• دوشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۹۳ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 93043016949

پوستر فقط برای دیده شدن نیست

پوستر فقط برای دیده شدن نیست

یک گرافیست معتقد است طراحی پوستر به عنوان یک هنر کاربردی جایگاه خود را در بین مردم از دست داده و تبدیل به یک کار نمایشگاهی شده است.

یک گرافیست معتقد است طراحی پوستر به عنوان یک هنر کاربردی جایگاه خود را در بین مردم از دست داده و تبدیل به یک کار نمایشگاهی شده است.

ناصر نصیری به بهانه چاپ کتاب «پوستر، آرم، جلد» در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره وضعیت طراحی پوستر در ایران، اظهار کرد: پوستر را در سال‌های گذشته تبدیل به هنرهایی مثل نقاشی کردند؛ در حالی که پوستر مثل داروست و باید برای مصرف و کاربرد خاصی تجویز و طراحی شود، نه اینکه فقط عنوانی تعریف شود و پوسترهای آن به صورت نمایشگاه روی دیوار بروند.

او افزود: تا یک دهه بعد از انقلاب وضعیت پوستر در ایران خوب بود و هنرمندان فعالی در این حوزه حضور خوبی داشتند، اما از حدود 20 سال است که به قول یکی از استادان، گرافیک هنری جایگاه خود را در بین مردم از دست داده است. برخی آمدند و برای خودشان عنوان تعریف کردند و بدون داشتن سواد و خلاقیت این حوزه را به دست گرفتند و حرفه‌ای‌ها هم برای خودشان کار کردند و نمایشگاه گذاشتند.

این گرافیست ادامه داد: همین مسئله باعث شد که پوستر حضور چشمگیر خود در سال‌های پس از انقلاب را از دست بدهد. این در حالی است که پوستر و گرافیک برای مردم است، چون این هنر، یک هنر کاملا کاربردی است. بستر و پتانسیل این بخش خیلی بالاست و می‌تواند رشد کند.

نصیری درباره چاپ آثار گرافیکی خود در یک کتاب عنوان کرد: از سال‌ها پیش تصمیم داشتم مجموعه‌ای از پوستر، طراحی جلد و آرم‌های خود را جمع‌آوری کنم و در قالب یک کتاب در اختیار دانشجویان گرافیک و علاقه‌مندان به این حوزه قرار بدهم. وقتی برای این موضوع با دکتر کامران افشار مهاجر، استاد دانشگاه هنر، مشورت کردم ایشان گفتند که انتشار این تصاویر به صورت آلبوم برای دانشجویان وجه کاربردی ندارد و بهتر است در کنار آن‌ها یک نگاه آموزشی هم وجود داشته باشد.

او افزود: آقای افشار مهاجر برای این کتاب مقدمه نوشتند و نگارش بخش آموزشی آن را نیز بر عهده گرفتند. در این بخش تاریخچه و مکاتب طراحی پوستر، جلد کتاب و مجله و همین‌طور انواع و فرم‌های آرم توضیح داده شده است و در بخش دوم هم مجموعه‌ای از آثار من در این زمینه به چاپ رسیده است.

این گرافیست خاطر نشان کرد: این کتاب در 160 صفحه و در قطع وزیری تا یک ماه دیگر از سوی انتشارات تهران روانه بازار کتاب خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha