• پنجشنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۱
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 95031716130
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

یک فعال اجتماعی ‌در شهرستان:

تنها ثمره همسایگی پارسیان با عسلویه، آلودگی و مضراتش است

تنها ثمره همسایگی پارسیان با عسلویه، آلودگی و مضراتش است

ایسنا/هرمزگان یکی از فعالان اجتماعی شهرستان پارسیان با انتقاد از عدم توجه به این منطقه و مظلوم واقع شدن آن گفت: متأسفانه تنها عایدی که از همسایه بودن شهرستان پارسیان با شرکت پارس جنوبی و منطقه عسلویه نصیبمان شده آلودگی و مضرات آن بوده است.

‌‌عبدالله برادر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه خلیج فارس، با اشاره به اینکه شهرستان پارسیان یکی از غنی‌ترین شهرستان‌های استان هرمزگان بوده که نیازمند توجه ویژه‌تری است، تصریح کرد: ارزش افزوده‌ای که از مناطق گازی عسلویه نصیب شهرستان‌های مجاور استان بوشهر می‌شود به ازای هر نفر ماهانه 15 هزار تومان است که به حساب دهیاری واریز می‌شود که نمونه آن روستای "اخند" است که چنان زمین ورزشی مصنوعی همراه با پیست دوومیدانی در این روستا افتتاح شده که شاید نظیر آن در استان هرمزگان هم نباشد.

وی با اشاره به اینکه دور از انصاف است که مسئولان این شرکت نگاهی به شهرستان پارسیان نمی‌کنند، تصریح کرد: این مظلومیت فقط به این موضوع ختم نمی‌شود بلکه در قضیه شرکت‌های گازی لاوان و کیش به روستاهای بندرلنگه ارزش افزوده تعلق می‌گیرد، اما بازهم شهرستان پارسیان بی نصیب مانده که واقعاً جای تأمل دارد.

برادر همچنین با بیان اینکه جفای سوم به شهرستان پارسیان نادیده گرفته شدن سهم این شهرستان از چاه‌های تابناک است، اضافه کرد: بر پایه ماده ۱۳۲ قانون برنامه پنجم توسعه، دولت موظف است دو درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی را به شهرستان‌های ‌نفت خیز و گاز خیز اختصاص دهد. همان‌طور که اشاره شده این قانون از سال ۱۳۸۵ مصوب و از سال ۱۳۸۶ اجرا شده است. آنچه مورد اعتراض بوده و به نوعی "ناعادلانه" است، خارج کردن سهم مردم شهرستان پارسیان از حوزه مشترک گازی تابناک است.

این فعال اجتماعی ادامه داد: جهت روشن شدن ابعاد جغرافیایی این حوزه می‌توان گفت حوزه تابناک بزرگ‌ترین حوزه گازی خشکی در جنوب کشور است که از تراکمه شروع و تا گله دار ادامه دارد. دسترسی به حوزه گازی تابناک از دو مسیر است؛ مسیر اصلی مقابل روستای نورآباد در شهرستان مهراست و آن‌گونه که مستحضر هستید، نورآباد حدود بیست کیلومتر در حوزه استحفاظی شهرستان مهر قرار دارد و مسیر دوم از طریق شهرستان پارسیان در هرمزگان احداث شده است.

‌‌وی ادامه داد: راه ورودی سایت از شهرستان مهر برای دسترسی چاه‌ها به دو شاخه (یکی غرب و دیگری شرق) تقسیم می‌شود و در اینکه قسمت اعظمی از حوزه گازی تابناک در شهرستان مهر قرار گرفته است، هیچ شکی نیست، اما آیا نباید سهم مردم روستای چهارشنبه که تعدادی از این چاه‌ها در این منطقه قرار گرفته، داده شود که متأسفانه در چند سال گذشته (از سال ۸۶ تاکنون) اعمال نشده است.

برادر با اشاره به اینکه گاز تولیدی میدان گازی تابناک از ۴۲ حلقه چاه فعال این میدان پس از ارسال به مراکز سه گانه جمع آوری، به وسیله دو خط لوله ۳۰ اینچ به پالایشگاه گاز پارسیان در منطقه پارس جنوبی می‌رسد، افزود: هم اکنون توان تولید روزانه گاز و مایعات گازی این میدان به ترتیب برابر ۳۹ میلیون متر مکعب و ۱۹۳۰۰ بشکه است.

وی با بیان اینکه شهرستان پارسیان در مسیر بادهای موسمی غرب به شرق قرار دارد و آلودگی شرکت پارس جنوبی را بر دوش می‌کشد، تصریح کرد: یکی از علل بارش‌های کم منطقه پارسیان همین آلودگی و تغییر جو است که تنها عایدی شهرستان پارسیان از این شرکت ثروتمند است.

این فعال اجتماعی با اشاره به بهره‌برداری از صنایع انرژی بر شهرستان پارسیان در آینده‌ای نزدیک، اظهار کرد: این صنایع در زمینی به وسعت 10 هزار هکتار ‌شامل پتروشیمی، آلومینیوم و فولاد راه‌اندازی می‌شود که برای جوانان استان اشتغال‌زایی خواهد کرد و امیدواریم با راه‌اندازی آن منافعش برای استان هرمزگان دیده شود.

وی یکی از نگرانی‌های مردم در خصوص این صنایع انرژی بر را نگرانی زیست محیطی‌اش دانست و عنوان کرد: با توجه به آلایندگی عسلویه و این صنایع انرژی بر شاید در سال‌های آینده دیگر پارسیان مکانی برای زندگی نباشد.

برادر یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های پیش بینی شده را صنعت آلو مینا عنوان و اضافه کرد: این صنعت آلایندگی بسیار خطرناکی دارد و در جهان این صنعت در محلی احداث می‌شود که فاصله بسیاری از سکونت مردم دارد و امیدواریم این صنایع بر پایه رعایت اصول زیست محیطی شکل گیرد.

این فعال اجتماعی در پایان ابراز امیدواری کرد نگاه ملی به شهرستان پارسیان تغییر و به این منطقه به چشم یک مکان زرخیز بنگرند.

‌انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha