست مدیریت متمرکز روی مرمت و سامان‌دهی بخش دوران اسلامی داشته باشد. اکنون که وضعیت را بررسی می‌کنیم، متوجه شده‌ایم بسیاری از هزینه‌هایی که برای این موزه صرف شده‌اند، نابجا بوده یا به هدر رفته‌اند و دیگر نمی‌توانیم کاری برای آن‌ها انجام دهیم. بنابراین در حال حاضر یک گروه هشت نفره در حال بررسی وضعیت قراردادها و مشکلات پیش رو در بخش دوران اسلامی در موزه‌ی ملی است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی آمار بالای سرقت و قاچاق آثار تاریخی، با بیان این‌که به‌نظر می‌رسید برخی آمارها براساس حدس و گمان است، گفت: کشورهایی مانند ترکیه، مصر، یونان، ایتالیا و ایران که تمدنی گسترده دارند، با چنین معضلی مواجه هستند.

کارگر با تأکید بر این‌که اداره کل موزه‌ها پس از حفاظت از آثار تاریخی به معرفی و تأثیرگذاری فکر می‌کند، افزود: بحث دیپلماسی فرهنگی در کشوری مانند ایران، بسیار اهمیت دارد.

فرهاد عزیزی

به گزارش ایسنا، مدیر امور پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز که در نخستین صبحانه‌ی کاری معاون میراث فرهنگی این سازمان حضور داشت، مهم‌ترین مشکل را بحث اعتبارات دانست و تأکید کرد: اگر بخواهیم یک مدیریت موفق جهانی داشته باشیم، به عزم ملی و مشارکت نیاز داریم تا از فرصت‌ها به بهترین نحو استفاده کنیم و تعهدات‌مان را در سطح جهانی ارتقا دهیم.

فرهاد عزیزی اولویت دفتر امور پایگاه‌ها را سامان‌دهی وضعیت مالی این دفتر دانست.

در ادامه، مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی نیز با اشاره به این‌که سال 93 هشتادمین سال ثبت ملی در سطح کشور است، گفت: هشتم بهمن‌ماه 1313 نخستین اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. می‌توانیم به این مناسبت، یک جشن ملی برگزار و حتی تمبر یادبود چاپ کنیم. امسال بهانه‌ای است تا از مجاهدت‌های 80 ساله را تقدیر کنیم.

فرهاد نظری

فرهاد نظری ثبت میراث طبیعی در فهرست یونسکو را یکی از برنامه‌های جدی این اداره کل دانست و تأکید کرد: تا کنون موفق شده‌ایم 31هزار و 87 اثر غیرمنقول را در فهرست آثار ملی به ثبت برسانیم. این در حالی است که تاکنون فقط یک قرآن به خط کوفی در کاخ گلستان در فهرست آثار منقول به ثبت رسیده است. بنابراین باید تلاش کنیم تا این طلسم شکسته شود.

در ادامه‌ی این نشست، رییس مرکز میراث ناملموس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به انتخاب پرونده‌ی «فناوری بادگیرهای ایرانی» برای ثبت در سال 2015 میلادی در فهرست میراث معنوی یونسکو، اظهار کرد: ما 10 اثر در فهرست موقت میراث ناملموس در یونسکو برای ثبت جهانی داریم؛ اما شورای ثبت هیچ‌یک از این 10 اثر را در اولویت ثبتی قرار نداده است. بنابراین به معاون میراث فرهنگی پیشنهاد کرده‌ایم که فهرست جدیدی را از آثار اولویت‌دار در خطر تدوین کند.

یدالله پرمون با اشاره به این‌که ایران در منطقه‌ای قرار دارد که به ظرفیت‌سازی نیاز دارد، گفت: ایران تا کنون روی دو فهرست معرفی و آثار نیازمند پاسداری و در معرض خطر تأکید داشته است. همچنین دو فهرست اقدامات موفق و کمک‌های مالی نیز در دستور کارند هرچند بخش مالی، زیاد شامل حال ما نمی‌شود.

یدالله پرمون

او تأکید کرد: در انتخاب پرونده‌ی بادگیرها احساس خطر کردیم، چون برخی کارشناسان بین‌المللی در رابطه با بحث بادگیرها از ما اطلاعات می‌خواستند. ما پرونده را دهم فروردین‌ماه به یونسکو فرستادیم و هنوز فرصت داریم که مستندات و اطلاعات خود را کامل کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha