• چهارشنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 94043116355
  • منبع : نمایندگی کرمان

یک کارشناس ارشد مرمت شهری مطرح کرد

کرمان شهر زیبایی برای قدم زدن نیست!

کرمان شهر زیبایی برای قدم زدن نیست!

ایسنا/کرمان یک کارشناس ارشد مرمت شهری گفت: کرمان شهر زیبایی برای قدم زدن نیست در حالی که نمای شهری تاثیر روانی غیرمستقیمی بر روحیه مردم خواهد داشت که به اعتقاد بنده می‌توان با همکاری میراث فرهنگی و شهرداری اتفاقات خوبی در بحث احیاء بافت تاریخی شهر رقم زد.

یک کارشناس ارشد مرمت شهری گفت: کرمان شهر زیبایی برای قدم زدن نیست در حالی که نمای شهری تاثیر روانی غیرمستقیمی بر روحیه مردم خواهد داشت که به اعتقاد بنده می‌توان با همکاری میراث فرهنگی و شهرداری اتفاقات خوبی در بحث احیاء بافت تاریخی شهر رقم زد.

محمدرضا خدابخشی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، با اشاره به طرح بدنه سازی و کف‌سازی میدان ارگ اظهار کرد: میدان ارگ باید به عنوان فضای شهری دیده و پیاده راه شود و شهرداری و استانداری کرمان به دنبال این کار هستند، اگر بتوان بودجه ملی برای این طرح در نظر گرفت، این کار قابل انجام است.

وی افزود: طرح محور گردشگری کرمان از میدان ارگ تا میدان شهدا (مشتاق) سال گذشته تدوین و یکسری مسیرهای فرعی دیده شد، در این طرح به نبود اقامتگاه، مراکز فرهنگی و ... توجه شده تا سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری بتواند خانه‌های مسیر را تملک و مراکز مورد نیاز را احیا کند.

خدابخشی تصریح کرد: یکسری سنگ‌اندازی‌هایی بود، در حالی که میراث فرهنگی می‌توانست در این زمینه به شهرداری کمک و با عقد قراردادهای بلندمدت کار مرمت و اجرای طرح را به شهرداری واگذار کند.

میراث در واگذاری‌ها با شهرداری کنار نمی‌آید

وی بیان کرد: میراث در واگذاری‌ها و مسیر اداری با شهرداری کنار نمی‌آید این در حالی است که اگر بخش خصوصی می‌توانست کار کند، در حفظ بافت تاریخی موفق‌تر بودیم و در صورتی که شهرداری و میراث هماهنگ بودند، شاهد تخریب بافت تاریخی نبودیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به عدم موفقیت کرمان در حفظ بافت تاریخی افزود: خالی شدن بدنه شهرداری از کارشناسی دلیل این امر است و البته عدم تعامل بین میراث فرهنگی، شهرداری و مسکن شهرسازی نیز دلیل دیگر است.

خدابخشی تصریح کرد: هر جا که بین این نهادها تعامل وجود داشته در حفظ بافت تاریخی و میراثی موفق بوده‌اند که به عنوان مثال می‌توان از شهر یزد در این زمینه نام برد.

وی با اشاره به اجرای طرح شش دروازه در میدان شهدا (مشتاق) کرمان بیان کرد: با اقدامات شهرداری موافق نیستم، هدف ساماندهی میدان مشتاق بود اما با هماهنگی میراث فرهنگی انجام نشد و متاسفانه شهرسازی و مرمت بنا در شهرداری جایی ندارد و این مسئله موجب عدم کار علمی شده است.

این کارشناس ارشد مرمت شهری گفت: شهرداری می توانست با اعلام فراخوان، نظر افراد مختلف را برای طرح میدان مشتاق بگیرد که جای این کار خالی بود.

وی افزود: در میراث فرهنگی نیز نیروی کارشناس دلسوز به اندازه‌ای که باید، وجود ندارد و ضعف اصلی میراث، از سازمان است که زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری بوده و رئیس آن بیشتر با پیشینه سیاسی انتخاب می‌شود در حالی که باید فرد تخصصی باشد.

این استاد دانشگاه افزود: زمانی که میراث فرهنگی زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد بود، کارها علمی‌تر و تخصصی‌تر پیش می‌رفت اما بعد از آن سازمان میراث فرهنگی سیاسی شد.

سازمان میراث فرهنگی، حیات خلوت سیاسیون

خدابخشی اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی به حیات خلوت سیاسیون تبدیل شده و آنچه که میراث فرهنگی ایران از آن رنج می‌برد، خود سازمان است که نتوانسته مجموعه خود را خوب هدایت کند.

وی در ادامه تصریح کرد: در کشور ما علی رغم پیشینه فرهنگی تمدنی، ثروت‌های فرهنگی کم‌ترین اهمیت را دارند، زیرا آثار آنها ناملموس و بلندمدت است، لذا خیلی به آنها توجه نمی‌شود.

خدابخشی با اشاره به آثار تبلیغات بیرونی بیان کرد: باید تعامل و تلاش داخلی در انجام کارها باشد، اما در کرمان بین میراث فرهنگی و شهرداری تعامل نیست و نیاز است فردی در مدیریت میراث فرهنگی بیاید که قدرتمند و شجاع باشد، در حال حاضر قدرت مالی و حقوقی ندارند.

این استاد دانشگاه گفت: مشکل اساسی عدم تعامل سازمان‌ها در حوزه بافت تاریخی است، بودجه سالانه میراث فرهنگی جوابگوی این همه بنای تاریخی و طرح نیست.

میراث فرهنگی با بخش خصوصی تعامل ندارد

وی در ادامه با بیان اینکه متروکه بودن بنا موجب فرسوده شدن است، اظهار کرد: میراث فرهنگی با بخش خصوصی تعامل ندارد در حالی که باید با متقاضیان سرمایه‌گذاری در این حوزه راه بیاید.

خدابخشی افزود: به هر حال اتفاقات خوبی از یک سال و نیم گذشته در سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری کرمان افتاده و مسیر گردشگری کرمان تعریف شده و علاوه بر اینکه مسیر فرهنگی و تاریخی است، مسیر سیاسی اجتماعی نیز مد نظر شهردار بوده است.

وی تصریح کرد: پتانسیل‌های ویژه‌ای برای جذب گردشگر در مسیر میدان ارگ تا مشتاق وجود دارد و اراده خوبی برای توجه و احیاء بافت تاریخی با مدیریت فعلی سازمان نوسازی و استاندار کرمان به وجود آمده اما تعامل با میراث فرهنگی همچنان برقرار نشده است.

این کارشناس ارشد مرمت شهری با تاکید بر لزوم تشکیل کارگروه بافت تاریخی در کرمان بیان کرد: این کارگروه می‌تواند با حضور نمایندگانی از حوزه هنری، دانشگاه، میراث فرهنگی و شهرداری تشکیل شده و آنچه را که قرار است اجرا شود، تصویب کنند.

وی افزود: می‌توانیم کارگروه سیما منظر داشته باشیم که با بوم شهر همخوانی داشته باشد و درباره هر طرحی که قرار است اجرا شود، این کارگروه نظر بدهد و در این صورت جلوی مشکلات گرفته و تعامل برقرار خواهد شد.

خدابخشی اظهار کرد: استاندار می تواند به تشکیل این کارگروه‌ها کمک کند که برای نجات شهر و بافت تاریخی و نمای شهری، این فعالیت ها انجام شود.

نمای شهری تاثیر روانی غیرمستقیم بر مردم دارد

وی در ادامه تصریح کرد: کرمان شهر زیبایی برای قدم زدن نیست در حالی که نمای شهری تاثیر روانی غیرمستقیم بر مردم دارد و می‌توان با همکاری میراث فرهنگی و شهرداری اتفاقات خوبی در بافت تاریخی شهر بیفتد و مراکز فرهنگی در این بافت فعال شده و ترکیبی از مراکز فرهنگی، تجاری و تفریحی در این بافت داشته باشیم و در عین حال مرکز تجمع اجتماعی باشد که در دنیا از این فضاها زیاد است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: ایجاد مراکز تجاری جدید در بافت تاریخی توجیهی ندارد و باید کارهایی که انجام می‌شود در راستی رونق بازار و بافت تاریخی باشد و خوب است اجرای طرح میدان ارگ، فرهنگی اجتماعی بوده و بازارچه های خیریه در این میدان برگزار شود.

وی در ادامه تصریح کرد: رسانه‌ها باید تلاش کرده و مردم را نسبت به بافت تاریخی حساس کنند که در این صورت خودبه خود جلوی بسیاری از مشکلات گرفته می‌شود و اگر مشارکت مردم را جلب و آنها را نسبت به اتفاقات فرهنگی حساس کنیم، بسیاری از اتفاقات منفی، هرج و مرج ها و ساخت و سازها رخ نمی‌دهد و مسئولان با نظارت مردم، بهتر کار می‌کنند.

باید افراد بومی و دلسوز بافت تاریخی وارد شهرداری شوند

خدابخشی افزود: باید افراد بومی و دلسوز بافت تاریخی وارد شهرداری شوند و میراث فرهنگی تبدیل به وزارتخانه شده و یا زیرمجموعه وزارت علوم یا فرهنگ بشود تا اتفاقات خوبی بیفتد و مجلس نیز باید نظارت کند.

وی در پایان بیان کرد: اتفاقات خوبی در استان رخ داده و ثبت جهانی روستای میمند جایگاه کرمان را ارتقاء می‌دهد و باید صنعت گردشگری به عنوان اقتصاد برتر کرمان موثر باشد و در آمد خوبی در این حوزه داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، در این مصاحبه به دلیل عدم حضور نمایندگانی از میراث فرهنگی و شهرداری، بسیاری از مسائل گفته نشد و خبرگزاری ایسنا آمادگی دارد، نشست بعدی را با حضور نمایندگان این دو نهاد برگزار کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha