• یکشنبه / ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 94031709284
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

/ورقی از دفتر کهن اصفهان/

عارفی که نام تخت فولاد را به او نسبت می‌دهند

عارفی که نام تخت فولاد را به او نسبت می‌دهند

ایسنا/اصفهان بابا فولاد حلوایی یکی از عرفای بزرگ قرن دهم هجری است که به اعتقاد بسیاری نام قبرستان کهن تخت فولاد بر گرفته از نام این عارف شهیر است.

بابا فولاد حلوایی یکی از عرفای بزرگ قرن دهم هجری است که به اعتقاد بسیاری نام قبرستان کهن تخت فولاد بر گرفته از نام این عارف شهیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، بابا فولاد حلوایی یکی از مشهورترین عرفای آرمیده در تخت فولاد اصفهان است که متاسفانه از زندگی او در منابع تاریخی اطلاعات زیادی وجود ندارد. به احتمال قوی بابا فولاد در دوره شاه طهماسب صفوی می‌زیسته و به عبادت و وارستگی شهرت داشته و برای او کراماتی را نقل کرده‌اند.

برای بررسی بیشتر شخصیت این عارف بزرگ خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان با محمد حسین ریاحی اصفهان‌شناس به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

لقب بابا نزدیک به چهار قرن رایج بوده است

ریاحی گفت: در مقابل تکیه میر سیدمحمد اسماعیل خاتون‌آبادی در صحن مخابرات فیض قبر "فولاد بن استاد شجاع‌الدین حلوایی" از عرفای عالیقدر شیعه متوفی به سال 959 هجری قمری قرار دارد. از زمان تولد بابا فولاد حلوایی اطلاعی در دست نیست.

وی گفت: استاد فولاد حلوایی در میان مردم اصفهان به بابا فولاد شهرت یافته است. کلمه بابا به معنای عارف، حکیم و دانشمند، راهنما و مرشد که صاحب فضل و کرامت بوده است و مردم برای رفع مشکلات خویش به او مراجعه و پس از مرگشان بقعه‌هایی جهت بزرگداشت آن‌ها ایجاد می‌کرده‌اند. اصفهان یکی از شهرهایی است که در دوران گذشته شخصیت‌های با نام "بابا" داشته است. این لقب بیشتر از قرن شش تا 10 هجری رایج بوده‌ و به افرادی اتلاق می‌شده که مشرب عرفانی داشته‌اند. مانند بابا فولاد، بابا رکن‌الدین، بابا بیات، بابا قاسم، بابا شهاب‌الدین و .....

ریاحی افزود: بابا فولاد حلوایی از جمله شخصیت‌هایی بود که مردم زیادی برای رفع مشکلات خود به او مراجعه می‌کردند. متاسفانه در تذکره‌های تاریخی اطلاعات کمی در مورد شخصیت این عارف وجود دارد. تنها می‌دانیم که بابا فولاد از عرفای قرن 10 هجری است که در سال 959 هجری قمری از دنیا رفته است.

سنگ قبر بابا فولاد سند تاریخی تخت فولاد است

این اصفهان‌شناس، تصریح‌کرد: شهرت بابا فولاد به حدی بود که برخی از اهالی تخت فولاد خود را از نسل او می‌دانند. سنگ قبر بابا فولاد امروزه به عنوان سند اصلی تاریخ تخت فولاد از ارزش و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا علت نام‌گذاری این گورستان مقدس به تخت فولاد را وجود همین قبر می‌دانند که یکی از قدیمی ترین سنگ قبور تاریخ دار موجود در تخت فولاد است. کرامات زیادی را به او نسبت می‌دادند. سنگ قبر این عارف بزرگ به خط ثلث بسیار زیبا منقش شده که نشان‌گر شخصیت والای او است.

ریاحی گفت: قدیمی‌ترین عکسی که از سنگ قبر بابا فولاد به جای مانده از یک عکاس آلمانی است. این شخصیت متصل به ارزش‌های معنوی اسلام بوده و در سیر و سلوک معنوی چیزی کم نداشته است. به طور معمول عرفا گوشه نشین و تارک دنیا و به نوعی درویش مسلک بوده‌اند.

وی افزود: در برخی از منابع آمده است که بابا فولاد در همین محل تخت فولاد زندگی می‌کرده است. به هر حال در تاریخ اطلاعات زیادی درباره بابا فولاد حلوایی در دست نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha