• چهارشنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۴ / ۰۸:۵۹
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 94071509674
  • منبع : نمایندگی سمنان

‌عشایر سمنانی بار و بنه را بستند

‌عشایر سمنانی بار و بنه را بستند

ایسنا/سمنان ‌مدیر امور عشایری استان سمنان از آغاز کوچ پاییزه عشایر استان سمنان خبر داد و گفت: عشایر این استان این استان از امروز 15 مهرماه به سمت مناطق قشلاقی خود به راه افتادند.

‌مدیر امور عشایری استان سمنان از آغاز کوچ پاییزه عشایر استان سمنان خبر داد و گفت: عشایر این استان این استان از امروز 15 مهرماه به سمت مناطق قشلاقی خود به راه افتادند.

حشمت‌الله جدیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، ‌از ایل سنگسری به عنوان مهمترین و پرجمعیت‌ترین ایل عشایری در این استان یاد و اظهار کرد: کوچ عشایر این ایل بزرگ نیز از ییلاقات مهدیشهر و شهمیرزاد به سمت مناطق گرمتر آغاز شده است.

وی، از مساعد بودن ایل‌راه‌های عشایری و فراهم بودن شرایط برای کوچ عشایر استان خبر داد و افزود: با همکاری دستگاه‌های مسئول، شرایط برای کوچی همراه با آرامش و راحت برای عشایر آماده شده است.

‌مدیرکل امور عشایری استان سمنان با اشاره به مناطق قشلاقی عشایر این استان افزود: مناطق قشلاقی عشایر استان سمنان عمدتا در مناطق جنوبی شهرستان‌های گرمسار، آرادان نظیر‌ روستاهای حسین‌آباد، فروان و مراتع نورالدین آباد، رمضان قره، مناطق قشلاقی شهرستان سمنان شامل شاه‌شیرین، چاه شم، حمیرد، کلاته اکرم و... ، مراتع جنوب دامغان شامل چاه‌پلنگ، یزدان‌آباد، خورس، خرگوشی و... و همچنین مراتع جنوبی شهرستان‌های شاهرود و میامی نیز شامل طرود، بیارجمند، خوار توران، پل ابریشم می‌شوند.

وی‌ همچنین با بیان اینکه مهمترین ییلاقات عشایری استان سمنان در حاشیه ارتفاعات سلسله جبال البرز از گرمسار تا شاهرود قرار دارند، یادآوری کرد: مناطق ییلاقی خنار و آهوان در سمنان، رامه، لزوره، سیاه آفتاب در آرادان و گرمسار، ارتفاعات نیزوا، خوریه، جاشلوار و ییلاقات چاشم در مهدیشهر، مناطق ییلاقی کجین دشت، اسپیرو، بغنه و نمکه در دامغان و ییلاقات میغان، ابرسج، مجن و شاهکوه در شاهرود از مهمترین ییلاقات در استان سمنان محسوب می‌شوند. ضمن اینکه عشایر استان سمنان از ییلاقات خارج از استان نیز استفاده می‌کنند که لاسم، پلور، فیروزکوه، سدلار، و ییلاقات لاریجان از مهمترین این مناطق ییلاقی هستند.

جدیدی از خدمات‌دهی به عشایر در حال کوچ استان خبر داد و اضافه کرد: این مدیریت در تمام مسیر کوچ از طریق تانکر و واحدهای سیار، آب مورد نیاز عشایر و دام‌های آنها را تامین خواهد کرد و عشایر استان نباید از این نظر نگرانی داشته باشند.

مدیر امور عشایری استان، با اظهار رضایت از وضعیت چراگاه‌ها در مناطق میان‌بند، تصریح کرد: خوشبختانه مناطق میان‌بند از وضعیت مرتعی و پوشش گیاهی خوبی برخوردارند و دامداران و عشایر می‌توانند با طیب‌خاطر و در آرامش، دام‌های خود را به صورت پیاده به مناطق قشلاقی منتقل کنند.

وی‌ با اشاره به جمعیت نزدیک به 15 هزار نفری عشایری در این استان، خاطرنشان کرد: سرانه دام خانوار‌های عشایری در استان سمنان 250 رأس است‌.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha