• شنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۵:۳۳
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 93110401881
  • منبع : نمایندگی خوزستان

«شوی» ثبت ملی شد

«شوی» ثبت ملی شد

ایسنا/خوزستان آبشار "شِوی" یا "تَلِهْ‌زَنگ" یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین آبشارهای ایران است که در رشته ‌کوه‌های زاگرس و در منطقه سردشت از توابع دزفول واقع در استان خوزستان و با فاصلهٔ اندکی از استان لرستان و در بین کوه‌های سَرتنگ شوی در ۱۰ کیلومتری ایستگاه راه‌آهن تله‌زنگ و در مسیر راه آهن سراسری تهران - جنوب واقع شده‌ است.

آبشار "شِوی" یا "تَلِهْ‌زَنگ" یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین آبشارهای ایران است که در رشته ‌کوه‌های زاگرس و در منطقه سردشت از توابع دزفول واقع در استان خوزستان و با فاصلهٔ اندکی از استان لرستان و در بین کوه‌های سَرتنگ شوی در ۱۰ کیلومتری ایستگاه راه‌آهن تله‌زنگ و در مسیر راه آهن سراسری تهران - جنوب واقع شده‌ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خوزستان این آبشار در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۹۳ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آبشار "شوی" که در دره‌ای بین کوه چهل ‌و یک و سالن ‌کوه قرار دارد دارای طبیعتی سبز و زیبا در فصل بهار است.

بهترین زمان بازدید از این آبشار در اوایل فصل بهار و خصوصاً ماه فروردین است که هوای بهاری طراوات و سرسبزی بیشتری به این منطقه بخشیده است. "شوی" در زبان لری بختیاری به معنای لطافت است و اغلب ساکنان اطراف این آبشار از قوم لر و تیره بختیاری هستند.

مدیر میراث فرهنگی دزفول با اعلام خبر ثبت آبشار شوی در فهرست آثار ملی طبیعی به خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خوزستان گفت: در دو کیلومتری آبشار شوی یک روستا قرار دارد که در تلاش هستیم امسال یک کمپ گردشگری محلی با توجه به بافت روستایی در آن جا طراحی و اجرا کنیم.

غلام‌علی باغبان‌کوچک اظهار کرد: 400 میلیون اعتبار برای این طرح پیش​بینی شد که اکنون این اعتبار تخصیص پیدا کرده اما هنوز با پیمانکار قرارداد بسته نشده است.

وی توضیح داد: در حال حاضر این روستا عشایری است و خانه​های روستایی در آن جا وجود دارد. هدف ما این است که خانه​های روستایی را برای اسکان و خدمات‌دهی تجهیز و آماده​سازی کنیم.

وی با اشاره به این که ما بیشتر تلاش می​کنیم تا از فضاهای بومی منطقه استفاده کنیم، گفت: استفاده از فضاهای بومی باعث ایجاد اشتغال برای روستاییان می​شود و انگیزه استقرار دائم عشایر را به وجود می​آورد.

مدیر میراث فرهنگی دزفول توضیح داد: هدف ما این است تا آبشار شوی به عنوان سایت فرهنگی، تاریخی، گردشگری برای استان خوزستان معرفی شود.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون جاده دسترسی به این منطقه گردشگری مشکل دارد اما در تلاش هستیم با همکاری اداره راه و ترابری از محل اعتبارات طرح برکت این مشکل را حل کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha