• چهارشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 94023018104
  • منبع : نمایندگی سمنان

مرمت و محوطه سازی مجموعۀ تاریخی شیخ ابوالحسن خرقانی

ایسنا/سمنان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود از آغاز مرمت و محوطه‌سازی مجموعه تاریخی فرهنگی شیخ‌ابوالحسن خرقانی در روستای قلعه‌نو خرقان از توابع شهرستان شاهرود خبر داد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود از آغاز مرمت و محوطه‌سازی مجموعه تاریخی فرهنگی شیخ‌ابوالحسن خرقانی در روستای قلعه‌نو خرقان از توابع شهرستان شاهرود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه سمنان، حمیدرضا حسنی گفت: در این مرحله از مرمت کار ساماندهی محوطه‌ها، اجرای سکوهای نشیمن و اجرای سنگفرش قسمت‌های شرقی مجموعه انجام می‌شود.

وی افزود: شیخ‌ابوالحسن خرقانی عارف قرن چهارم و پنجم هجری و از شخصیت‌های درخشان و ماندگار عرفای ایرانی است.

وی ادامه‌داد: ابوسعید ابوالخیر، ابوعلی سینا و ناصرخسرو قبادیانی از جمله بزرگان هم عصر وی بودند که علاوه بر مصاحبت با وی، مقام معنوی وی را ستودهاند. همچنین خواجه عبدالله انصاری از شاگردان ابوالحسن خرقانی بود و سلطان محمود غزنوی نیز در سفر خود به خرقان با شیخ ملاقاتی داشته است.

حسنی تصریح کرد: از آثار به جای مانده شیخ‌ابوالحسن خرقانی می‌توان به رساله الخائف الهائم، فواتح الجمال و نورالعلوم در مبانی عرفان اشاره کرد.

وی اظهارکرد: مقام معظم رهبری در سفر به شاهرود (20 آبان ماه 1385) چنین فرمودند: اینجا منطقۀ عالِم ‏خیز است، منطقۀ معلمان دین و اخلاق. در زمان گذشته هم نام بایزید بسطامی و ابوالحسن خرقانی را همۀ مسلمانان و مرتبطین با معارف اسلام ولو غیرمسلمان شنیده‏‌اند. البته امثال بایزید و ابوالحسن خرقانی را با این مدعیان صوفیگری نباید اشتباه کرد. آنها داستان دیگری دارند و ماجرا و سخن چیز دیگری است.

به گزارش ایسنا، شیخ‌ابوالحسن خرقانی به سال 425 هجری قمری در سن 73 سالگی در روستای قلعه‌نو خرقان در 24 کیلومتری شمال شاهرود در بخش بسطام درگذشت. مجموعۀ آرامگاه با توپوگرافی جالب به صورت باغ ایرانی است. نهر آبی در میان مجموعه روان بوده و در طرفین آن سکوهایی برای استراحت گردشگران ساخته شده است. در وسط مجموعه بنای آرامگاه و مسجدی منسوب به شیخ ابوالحسن واقع است. محراب این مسجد که متعلق به دورۀ ایلخانی است از جمله مهمترین بخش‌های بنا بوده و تنها محرابی است که رو به مغرب ساخته شده و در آن نوشتار فارسی بکار رفته که بدین مظمون است: "گفت علی شیخ قدس الله رحمه: قبله بر پنج است؛ کعبه، قبله مومنان است بیت المعمور، قبله فرشتگان است عرش، قبله دعا گویان است و حق، قبله جوانمردان است و دل قبلۀ خاصان است".

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha