• یکشنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۶:۳۳
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 94050401894
  • منبع : نمایندگی سمنان

اجرای طرح ترسیب کربن در 52 هزار هکتار از اراضی سمنان

ایسنا/سمنان مسئول امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: طرح بین‌المللی تعمیم ترسیب کربن با همکاری دفتر برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) و با هدف توسعه روستایی و بیابان‌زدایی در مساحتی به وسعت حدود 52 هزار هکتار در استان سمنان به مرحله اجرا درآمده است.

مسئول امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: طرح بین‌المللی تعمیم ترسیب کربن با همکاری دفتر برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) و با هدف توسعه روستایی و بیابان‌زدایی در مساحتی به وسعت حدود 52 هزار هکتار در استان سمنان به مرحله اجرا درآمده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، علی ترابی اظهار کرد: این طرح به منظور توانمندسازی جوامع محلی، اشتغال‌زایی و ارتقای معیشت جوامع محلی و تشکیل صندوق‌های خرد اعتباری با مشارکت جوامع محلی به صورت پایلوت در منطقه سرکویر و کوه زر در جنوب شهرستان دامغان در حال اجرا است. با اجرایی شدن این طرح علاوه بر توسعه روستایی شاهد مقابله با تخریب سرزمین، بیابان زایی و احیای اراضی بیابانی خواهیم بود.

وی افزود: یکی از دستاوردهای مهم این طرح، ایجاد صندوق‌های خرد اعتباری است که با هدف حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر این مناطق و از جمله بانوان، جوانان روستایی و ایجاد طرح‌های اشتغال‌زا و کارگاه‌های تولیدی کوچک راه‌اندازی و تشکیل شده است.

مسئول امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان ادامه داد: براساس تفاهم‌نامه تنظیمی بین دفتر برنامه عمران سازمان ملل و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تسهیلات 260 میلیون ریالی برای حمایت و تقویت این صندوق‌ها در اختیار جوامع محلی قرار گرفته است.

وی با اذعان به اینکه امروزه پدیده بیابان‌زایی، تخریب سرزمین به‌همراه تغییر اقلیم و کمبود آب شیرین به عنوان مهمترین چالش‌های جهانی مطرح‌اند، اضافه کرد: کشور ما نیز درگیر این چالش زیست‌محیطی است و از این رو این مهم، علاوه بر اثرات نامطلوب اقتصادی و اجتماعی، تهدیدی جدی برای امنیت غذایی به شمار می‌آید چرا که خاک و زمین بستر تولید مواد غذایی است و چنانچه اراضی مستعد از بین برود و تبدیل به اراضی کم‌پوشش یا بدون پوشش شود، بدنبال آن تولید مواد غذایی نیز از بین خواهد رفت.

این کارشناس امور بیابان، با بیان اینکه استان سمنان با دارا بودن بیش از 5 میلیون و 200 هزار هکتار اراضی بیابانی جزو استان‌های مهم بیابانی کشور محسوب می‌شود، متذکر شد: این اراضی بیابانی عمدتا در جنوب و شرق استان و در شهرستان‌های گرمسار، آرادان، سرخه، سمنان، دامغان، شاهرود و میامی قرار دارند.

ترابی با اشاره به برنامه‌های استان برای مقابله با پدیده بیابان‌زایی، اظهار کرد: تاکنون برای مقابله با پیشروی بیابان و تثبیت شن‌های روان و احیای اراضی بیابانی و مهار و کنترل فرسایش بادی ناشی از این پدیده، 100 هزار هکتار از این اراضی با اقدامات بیولوژیکی شامل نهال‌کاری و احداث بادشکن تبدیل به جنگل بیابانی دست کاشت شده است.

مسئول امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خواستار تخصیص اعتبارات بیشتر به این بخش شد و اظهار امیدواری کرد، با تحقق این مهم و تعامل بیشتر دستگاه‌های اجرایی استان، اجرای پروژه‌های بیابان‌زدایی در استان سرعت بیشتری بگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha