• دوشنبه / ۳ آبان ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 95080301772
  • منبع : نمایندگی خوزستان

ادعای یک مسئول در شهرداری اهواز؛می‌خواهند نگاه‌ها را به کنوکارپوس متمرکز کنند

ادعای یک مسئول در شهرداری اهواز؛می‌خواهند نگاه‌ها را به کنوکارپوس متمرکز کنند

ایسنا/خوزستان سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز با بیان این‌که مسئولان محیط زیست تنها عامل تنگی‌نفس را کنوکارپوس می‌دانند در حالی‌که هیچ مقاله معتبر علمی در دنیا وجود ندارد که چنین مطلبی را اثبات کند، گفت: به نظر می‌رسد یک غرض‌ورزی وجود دارد که می‌خواهند نگاه‌ها را به سمت کنوکارپوس متمرکز کنند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، علیرضا حلاج در نشست علمی‌کاربردی بررسی گونه گیاه کنوکارپوس در فضا سبز شهر اهواز که دوم آبان‌ماه در سالن جلسات شهرداری اهواز برگزار شد، با بیان این‌که برخی از مسئولان و سازمان‌های دیگر به هر طریقی می‌خواهند موضوع تنگی‌نفس را به کنوکارپوس ربط دهند زیرا مواردی در سطح شهر اهواز وجود دارد که نمی‌توانند آن موارد را شناسایی یا برطرف کنند، اظهار کرد: این در حالی است که گرده گیاه کنوکارپوس به حدی درشت است که نمی‌تواند وارد سیستم‌های تنفسی شود. حال آن‌که برای آن داستان دیگری عنوان می‌کنند که گرده در اثر باران متورم و سپس به دانه‌های ریزتر شکافته می‌شود.

وی با اشاره به اظهارات آقای لاهیجان‌زاده مدیرکل محیط زیست استان در یک برنامه تلویزیونی، خاطرنشان کرد: در حالی‌که هیچ مقاله‌ای در دنیا وجود ندارد که ثابت کند کنوکارپوس می‌تواند عامل تنگی‌نفس باشد آقای لاهیجان‌زاده به‌طور مرتب به یک مقاله در کراچی استناد می‌کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز افزود: وقتی که مثال کشورهای همسایه را برای آن‌ها می‌آوریم که با وجود کشت گسترده کنوکارپوس با چنین مشکلی مواجه نشده‌اند، باز توجیهات دیگری می‌آورند که نشان می‌دهد یک غرض‌ورزی وجود دارد که می‌خواهند همه سمت‌وسوها را به طرف کنوکارپوس انتقال دهند.

حلاج با اشاره به مزیت‌های گیاه کنوکارپوس در زیبایی فضای شهر و پاکسازی هوا و خاک، برخی برخوردها با این درختچه‌ها در سطح شهر را متأثرکننده دانست و افزود: اکنون حدود 60 هزار نهال در شهرداری تولیدشده که فضای سبز فقط به این گونه اختصاص داده نشده و از کشت تک‌گونه در اهواز رهایی یابیم، اما اینکه همه چیز را به کنوکارپوس ربط دهند و اذهان مردم را متشنج کنند، موجب به راه انداختن موج قطع کردن این درخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: البته این موج از سال گذشته در بارندگی‌ها آغاز شد به طوری‌که فقط در منطقه چهار گلستان روزانه 10 کامیون درخت از جلوی خانه‌ها جمع‌آوری می‌کردیم که این امر طی سه، چهار ماه به میزان زیادی سرانه فضای سبز شهری را پایین آورد.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با اشاره به دستور استاندار برای هرس این درختچه‌ها گفت: شهرداری این کار را انجام می‌دهد اما نیازی نیست که این قدر در رسانه‌ها روی آن مانور داده شود و از کنوکارپوس برای مردم یک هیولا ساخته شود در حالی‌که این درخت به پاکسازی و تلطیف هوا کمک می‌کند.

حلاج با بیان این‌که برخی اصطلاح غیربومی بودن را برای این گیاه مطرح می‌کنند، اظهار کرد: فائو در نقاط مختلف دنیا داری مراکز تحقیقاتی است که برای معرفی گونه‌های جدید گیاهی، تحقیقاتی را انجام می‌دهد و انتقال گونه‌های گیاهی در نقاط مختلف دنیا به‌طور مثال در مرکبات یا غلات یک اصل است. اگر فلان رقم گندم در منطقه‌ای سازگار باشد، گونه جدید معرفی می‌شود؛ بنابراین غیربومی بودن یک اصطلاح کاملاً غیرکارشناسی است.

هم‌چنین در این نشست بنی‌تمیم مسئول فضای سبز شهرداری منطقه 2 اهواز، با اشاره به این‌که از 2 سال پیش کنوکارپوس در این منطقه کشت نشده است، گفت: طی این مدت، سیاست بر این امر قرار گرفته که از گونه‌های جدید بومی مانند برهان استفاده شود.

وی افزود: اکنون در حد بسیار کم آن هم برای پرچین در حدود 5 تا 10 درصد از کنوکارپوس استفاده می‌شود. در حالی‌که گونه‌های دیگر مانند انجیر معابد و انجیر بنگالی توسعه پیدا کرده‌اند، اما به علت کُند رشد بودن حدود چهار تا پنج سال زمان نیاز است تا خود را نشان دهند.

مسئول فضای سبز منطقه 2 اهواز با بیان این‌که طی 2، سه سال آینده تنوع فضای سبز اهواز ایده‌آل می‌شود، گفت: اکنون گونه‌هایی مانند لگنوم، گل کاغذی، ختمی، شاه‌پسند و شیشه‌شور در مناطق مختلف کشت شده است؛ همچنین امسال 50 اصله پایه مادری نخل خرما که یک گونه مثمرثمر و مؤثر در تصفیه و تلطیف هوا می‌باشد، کشت شده و سال گذشته نیز 285 اصله پایه مادری نخل خرما کشت شد که دیگر تنها کنوکارپوس در فضای سبز شهر نداشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha