• یکشنبه / ۲۵ مهر ۱۳۹۵ / ۱۶:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 95072514666
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

سرپرست مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد:

شهرهای موفق در پویش تاب‌آورسازی شهرها توسعه‌یافته نبوده‌اند

شهرهای موفق در پویش تاب‌آورسازی شهرها توسعه‌یافته نبوده‌اند

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد گفت: شهرهای موفق در پویش تاب‌آورسازی شهرها که سازمان ملل برگزارکننده آن است به هیچ وجه توسعه‌یافته نبوده‌اند.

‌به گزارش ایسنا- امیر عزیزی امروز 25 مهر ماه در نشست بررسی رویکرد تاب‌آوری شهری در راستای دستیابی به جامعه ایمن مشهد 2017 که در محل فرهنگسرای کودک و آینده برگزار شد، در خصوص واژه تاب‌آوری، اظهار کرد: این واژه قدمتی 40 ساله دارد و از سال 2010 کلید خورده است، بعد از گذشت پنج سال از چارچوب اصول پنجگانه هیوگو که در سال 2005 مدون شده بود سازمان ملل به این نتیجه رسید که به اهداف اجرایی خود در شهرها نرسیده است. به همین دلیل پویش تاب‌آورسازی شهرها را تشکیل داد. کار این پویش این بود که در شهرها مباحثی را مطرح می‌کرد،عضویت می‌پذیرفت و کمک می‌کرد که شهرها به تاب‌آوری برسند.

وی افزود: نکته جالب این است که شهرهای موفق در این پویش به هیچ وجه توسعه‌یافته نبوده‌اند؛ بیشتر شهرهایی که مشکلات زیادی داشتند همچون فیلیپین که در سیل و زلزله مشکلات زیادی دارد، مقام اول را در این کمپین کسب کرده‌اند، همچنین شهری در پاکستان در سال 2012 مقاوم‌سازی ساختمان‌ها را با مشارکت مردم انجام داده بود و به عنوان برنده پویش انتخاب شد.

عزیزی خاطرنشان کرد: این دیدگاه که حتما شهرهای پیشرفته موفق‌ هستند اشتباه است و اصلا این‌گونه نیست سابقه کار پویش سازمان ملل می‌گوید معمولا کشورهای در حال توسعه حتی آن‌ها که توسعه‌یافته نیستند، اما به این درک واحد رسیده‌اند که روزی بحران به سراغ آن‌ها می‌آید، موفق بوده‌اند. 

سرپرست مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد با اشاره به اینکه شهر مشهد اولین شهر ایران بود که به پویش تاب‌آورسازی شهرها در سال 2010 پیوست، تصریح کرد:  بعد از این موضوع اتفاقات خوبی رخ داد از جمله اینکه اجلاس  آسیایی جامعه ایمن مشهد 2017در اسفندماه برگزار می‌شود.

وی از برگزاری  اجلاس آسیایی جامعه ایمن مشهد2017 در روزهای 16 تا 18اسفندماه سال جاری در مشهد خبر داد و خاطرنشان کرد: 19 تا 21 اسفندماه نیز برای اولین بار در کشور دوره‌های آموزشی شاخص‌های سند سندای برگزار خواهد شد.

عزیزی ادامه داد: روز گذشته برگزاری این دوره قطعی شد و مدرسان آن از سازمان ملل متحد خواهند آمد، سند سندای را ترجمه کرده‌ایم این سند دارای 10 شاخص است و در کل دنیا 10 کشور است که شاخص‌های هیوگو و سند سندای را دارند. شاخص‌های سند سندای به وظایف شهرداری‌ها نزدیک شده است امیدواریم بتوانیم همان طور که چهل و هشتمین شهر در پویش تاب آوری شهرها بوده‌ایم و در حال حاضر این پویش سه هزار عضو دارد بتوانیم تا پایان سال اصول اولیه شاخص‌ها را اجرایی کنیم.

سرپرست مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد گفت: 26سال پیش در سال 1989 در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد 13 اکتبر روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شد و هر سال برای این روز یک شعار تعیین می‌شود «چگونه با وجود بلایا می‌توان زنده ماند؟ افزایش آگاهی، کاهش مرگ و میر» شعار سال جاری است.

وی افزود: کاری که ژاپن انجام می‌دهد در راستای همین شعار است؛ ژاپن برای بحران‌های مختلف که شاید زلزله و سونامی بیشترین آن‌هاست، اما مشکلاتی همچون برف و یخبندان را هم دارند واژه زندگی را به کار می‌برند. کتابی با عنوان زندگی با برف و زندگی با زلزله دارند برخلاف ما که اگر دستورالعملی تهیه می‌کنیم اسم آن را بحران سفید و بحران زلزله می‌گذاریم.

عزیزی با تاکید بر اینکه جامعه هدف ما باید شهروندان باشند، گفت: حدود 11 سال است که در مجموعه بحران شهرداری مشهد برای مدیران و کارشناسان برنامه می‌گذاریم، اما مسئولان جابه‌جا و یا بازنشسته می‌شوند در حالی که شهروندان همیشه باقی می‌مانند بنابراین برنامه اصلی خود را با وجود این شعار بر روی شهروندان متمرکز کرده‌ایم.

سرپرست مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد اضافه کرد: چارچوب هیوگو پنج اصل دارد؛ اصل اول این است که دولت محلی پاسخگو وجود داشته باشد که همان شهرداری است، اصل بعدی این است که مردم را مشارکت دهیم، افزایش آگاهی و برگزاری دوره‌های آموزشی سومین اصل است، چهارمین اصل هم می‌گوید تیم واکنش اضطرار سریع باید وجود داشته باشد تا اگر اتفاقی افتاد در ساعات اولیه بحران را کنترل کند.

وی خاطرنشان کرد: این چهار اصل به خوبی در کشور وجود دارد، اما پاشنه آشیل کشور ما بحث کاربري‌های نامناسب و عدم نظارت‌های دقیق است؛ اگر پنج اصل هیوگو را بررسی کنیم می‌بینیم قبل از اصول هیوگو هم این موارد در کشور وجود داشته نکته مهم اینجاست که کاربری‌های مناسب تعریف نمی‌شود و نظارت‌ها هم دقیق نیست.

سرپرست مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد عنوان کرد: یکی از اصول بسیار مهم که در سال 2015 در چارچوب سند سندای تدوین شد موضوع استفاده از تکنولوژی‌های نوین بود در ژاپن با وجود زلزله و سونامی‌های بزرگ میزان خسارت سازه‌ای بسیار کم است.

وی ادامه داد: در سازمان ملل هر دو سال جشنواره‌ای برگزار می‌شود که در آن به افراد کشورها و شهرهایی که کار خلاقانه در راستای کاهش خطرپذیری انجام داده‌اند جوایزی داده می‌شود، با الهام‌گیری از این موضوع از سه سال پیش این جشنواره را تحت عنوان جشنواره ملی مدیریت بحران ثامن برگزار کرده‌ایم.

امسال هم چهارمین فراخوان را داده‌ایم؛ افراد می‌توانند تا اواخر دی ماه طرح‌های خود را ارسال کنند. علاوه بر اینکه به طرح‌های برتر جایزه داده می‌شود به تجاری‌سازی طرح‌ها نیز کمک می‌کنیم، در طول سه سال گذشته حدود 8 طرح خلاقانه داشته‌ایم که تجاری شده‌اند.

تمهیدات تاب‌آوری در راستای توسعه شهری است

مدیر ساماندهی بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی شهرداری مشهد گفت: تمهیداتی که در تاب‌آوری در نظر می‌گیریم هزینه نیست و یک نوع سرمایه‌گذاری است که توسعه پایدار شهری را تداوم می‌بخشد.

به گزارش ایسنا‌ مسعودرضا مشرقی نیز در نشست بررسی رویکرد تاب‌آوری شهری در راستای دستیابی به جامعه ایمن مشهد 2017 که در محل فرهنگسرای کودک و آینده برگزار شد، با بیان اینکه تاب‌آوری در این جهت است که کمترین آسیب را در خطرات طبیعی و مصنوعی داشته باشیم، اظهار کرد: شهر مجموعه‌ای از رخدادهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که باید برای هر کدام سیاست‌هایی در جهت کاهش خطرپذیری در نظر بگیریم. 

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که باید در جامعه ایمن اتفاق بیافتد اطلاع رسانی، شناخت و بررسی یک جامعه ایمن از ابعاد مختلف است علاوه بر مسئولان و تصمیم‌گیرنده‌ها باید اقشار مردم هم آگاهی و اطاعات لازم را داشته باشند .

مدیر ساماندهی بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی شهرداری مشهد با بیان اینکه استراتژی‌ها و مقدماتی موردنیاز است تا تاب‌آوری شهر افزایش پیدا کند، افزود: یک نمونه عینی این موضوع بحث زیرساخت‌هاست که چطور می‌توانیم تاب‌آوری آن‌ها را افزایش دهیم، در حال حاضر در این زمینه تمهیداتی دیده شده و تونل انرژی را داریم؛ باید بررسی کنیم نقاط ضعف و قوت آن چیست، از تجربیات کشورهای دیگر هم به صورت بومی‌سازی می‌توانیم استفاده کنیم.

مشرقی با اشاره به اینکه یک سوم جمعیت مشهد در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند، گفت: برای اینکه از حوادث و اتفاقات جلوگیری کنیم جامع ایمن را به سه قسمت قبل از حادثه، در مرحله حادثه و بعد از بحران تقسیم‌بندی می‌کنیم در حال حاضر همایش امروز در رابطه با پیشگیری و قبل از حادثه است.

‌مباحث شهری نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

‌معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد گفت: همانطور که در مباحث مربوط به راهنمایی و رانندگی به طور مثال بستن کمربند ایمنی فرهنگ‌سازی زیادی انجام شده و این موضوعات جا افتاده است برخی مباحث شهری هم نیاز به فرهنگ‌سازی دارند.

به گزارش ایسنا‌، محمدرضا حسین‌نژاد ‌نیز ‌در نشست بررسی رویکرد تاب‌آوری شهری در راستای دستیابی به جامعه ایمن مشهد 2017 که در محل فرهنگسرای کودک و آینده برگزار شد، اظهار کرد: اگر در مباحث شهری فرهنگ‌سازی انجام شود کار مسئولان کاهش می‌یابد همچنین اگر قرار است تصمیمی گرفته شود یک کارکرد دو سویه بین مسئولان و مردم انجام می‌شود.

وی با تاکید بر رابطه دوسویه بین مردم و شهرداری، ادامه داد: اگر شهرداری مدیریت بالایی داشته باشد، اما شهروندان آگاه نباشند و اگر شهروندان آگاه باشند، اما مدیریت شهری را قبول نداشته باشند دچار مشکلات خواهیم شد، حرکت دو سویه باید تداوم پیدا کند.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه انسان‌های اولیه از بلایای طبیعی می‌ترسیدند، گفت: پیشرفت تکنولوژی و فکر موجب شد انسان‌ها روی آب خانه و پل بسازند و ساختمان‌های مقاوم در برابر طوفان ایجاد کنند، در حال حاضر آلودگی صوتی، ترافیک و ... را داریم و ترس از تکنولوژی به وجود آمده است.

وی عنوان کرد: تاب‌آوری شهر دو قسمت دارد بخشی مربوط به بلایای طبیعی و بخشی مربوط به مواد مصنوعی است که خودمان آن‌ها را ساخته‌ایم. کشورهایی که بلایای طبیعی زیادی داشته‌اند نظیر ژاپن پیشگامان این موضوع هستند و بیانیه‌های مختلف و راهکارهای مختلف را ارائه داده‌اند، رکن اول هر موضوعی که پیشنهاد داده می‌شود مردم است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد تصریح کرد: مهم‌ترین رکنی که موجب شد بتوانیم هشت سال در برابر دشمنان مقاومت کنیم فرمایش امام خمینی(ره) در مورد بسیج بود ایشان گفتند باید بسیج 20 میلیونی داشته باشیم؛ اگر بحرانی رخ دهد و مردم آگاهی‌های لازم را نداشته باشند و با دستگاه‌ها و ساختارهای اداری همکاری نکنند حتی اگر بهترین نقشه هم برای بحران طراحی شود، عملی نخواهد شد.

حسین‌نژاد با تاکید بر اینکه شناخت بلایای طبیعی باید وجود داشته باشد، اضافه کرد: دانش و شناخت بلایای طبیعی یک رکن مهم است این موضوع به ویژه برای کسانی که تصمیم‌گیرنده هستند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، از مواردی مهمی که در تمام علوم ایجاد شده آینده‌پژوهی است به طور مثال در حال حاضر دوره بازگشت زلزله و سیل را پیش‌بینی می‌کنند.

وی گفت: در خصوص بلایای مصنوعی و دست‌ساخته‌های بشر باید توجهات لازم انجام شود تا در این خصوص شهر طاقت لازم را داشته باشد؛ در طرح جامع مشهد یکی از موارد مهمی که به آن توجه کرده‌ایم بحث‌های مربوط به مدیریت بحران و اتفاقاتی است که دست ساخته بشر است. 

حسین‌نژاد با اشاره به ارتباطات امروزی و اینکه دنیا دهکده جهانی کوچک است، اظهار کرد: در حال حاضر زمان آزمون و خطا سپری شده و برای مدیران شهری بخشیدنی نیست که بگویند این موضوع را نفهمیده‌ایم و آن را اشتباه طراحی کردیم و جان کسی گرفته شده است.

وی عنوان کرد: این همایش به عنوان یک الزام است که بتوانیم ارتباط با مردم را به وجود بیاوریم تا هم کمبودها را شناسایی کنیم و هم ارتباط دو سویه با مردم ایجاد کنیم، جای خوشبختی است که در این همایش مردم هم حضور دارند.



انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha