• شنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 95050109343
  • منبع : نمایندگی گلستان

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی:

ادعاهای مطرح شده علیه تراریخته ها در برخی رسانه ها، فاقد مبنای علمی است

ادعاهای مطرح شده علیه تراریخته ها در برخی رسانه ها، فاقد مبنای علمی است

ایسنا/گلستان عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی با اجتناب ناپذیر خواندن کاربرد محصولات تراریخته که فواید متعددی نیز دارد از جوسازی های بی اساس و غیرعلمی علیه این محصولات که با اهداف خاصی صورت می‌گیرد ابراز تاسف کرد.

دکتر سید محسن نساج‌حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه موجودات تراریخته، موجوداتی هستند که یک یا چند ژن به آنها منتقل شده تا ویژگی جدیدی در آنها ایجاد شود، اظهار کرد: در مورد گیاهان این عمل از طریق مهندسی ژنتیک و با هدف کاهش مصرف سموم، مقاومت به بیماریهای گیاهی و تنش های غیرزیستی مانند مقاومت به سرما، خشکی و شوری انجام می شود.

وی ادامه داد: به دلیل افزایش جمعیت و کاهش زمینهای حاصلخیز کشاورزی، افزایش بهره وری تنها راه تامین غذا برای آینده خواهد بود. از طرفی مصرف بی رویه سموم علاوه بر افزایش هزینه های تولید، مشکلات زیست محیطی فراوانی ایجاد کرده است و گاهی باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی سلامت مصرف کنندگان را نیز تهدید می کند. لذا در صورتی که بتوان گیاهانی تولید کرد که نسبت به آفات و بیماریها مقاوم باشند، مصرف سموم کاهش معنی داری خواهد داشت.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی همچنین با بیان اینکه گیاهان تراریخته مقاوم به شوری و خشکی را می توان در مناطق خشک و دارای زمین شور کشت کرد، تصریح کرد: کاهش مصرف سموم، مقاومت به امراض و آفات گیاهی، افزایش بهره وری و مقاومت به تنشهای غیرزیستی از فواید گیاهان تراریخت است.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت ملاحظات ایمنی زیستی در خصوص کشت محصولات تراریخته گفت: بسیاری از  محصولات کشاورزی و بذور و گیاهان وارداتی، تراریخته هستند. بسیاری از تحقیقات دانشگاهی مربوط به تولید گیاهان تراریخته است که هزینه بالایی را در این بخش به خود اختصاص داده است و در مبادی ورودی کشور هیچ گونه عملی برای کنترل محصولات وارداتی صورت نمی گیرد. لذا دولت برای سامانددهی موضوع محصولات تراریخته در برنامه ششم توسعه، تجاری سازی و کشت محصولات تراریخته را گنجانده است تا بدینوسیله واردات، کشت و بازار محصولات تراریخته از حالت مبهم و بی برنامه به صورت قانونمند درآِورد.

نساج‌حسینی با بیان اینکه این موضوع تبدیل به مجادله سیاسی میان طرفداران و مخالفان دولت شده است، ادامه داد: در این بین افرادی که اطلاعات فنی در مورد محصولات تراریخته ندارند، مطالبی را ذکر می کنند که مبنای علمی ندارد. به عنوان نمونه، فردی با عنوان پروفسور و استاد دانشگاه در مصاحبه ای عنوان کرده که تراریخته یک توطئه است و اشاره کرده که با این روش می خواهند اعتقادات مذهبی را هدف قرار دهند یا با این محصولات نفوذ خطرناک داشته باشند!

وی افزود: برای متخصصان امر، عنوان کردن این گونه مطالب بی اساس در فضای رسانه ای از سوی یک استاد دانشگاه دور از ذهن است. به ویژه که به تصاویر دروغین برای اثبات ادعای خود متوسل شده است. یا در یکی از روزنامه هایی که با پول بیت المال اداره می شود اصطلاحات کاملا اشتباه از نظر علمی به کار برده شده که نشان دهنده این است که نویسنده اطلاعی از موضوع ندارد و تنها برای هدف قرار دادن دولت مطلبی نوشته است.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی عنوان کرد: به هر حال، توسعه کشت و کاربرد محصولات تراریخته اجتناب ناپذیر است و دولت باید برای اجرای آن، برنامه شفاف داشته باشد و مردم بدانند چه محصولاتی تراریخته هستند و چه محصولاتی تراریخته نیستند و در نهایت خودشان انتخاب کنند که از کدام سبد مصرف می کنند.

وی تاکید کرد: باید نگرانیهای موجود در کشت این محصولات مد نظر قرار گیرد و احتیاط های لازم نیز صورت گیرد. در هر صورت انحراف اذهان عمومی در راستای این که محصولات تراریخته توطئه صهیونیزم است یا موجب بی اعتقادی می شود، در زمره عوام فریبی است و بهتر است به جای طرح این گونه موضوعات، به صورت علمی و منطقی برای آینده طوری برنامه ریزی نمود که بهترین نتیجه حاصل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha