به گزارش خبرنگار ایسنا، بدون شک بهسازی و نگهداری از راههای استان مستلزم صرف هزینه است؛ چراکه بدون پول هیچ پروژهای به درستی اجرایی نمیشود. از آنجایی که مردم هرروزه درمسیرهای درون و برون شهری استان تردد دارند و وضعیت مناسب یا مناسب راهها را به چشم میبینند، مسئولان باید دقت نظر زیادی در ایمن وسلامت نگه داشتن این محورها داشته باشند؛ چراکه بیتوجهی به این امر باعث بیاعتمادی مردم به خدمات دولت و بروز حوادث و سوانح رانندگی میشود.
وجود بیش از 1400 کیلومتر راه در البرز
افشین پیرنون، مدیر ساخت و توسعه راههای البرز در گفتوگو با ایسنا گفت: البرز در مجموع 1446 کیلومتر راه اعم از روستایی، اصلی و فرعی را در دل خود جای داده است.
وی افزود: از کل راههای استان 1050 کیلومتر راه روستایی و 396 کیلومتر نیز راههای اصلی و شریانی هستند.
وی ادامه داد: هم اکنون 267 کلیومتر از راههای اصلی البرز در دست احداث، روکش آسفالت و بهسازی قرار دارد.
پیرنون به مهمترین پروژههای ساخت استان اشاره کرد و گفت: هم اکنون ساخت محور ماهدشت – اشتهارد – بویین زهرا، کرج – آبیک، محور هشتگرد طالقان و احداث تقاطع غیر همسطح محور اشتهارد – نظرآباد درحال انجام است.
ساخت محور هشتگرد به طالقان مهمترین پروژه در دست اجرا
این مسئول با اشاره به میزان پیشرفت فیزیکی برخی از این پروژهها گفت: پروژه هشتگرد به طالقان در مجموع از سه قطعه تشکیل شده که قطعات یک و دوی آن که جمعا 32 کیلومتر میشود، حدود 63 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
پیرنون در ادامه از روکش آسفالت محور کرج – چالوس به عنوان مهمترین پروژه بهسازی راههای استان نام برد و یادآور شد: درمجموع 72 کیلومتر از این محور نیاز به بهسازی و روکش آسفالت دارد.
عملیات بهسازی محورکرج – چالوس 40 درصد پیشرفت داشته است
مدیر ساخت و توسعه راههای استان توضیح داد: تاکنون عملیات بهسازی و روکش آسفالت 30 کیلومتر از این محور به اتمام رسیده که این میزان 40 درصد کل پروژه است.
وی با بیان این که برای بهسازی آسفالت در برخی محورهای خاص از آسفالتهایی که دوام و عمر بیشتر ی دارند استفاده میشود، گفت: برای روکش آسفات در برخی محورها از جمله کرج – چالوس که دارای ترافیک بالایی هستند و انجام عملیات عمرانی باعث کندی تردد خودروها میشود، نمیتوان از آسفالتهای معمولی استفاده کرد.
استفاده از تکنولوژی روز دنیا در آسفالت برخی محورها
وی توضیح داد: مسدود کردن محوری مانند کرج – چالوس در فواصل زمانی کوتاه مدت برای انجام عملیات عمرانی ممکن نیست، به همین دلیل اداره کل راه و شهرسازی استان برای تعویض روکش آسفالت این محور از آسفالتهای مطابق با تکنولوژی روز دنیا استفاده میکند.
پیرنون ادامه داد: درساخت این آسفالتها از انواع پلیمرها، افزودنیهای ضد عریانشدگی و الیاف مخصوص استفاده میشود که در نهایت عمر محصول نهایی را به پنج تا 10 سال بیشتر از آسفالتهای معمولی افزایش میدهد.
40 کیلومتر از راههای روستایی استان به بهرهبرداری میرسد
این مسئول همچنین به پروژههای راه روستایی استان نیز اشاره کرد و گفت:233 کیلومتر از مجموع راههای روستایی استان از سال 93 تا کنون آسفالت و بهسازی شده است.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین این پروژهها ساخت محور نوجان – چالوس است که سال گذشته به بهرهبرداری رسید.
مدیر ساخت و توسعه راههای البرز گفت: با افتتاح این پروژه از حجم ترافیکی محور کرج – چالوس به ویژه در روزهای تعطیل به میزان قابل توجهی کاسته میشود.
وی یادآورشد: به جز این موارد عملیات بهسازی و آسفالت 40 کیلومتر دیگر از راههای روستایی استان به پایان رسیده و در هفته دولت به بهرهبرداری میرسد.
پروژههای بخش راه هزینهبر هستند
مدیر ساخت و توسعه راههای البرز با اشاره به زمانبر و پرهزینه بودن پروژههای راهسازی توضیح داد: پروژههای راهسازی نیازمند تخصیص اعتبار مناسب هستند؛ چراکه بدون منابع مالی، تامین هزینههای جاری از جمله خرید تجهیزات، اجاره ماشین آلات و خرید مواد و مصالح مورد نیاز توسط پیمانکاران به سختی انجام میگیرد.
ریالی از اعتبارات امسال تخصیص نیافته است
پیرنون اضافه کرد: متاسفانه از ابتدای سال تا کنون حتی یک ریال از اعتبارات درنظر گرفته شده برای بخش ساخت و توسعه راههای استان تخصیص نیافته است.
وی ادامه داد: هم اکنون پروژههای دردست اجرا با منابع مالی که سال گذشته برای این بخش درنظرگرفته شده بود به پیش برده میشوند.
وی گفت: درصورت تخصیص اعتبارات امسال، سعی میشود بخش عمدهای از بدهیهای اداره کل راه و شهرسازی به پیمانکاران تسویه شود.
پیرنون یادآور شد: واقعیت این است در شرایط فعلی به دلیل مشکلات اعتباری، روند اجرای برخی از پروژههای استان کند است و حتی در وضعیت توقف قرار دارد.
بدون تزریق پول نباید از پیمانکاران توقع کار داشت
وی اضافه کرد: وقتی در موعد و زمانهای تعیین شده به پیمانکاران پول تزریق نمیشود نباید انتظار انجام کار به موقع از آنها داشت.
این مسئول گفت: بدون پول اجرای کاربردیترین پروژهها نیز با مشکل مواجه میشود بنابراین باید برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز دربخش راههای استان همکاری بیشتری صورت بگیرد.
مدیر ساخت و توسعه راههای استان البرز ادامه داد: وجود راههای ایمن زمینه حفظ سلامت مسافران را فراهم میکند، از مدت زمان سفر نیز میکاهد و اعتماد مردم به دولت را نیز افزایش میدهد.
بدون اعتبار روند اجرای پروژه ها کند میشود
سیدحمید طهایی، استاندار البرز در گفتوگو با خبرنگار ایسنا گفت: در استان شاهد اجرای پروژههای مختلفی در حوزه راهها هستیم که اتمام و بهرهبرداری از آنها به تخصیص اعتبار مناسب نیاز دارد.
وی افزود: البرز 14 استان کشور را به هم متصل میکند، به همین دلیل ایمنی راههای آن اهمیت به سزایی دارد.
طهایی خاطرنشان کرد: بدون شک اگر شرایط مناسب برای توسعه و نگهداری مناسب از راههای استان وجود نداشته باشد جان مسافران به خطر میافتد.
این مسئول توضیح داد: نامناسب بودن وضعیت راهها به خصوص در محورهای مواصلاتی پرتردد، یکی از دلایل وقوع تصادفات رانندگی است، به همین دلیل مسئولین باید برای حفظ ایمنی شاهراههای استان تلاش بیشتری کنند.
استاندار البرز تاکید کرد: محورهای مواصلاتی استان هم در فصول گرم و هم درفصول سرد با مشکلات خاصی مواجه هستند که تیمهای راهداری مستقر در جادهها با تلاش شبانهروزی خود برای رفع آنها تلاش میکنند.
طهایی در پایان گفت: از آنجایی که بدون اعتبار، روند اجرای بسیاری از طرحها کند میشود مسئولین باید همت بیشتری برای جذب بودجههای استانی و ملی این حوزه داشته باشند تا پروژهها طبق پیشبینیهای انجام شده به بهرهبرداری برسند.
گزارش از: المیرا اگیر خبرنگار ایسنا منطقه البرز
*عکس تزیینی است.
انتهای پیام


نظرات