• سه‌شنبه / ۲۳ تیر ۱۳۹۴ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 94042312850
  • منبع : نمایندگی یزد

مرمت قلعه‌ای امنیتی در چاه افضل اردکان

مرمت قلعه‌ای امنیتی در چاه افضل اردکان

ایسنا/یزد عملیات مرمت و ساماندهی قلعه تاریخی چاه افضل شهرستان اردکان که زمانی به عنوان عنصر تأمین کننده امنیت کاربری داشته است، با اعتباری معادل 730 میلیون تومان انجام می‏‏‌شود.

عملیات مرمت و ساماندهی قلعه تاریخی چاه افضل شهرستان اردکان که زمانی به عنوان عنصر تأمین کننده امنیت کاربری داشته است، با اعتباری معادل 730 میلیون تومان انجام می‏‏‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، "محسن ذاکری نیا" معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در مورد این قلعه تاریخی بازمانده از دوران صفوی که در ضلع غربی روستایی به همین نام در شهرستان اردکان واقع شده است، گفت: این بنای تاریخی که به شماره ثبتی 11070 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، در دوران گذشته به عنوان عنصر تأمین کننده امنیت کاربری داشته و در هنگام خطر، نقش پناهگاه را برای روستاییان و اهالی آبادی ایفا می‎‎کرده است.

وی افزود: فرم ساختمان قلعه چاه افضل، به صورت مستطیل شکل و متقارن است که در چهار گوشه آن برج‌های نگهبانی قرار گرفته و در جبهه شمالی، شرقی و غربی دو طبقه است.

وی اظهار کرد: ورودی قلعه در ضلع شمالی آن است و یک راهروی نسبتاً عریض دارد که در دو سمت راهرو، دو اتاق قرار دارد.

به گفته ذاکری‌نیا، حیاط قلعه نیز فرم مستطیل شکل دارد و کشیدگی آن در جهت شمال- جنوب است و در دو سمت شرقی و غربی حیاط نیز چهار واحد مسکونی به صورت دو به دو قرار گرفته که ورودی هر دو واحد از داخل حیاط مشترک و سپس به دو راهرو تقسیم می‌شود و بین دو واحد یک فضای مشترک قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: هر واحد تشکیل شده از یک حیاط مرکزی به صورت چهار طرف ساز، که صفه‌ها در امتداد محور اصلی قرار گرفته و فضای خدماتی نیز در امتداد محور فرعی است و راه دسترسی به اتاق‌های طبقه بالا از طریق پلکان‌هایی که در چهار طرف قرار دارند، انجام می‌شود.

ذاکری‌نیا در مورد اقدامات مرمتی این بنای تاریخی گفت: در حال حاضر مرمت قلعه با اعتباری معادل 730 میلیون ریال در حال انجام است که این عملیات مرمتی شامل جمع‌آوری دیوارهای خشتی، جمع‌آوری و برچیدن سقف‌های فرسوده خشتی، برچیدن کونال‌بندی‌های فرسوده خشتی، خاک‌برداری، پی‌کنی، گودبرداری و کانال کنی در زمین‌های سخت، است.

این مسئول همچنین از شفته ریزی، زیربندی و استحکام بخشی با خشت خام، اجرای دیوارچینی به صورت چینه، اجرای آجرچینی جهت ازاره، اجرای طاق ضربی، پالونه با خشت خام، کنوشکنی با خشت خام، اجرای اندود کاهگل بدنه، اجرای اندود رویه، اجرای اندود کاهگل پشت بام، اجرای ناودان دیواری با آجر و سفالی به صورت شره‌ای، به عنوان دیگر اقدامات مرمتی در این بنا یاد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha