• سه‌شنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 93051406459

وزیر راه در مراسم افتتاح «اقتصادنیوز» عنوان کرد:

جای خالی تحلیل اقتصاد سیاسی در رسانه‌ها

جای خالی تحلیل اقتصاد سیاسی در رسانه‌ها

وزیر راه و شهرسازی با ابراز تأسف از این‌که در رسانه‌ها فقط خبر منتشر می‌شود، می‌گوید هنوز نتوانسته تحلیل اقتصاد سیاسی خوبی در رسانه‌ها پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی با ابراز تأسف از این‌که در رسانه‌ها فقط خبر منتشر می‌شود، می‌گوید هنوز نتوانسته تحلیل اقتصاد سیاسی خوبی در رسانه‌ها پیدا کند.

به گزارش خبرنگار بخش رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه خبری «اقتصادنیوز» به عنوان یکی دیگر از اجزای مجموعه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» با حضور مقاماتی چون مسعود نیلی (مشاور رییس جمهور)، عباس آخوندی (وزیر راه و شهرسازی)، حسین عبده تبریزی (مشاور وزیر راه و شهرسازی)، یحیی آل‌اسحاق (رییس اتاق تهران) و همچنین جمعی از کارشناسان از جمله موسی غنی‌نژاد، محمد مهدی به‌کیش، داود دانش‌جعفری، پرویز عقیلی کرمانی، علی‌نقی مشایخی، غلامرضا سلامی، مهدی عسلی و غلامرضا فرجادی رسما افتتاح شد.

در این مراسم، عباس آخوندی - وزیر راه و شهرسازی - اظهار کرد: با وجود همه کاستی‌های کشورمان در حوزه رسانه روزنامه «دنیای اقتصاد» به خوبی توانسته جای خود را پیدا کند و جای خالی بسیاری را نیز پر کند. در بُعد رسانه و مخصوصاً تحلیل‌های اقتصادی ضعف‌های بسیاری داریم. این ضعف زمانی که به مجموعه تحلیل‌های اقتصادی بر حوزه اقتصاد سیاسی می‌رسد دوچندان می‌شود. من به عنوان فردی که مسئولیت اجرایی دارم هنوز نتوانسته‌ام تحلیل اقتصاد سیاسی خوبی در رسانه‌ها پیدا کنم. متأسفانه در نشریات، خبر می‌خوانیم و آن هم اخبار تکراری. امیدوارم این مجموعه آنچنان که تا به امروز نشان داده بتواند ضعف نشریات را در حوزه تحلیل و مخصوصاً تحلیل اقتصاد سیاسی جبران کند.

احیای نفع ملی از حرفه‌ای شدن رسانه

در بخش دیگری از این مراسم، مسعود نیلی - مشاور اقتصادی رییس‌جمهور - گفت: آن روزها که جوان‌تر بودم اگر سد یا جاده‌ای در کشور ساخته می‌شد احساس خوشحالی می‌کردم و آن را به نفع توسعه اقتصادی کشور می‌دانستم اما امروز خوشحالم که اتفاق بزرگی در رسانه‌های بخش خصوصی به وقوع پیوسته و رسانه‌ای خصوصی توانسته بدون استفاده از یارانه و از طریق فروش محصولش روی پای خود بایستد.

او با اشاره به افتتاح سایت «اقتصادنیوز» و انتشار قریب‌الوقوع روزنامه انگلیسی وابسته به مؤسسه «دنیای اقتصاد» گفت: فضایی در رسانه‌های کشور باز شده تا مسیر حرفه‌ای شدن را طی کند و به مسائل اساسی بپردازد. باز هم از اندیشیدن به توسعه این مجموعه که به واقع نوعی اندیشیدن در راستای تامین منافع ملی است، تشکر می‌کنم و ایمان دارم این مجموعه یکی از مجموعه‌های موفق رسانه‌ای خواهد بود.

گرفتن اعتبار از دکتر نیلی کار بزرگی است

یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق تهران، نیز در این مراسم اظهار کرد: بزرگانی مانند دکتر مسعود نیلی و دکتر عباس آخوندی به راحتی از کسی تعریف نمی‌کنند و به هر کسی نمره نمی‌دهند. ابراز خوشحالی مشاور اقتصادی رییس‌جمهور نشان می‌دهد مجموعه «دنیای اقتصاد» توانسته کاری بزرگ انجام دهد و این بزرگان را جذب خود کند.

او افزود: در هر نهاد وقتی عقل و تدبیر با هم جمع می‌شوند موفقیت را به وجود می‌آورند و امروز «دنیای اقتصاد» به این موفقیت دست یافته است.

کارآفرینی در رسانه

در بخش دیگری از مراسم افتتاح پایگاه خبری «اقتصادنیوز» علیرضا بختیاری، مدیر عامل شرکت دنیای اقتصادتابان، گفت: مجموعه روزنامه «دنیای اقتصاد» پس از اینکه به ثبات رسید، بنا را بر آن دید تا از جهاتی هم نقاط ضعف ذاتی روزنامه را پوشش دهد و هم برنامه توسعه‌ای خود را پیگیری کند. در اولین اقدام به این دلیل که در روزنامه پتانسیل ارائه مقالات، گزارش‌ها و محتوای تحلیلی را که از عمق بیشتری برخوردار هستند نداشتیم، تصمیم گرفتیم هفته‌نامه «تجارت فردا» را راه‌اندازی کنیم.

او ادامه داد: این بُعد از ضعف ذاتی یک روزنامه یعنی فقدان تحلیل‌های عمیق را با هفته‌نامه تحلیلی «تجارت فردا» پوشش دادیم. بُعد دیگر مسأله نیازهای آن‌لاین فعالان اقتصادی است. یک فعال اقتصادی به هر ترتیب در فرآیند کاری خود در طول روز به اطلاعاتی نیاز پیدا خواهد کرد که نه در قالب روزنامه و نه در قالب هفته‌نامه نمی‌گنجد. پکیجی موجز از اخبار، گزارش و تحلیل در قالب بسته‌ای قابل استفاده هم در لپ‌تاب‌ها و کامپیوترهای شخصی و هم موبایل‌های هوشمند می‌تواند کارایی گردش باز اطلاعات را برای فعالان بخش خصوصی و بنگاه‌ها افزایش دهد. به هر ترتیب مجموعه «دنیای اقتصاد» به توسعه‌بخشی ارکان خود پرداخت. مرکز پژوهش‌ها، انتشارات، مرکز همایش‌ها در کنار روزنامه و هفته‌نامه و حالا پایگاه خبری «اقتصادنیوز» از این جمله‌اند.

بختیاری همچنین گفت: یکی دیگر از چالش‌های رسانه در ایران در بُعد اقتصادی این است که سرمایه‌گذار خارجی در صورت ورود به ایران به منبعی به زبان اصلی دسترسی ندارد که بتواند از آن منبع کسب اطلاعات کند. برای رفع این چالش هم یکی از اجزای هلدینگ یعنی روزنامه انگلیسی «financial tribion» را به فعالان اقتصادی و بنگاه‌ها عرضه کرده‌ایم که تا مدت زمان کوتاهی به این بخش از مخاطبان عرضه خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha