• شنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 95031716827
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

"بِن"؛ شهری با جاذبه‌های طبیعی در چهارمحال و بختیاری

"بِن"؛ شهری با جاذبه‌های طبیعی در چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری بن‌ سرزمینی در مجاورت زاینده‌رود، دیار مردمانی ترک‌زبان و متدین، شهرستانی با جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوان، یکی از مراکز مهم توریستی استان چهارمحال و بختیاری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه چهارمحال و بختياري – شهرستان بن یکی از شهرستان‌های زیبای استان چهارمحال و بختیاری است که مرکز این شهرستان شهر بن است.

شهر بن به دلیل مجاورت با آبگیر زیبای گرداب، رودخانه و سد زاینده‌رود از مراکز مهم توریستی استان و ایران است،این شهر با دارا بودن مناظر طبیعی دیدنی و جذاب و مردمی متدین و مومن از جمله شهرستان‌های پرگردشگر استان محسوب می‌شود.

شهر بن از شمال به سد زاینده رود، از جنوب به کوه جنگی، از غرب به کوه افغان و از شرق به کوه شیراز محدود می‌شود.

از  معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این شهرستان می‌توان به گردشگاه  گرداب بن، منطقه حفاظت شده شيدا، حاشيه درياچه سد زاينده رود، پيست اسكي روستاهاي بارده و شيخ شبان اشاره کرد.

قلعه محمدحسن خان بختياري در روستاي بارده، امامزاده سيد محمد بارده، امامزاده بابا پيراحمد، امامزاده سيد بهاءالدين روستاي شيخ شبان، امامزاده حارث بن علي روستاي جمالو، امامزاده بابا محمود بن، پل‌هاي تاريخي شهر بن، پل و حمام تاريخي روستاي بارده از مهم‌ترین اماکن مذهبی و تاریخی این شهرستان است.

ساکنین محلی شهرستان بن معتقد هستند که با توجه به اینکه این منطقه در گذشته از نظر موقعیت جغرافیائی در محدوده‌ای بین حوزه نفوذ خوانین بختیاری و خوانین اصفهان بوده‌است به «بین» معروف بوده‌است که به مرور کلمه «بین» به «بِن» تغییر شکل داده‌است.

بعضی دیگر هم معتقدند که با توجه به قرار گرفتن بن در دامنه کوه، کلمه بِن از لغت بُن به معنی ریشه آمده‌است بدین معنی که شهری که در بُن کوه قرار گرفته‌است، برخی نیز گفته‌اند که باوجود ترک بودن مردم شاید کلمهٔ بن ابتدا «مین» بوده (در زبان آذری به معنی هزار) و بعداً به «بین» و «بن» تبدیل شده است.

مردم شهر بن مانند قسمت کمی از بخش چهار محال از استان چهار محال و بختیاری به زبان ترکی تکلم می‌کنند، برخلاف مردم شهرها و روستاهای مجاور که لهجه ترکی‌شان بیشتر به لهجه ترکی قشقایی شباهت دارد.

در این شهرستان اشتغال در صنعت، باغداری و دامپروری رواج دارد، اراضی و باغات دشت بن که یکی از بزرگترین دشت‌های استان چهارمحال و بختیاری است از طریق بیش از ۱۵۰ رشته قنات و ۷۰ حلقه چاه نیمه عمیق و عمیق مشروب می‌شود.

هنر قالیبافی از دیرباز همراه با کشاورزی در بن رونق داشته است، قالی‌های بن به صورت ذهنی باف است و با استفاده از گره ترکی بافته می‌شوند و رج شمار آن‌ها پایین است.

‌یکی از بزرگترین قالی‌های دستباف جهان‌(در زمان خود) در بن بافته شده است. دنیل پرل، خبرنگار وال استریت ژورنال‌ در گزارش خود در سال ۱۹۹۷ میلادی می‌نویسد که این قالی توسط ۸۴ زن بافته می‌شود و دارای مساحتی حدود یک سوم هکتار (سه هزار متر مربع) است و می‌تواند قیمتی تا یک میلیون دلار داشته باشد.

مصنوعات خاتم کاری شده و گلبندی خاتم صنايع دستي رايج در اين شهرستان است.

کارخانه گازکربنیک بن یکی از نقاط مهم گازکربنیک ایران محسوب می‌شود.

بن شهر زادگاه میرزا حبیب دستان اصفهانی، نخستین گردآورنده دستور زبان فارسی، روشنفکر، شاعر و مترجم ایرانی (۹۳–۱۸۳۵ میلادی) است.

از مهمترين سوغات محلي اين شهرستان مي‌توان به انواع لبنيات،عسل اشاره كرد.

شهرستان بن  با مركزيت شهر بن در 35 كيلومتري مركز استان و با مساحتي حدود 798كيلومتر مربع و جمعيتي بالغ بر 27هزار و367 شامل 2بخش، 2شهر و 4 دهستان ، وبا ارتفاع حدود دو هزار متري از سطح دريا قرار دارد.


انتهاي پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha