• چهارشنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 94062515920
  • منبع : نمایندگی همدان

بازار همدان در فهرست ثبت جهانی قرار می‌گیرد

بازار همدان در فهرست ثبت جهانی قرار می‌گیرد

ایسنا/همدان معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: آثار تاریخی آماده ثبت جهانی از همدان شامل کتیبه‌های گنجنامه، تپه هگمتانه، تپه نوشیجان ملایر، غار علیصدر، دستکند سامن و دست کند ارزانفود بود که بازار همدان نیز به این فهرست اضافه شد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: آثار تاریخی آماده ثبت جهانی از همدان شامل کتیبه‌های گنجنامه، تپه هگمتانه، تپه نوشیجان ملایر، غار علیصدر، دستکند سامن و دست کند ارزانفود بود که بازار همدان نیز به این فهرست اضافه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه همدان،"علی خاکسار" شامگاه سه شنبه 24 شهریور در اجلاس ماهانه اصناف به چالشهای بین میراث فرهنگی و اصناف اشاره و اظهار کرد: همه امور مربوط به صدور مجوز، تمدید مجوز، نرخ گذاری و ... بر عهده میراث فرهنگی است اما از سال های گذشته بین میراث فرهنگی و اتاق اصناف در سطح کشور بر سر این موضوعات اختلاف بوده است.

وی با اشاره به حریم هگمتانه افزود: مجموعه هگمتانه 50 هکتار است که موضوع تملک حریم هگمتانه حتی پیش از پیروری انقلاب آغاز شده بود اما در سفر مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفت.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به اینکه در سفر مقام معظم رهبری به همدان 10 میلیارد تومان برای آزاد سازی حریم هگمتانه پیش بینی شد، تصریح کرد: با توجه به اعتبار اختصاص داده شده از سفر مقام معظم رهبری بخشی از حریم هگمتانه آزاد شد و در سفر رئیس جمهور به همدان دوباره درخواست اعتبار کردیم که با آن موافقت شد.

وی به بازسازی و مرمت بازار نیز اشاره کرد و گفت: بازار همدان در دوران قاجار ساخته شده و پیشنیه قدیمی تری نیز دارد و یکی از جاذبه‌های خاص استان همدان است که در بافت تاریخی شهر همدان قرار دارد.

خاکسار بازار همدان را یکی از بافت‌های تاریخی و آثار معرفی شده برای ثبت جهانی دانست و تاکید کرد: حفظ بازار همدان مشارکت تمام مالکان، مسئولان و حتی شهروندان را می‌طلبد و همه باید کمک کنند تا بازار همدان ساماندهی شود.

وی ادامه داد: اعتبارات میراث فرهنگی محدود است و در نتیجه باید بخش‌هایی از بازار به صورت مشارکتی مرمت شود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان در ادامه به تاکسی گردشگری پرداخت و عنوان کرد: تاکسی گردشگری در سطح کشور فعالیت می‌کند و در همدان نیز مجوز برای فعالیت یک شرکت صادر شده و تاکسی گردشگری نیز فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه مناطق ویژه گردشگری از سال 83 در کشور شکل گرفت، عنوان کرد: و در سطح استان همدان 19 و در شهر همدان سه منطقه ویژه گردشگری وجود دارد.

خاکسار اضافه کرد: مناطق ویژه گردشگری همدان حیدره، فرودگاه و گنجنامه است که مطالعات اولیه و امکان سنجی برخی از این مناطق انجام شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه شش اثر خاص و شاخص همدان برای ثبت جهانی در نظر گرفته شده است، گفت: آثار تاریخی آماده ثبت جهانی از همدان شامل کتیبه‌های گنجنامه، تپه هگمتانه، تپه نوشیجان ملایر، غار علیصدر، دستکند سامن و دست کند ارزانفود بود که بازار همدان نیز به این فهرست اضافه شد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان افزود: برای اثری ثبت جهانی آثار نباید در آن آثار دخل و تصرفی شود و باید فقط از آنها حفاظت کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اولویت نخست توسعه استان همدان گردشگری است، تصریح کرد: همدان در سال‌های گذشته و هم اکنون استانی عبوری بوده و مقصد گردشگری نبوده است.

خاکسار از قول مساعد استاندار همدان برای اختصاص پنج میلیارد تومان در راستای تبلیغات گردشگری استان در مدت دو سال خبرداد و گفت: استان همدان جزو 10 استان نخست در آثار تاریخی و طبیعت بکر در کشور است اما شناخته شده نیست.

وی عنوان کرد: در راستای معرفی استان همدان و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی همدان قرار داد ساخت 50 فیلم مستند منعقد شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha