• پنجشنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94061207765
  • منبع : نمایندگی قم

«دیرگچین» جزو نفایس است/ واگذارش می‌کنیم

«دیرگچین» جزو نفایس است/ واگذارش می‌کنیم

معاون توسعه مدیریت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: آثار تاریخی در کشور ما بسیار متنوع است و در حال حاضر صد هزار سایت، محوطه و بنای تاریخی در کشور شناسایی شده است.

معاون توسعه مدیریت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: آثار تاریخی در کشور ما بسیار متنوع است و در حال حاضر صد هزار سایت، محوطه و بنای تاریخی در کشور شناسایی شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، «سمیع‎الله حسینی مکارم» در برنامه بازدید تعدادی از مدیران سازمان‌های مختلف کشور از منطقه نمونه گردشگری کاروانسرای دیرگچین اولویت اول گردشگری در قم را گردشگری زیارتی عنوان کرد و گفت: قرار گرفتن قم در منطقه کویری نیز می‌تواند یکی دیگر از ابعاد گردشگری برای این شهر باشد.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر دو میلیون و 300 هزار نفر از گردشگران کشور گردشگران زیارتی هستند، گفت: این گردشگران عمدتا به شهر مقدس قم و مشهد سفر می‌کنند، اما استان قم به دلیل برخورداری از مزیت کویر می‌تواند در راستای جذب گردشگر در این زمینه نیز فعالیت کند.

معاون توسعه مدیریت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه به موقعیت جغرافیایی کاروانسرای دیرگچین اشاره و ابراز داشت: می‌توان از این ظرفیت فرهنگی و تاریخی برای یک مجموعه بین راهی کامل استفاده کرد.

وی دیرگچین را جزو مناطق نمونه گردشگری کشور عنوان کرد و با بیان اینکه تاکنون هزار و 170 منطقه نمونه گردشگری توسط دولت‌های قبل تصویب شده، بیان کرد: بسیاری از آنها مطالعات لازم صورت نگرفته است و این مناطق بدون توجه به مباحث قانونی و مطالعات لازم به بخش خصوصی واگذار شده است.

حسینی مکارم افزود: در دو سال اخیر پیگیری‌های لازم در زمینه مناطق نمونه گردشگری شکل گرفته که هم‌اکنون بالغ بر یکصد منطقه گردشگری در اولویت قرار گرفته و مسائل و مشکلات پیرامون آنها حل و فصل شده است.

وی به مشکلات پیش آمده برای منطقه نمونه دیرگچین اشاره و با بیان اینکه دیرگچین جزو مناطق گردشگری بود بدون مطاعات جامع به عنوان منطقه گردشگری معرفی شده است گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد مشکلات این منطقه نیز در حال بررسی است و قرار شده است تا 20 هکتار زمین در اختیار سرمایه گذار قرار گیرد تا فعالیت خویش را در این منطقه آغاز کند.

معاون توسعه مدیریت گردشگری سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری افزود: واگذاری کاروانسرای دیرگچین به بخش خصوصی با برگزاری مزایده در ماه‌های آینده انجام می‌شود.

وی در ادامه بر لزوم افزایش تعداد گردشگران به 25 میلیون نفر در پایان برنامه پنجم توسعه خبر داد و گفت: درحال تدارک زیرساخت‌های لازم برای پذیرایی از 25 میلیون گردشگر خارجی در کشور هستیم.

حسینی مکارم همچنین به لزوم جذب سرمایه در بخش گردشگری اشاره کرد و گفت: آنچه که برای ما مهم است جذب سرمایه داخلی و خارجی در بخش گردشگری است و ما همانطور که برای سرمایه گذاری داخلی مشوق هایی را ارایه می‌دهیم از سرمایه گذاران خارجی نیز استقبال کرده و تسهیلاتی را در اختیار آنان قرار خواهیم داد.

معاون توسعه مدیریت گردشگری سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری افزود: آثار تاریخی در کشور ما بسیار متنوع است و در حال حاضر صد هزار سایت، محوطه و بنای تاریخی در کشور شناسایی شده که 32 هزار اثر به ثبت رسیده است.

به گزارش ایسنا، همچنین جلال تاجیک،‌ مدیرکل زیرساخت ها و مناطق نمونه گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: کاروانسرای دیرگچین به دلیل موقعیت مکانی و تاریخی برای سرمایه گذاری از لحاظ اقتصادی، سودآور است.

وی با اشاره به اینکه کاروانسرای دیرگچین مادر کاروانسراهای ایران است، گفت: این منطقه به دلیل قرار گرفتن در محور قم- گرمسار بسیار مورد توجه است و می تواند مرکز درآمدزایی برای بخش خصوصی باشد.

او با بیان اینکه یک هزار و 170 منطقه به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شده است گفت: از این تعداد 247 منطقه طرح جامع دارد و 105 منطقه نمونه گردشگری در سراسر کشور پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با اشاره به ساماندهی مناطق نمونه گردشگری گفت: ما در حال بررسی و ساماندهی مناطق نمونه گردشگری هستیم چراکه برخی از مناطق بدون مطالعه و برنامه ریزی به عنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب شده اند.

تاجیک با بیان اینکه ساماندهی مناطق نمونه گردشگری باید بر اساس ظرفیت و مطالعه انجام شود گفت: متاسفانه به نظر میرسد ایده اولیه که اساس شکل گیری این مناطق بوده محقق نشده است.

وی در ادامه به برنامه واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی اشاره و ادامه داد: گفت: واگذاری این بناها در دستور کار است و اخیرا نزدیک به هشت بنای تاریخی برای اجاره بها به مدت 11 الی 20 سال به مزایده گذاشته شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha