• شنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 95110200801
  • منبع : نمایندگی سمنان

شناسایی 24 کانون بحرانی فرسایش بادی در استان سمنان/شاهرود بحرانی‌تر شهرستان

شناسایی 24 کانون بحرانی فرسایش بادی در استان سمنان/شاهرود بحرانی‌تر شهرستان

ایسنا/سمنان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از شناسایی 24 منطقه بحرانی فرسایش بادی در این استان خبرداد.

به گزارش ایسنا، علینقی حیدریان در بازدید از پروژه‌های بادشکن در رضا آباد خارتوران شاهرود از مطالعات جدید این اداره کل در خصوص نقاط بحرانی فرسایش بادی خبر داد و اظهار کرد: از این 24 منطقه بحرانی فرسایش بادی، تعداد ۱3 نقطه در شاهرود، شش منطقه در دامغان و چهار نقطعه در گرمسار و دو منطقه نیز در سمنان وجود دارند.

وی با اشاره به دلایل هجوم شن‌های روان تصریح کرد: تشدید پدیده بیابان‌زایی، خشکسالی‌های پیاپی، دست‌درازی انسان به طبیعت و تخریب منابع زیست‌محیطی و ... سبب هجوم بیشتر ماسه‌ها و تخریب زیرساخت‌ها و به‌دنبال آن مهاجرت روستائیان به حاشیه شهرها شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه طرح بین‌المللی تعمیم ترسیب کربن با همکاری دفتر برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) و با هدف توسعه روستایی و بیابان‌زدایی در مساحتی حدود 53 هزار هکتار در استان سمنان به مرحله اجرا درآمده است، افزود: این طرح به منظور توانمندسازی جوامع محلی، اشتغال‌زائی و ارتقای معیشت و تشکیل صندوق‌های خرد اعتباری با مشارکت جوامع محلی به عنوان پایلوت در جنوب دامغان (منطقه سرکویر و کوه زر) در حال اجراست و همچنین از سال گذشته در شهرستان شاهرود نیز این طرح با حمایت فرمانداری شهرستان شاهرود آغاز شده است.

حیدریان تصریح کرد: یکی از عمده‌ترین مشکلات مناطق بیابانی و نیمه بیابانی فرسایش بادی و عوارض ناشی از آن است گفت: این فرسایش‌ها هرساله خسارت بسیاری را به تاسیسات اقتصادی و منابع زیستی وارد می‌کند.

وی با اشاره به اجرای طرح شناسایی کانون‌های بحرانی در استان افزود: این طرح باهدف شناسایی مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی و اولویت بندی آنها تحت عنوان شناسایی کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در استان سمنان به اجرا در آمده است.

حیدریان خاطرنشان کرد: به منظور مقابله با پیشروی بیابان و تثبیت شن‌های روان، احیای اراضی بیابانی و مهار و کنترل فرسایش بادی ناشی از این پدیده تاکنون ۱۰۰هزار هکتار از اراضی پیرامونی این نقاط بحرانی با اقدامات بیولوژیکی شامل نهال‌کاری و احداث بادشکن و ... تبدیل به جنگل بیابانی دست‌کاشت شده است.

وی با اشاره به انجام پروژه‌های نهال‌کاری و بذرکاری با استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم در بخش‌هایی از این نقاط گفت: در اجرای این طرح‌ها از گونه‌های مقاومی همچون تاغ، آترییلکس، قره داغ، اسکمبیل و ...استفاده شده است.


انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha