• چهارشنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93041810711
  • خبرنگار : 71191

یک دوست‌دار میراث فرهنگی:

روند حفاظت از آثار تاریخی همدان نزولی بوده است

روند حفاظت از آثار تاریخی همدان نزولی بوده است

دبیر انجمن «دوستان زمین» در همدان معتقد است: روند حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی در استان همدان، در طول دو سال گذشته، نزولی بوده است.

دبیر انجمن «دوستان زمین» در همدان معتقد است: روند حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی در استان همدان، در طول دو سال گذشته، نزولی بوده است.

اردشیر ثریایی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که وضعیت حفاظت و مرمت بناها و بافت‌های تاریخی و صنایع دستی مانند سفال و چرم همدان، از 30 سال پیش تا این اواخر، روندی خوب و مناسب داشت، اظهار کرد: حدود یک سال پیش، آثاری از دوره‌ی ماد در روستای علوی در همدان شناسایی شدند، نامه‌نگاری‌های فراوانی برای مطالعه و کاوش در این محوطه توسط دوست‌داران میراث فرهنگی و محیط زیست با مدیرکل وقت میراث فرهنگی و گردشگری استان انجام شد‌، اما با بی‌توجهی مسوولان، حدود پنج‌ماه پیش، آثار به‌دست آمده در روستا تخریب شدند.

وی قطع درختان در اطراف آرامگاه باباطاهر را که میراث طبیعی استان همدان بودند، از دیگر اقداماتی دانست که در یک سال گذشته انجام شده است و ادامه داد:‌ درخت‌های قدیمی محوطه‌ی آرامگاه را به این بهانه که گردشگران بهتر بتوانند‌ آرامگاه را بینند، قطع کردند! حالا هم هیچ‌کسی پاسخگوی این موضوع نیست. همچنین تخریب باغ «بدیع‌الحکما» و عمارت «جواهری» در نوروز امسال‌، وضعیت میراث فرهنگی را در استان همدان اسفناک کرد.

این دوست‌دار میراث فرهنگی و محیط زیست با اشاره به اقداماتی که مدیر پیشین اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان برای جذب گردشگر و توسعه‌ی گردشگری پایدار کرده بود، گفت: می‌خواهند ورود گردشگر به همدان را افزایش دهند، اما گردشگرانی که به همدان می‌آیند، باید کجا را ببینند؟! هگمتانه در طول یک سال گذشته و در زمان اوج حضور گردشگران، دوبار آتش گرفت، صنایع دستی کشور چین در کنار سفال «لالجین» به‌فروش می‌رسد، بافت تاریخی همدان نیز از بین رفته و هنگامی که اعتراض می‌شود، می‌گویند اثر باارزشی نداشته، اگر بنا و اثر باارزشی در این محوطه نبوده، چرا در فهرست آثار ملی ثبت شده است!؟

او با اشاره به لزوم توجه به آثار تاریخی قرارگرفته در اطراف شهر همدان، افزود: امیدوارم مدیرکل جدید میراث فرهنگی و گردشگری همدان توجه بیشتری به آثار تاریخی داشته باشد و با ایجاد ارتباط بهتر با انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد علاقه‌مند به میراث فرهنگی، وضعیت بهتری برای حفاظت از آثار تاریخی و جلوگیری از روند تخریب‌ها در این استان ایجاد شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha