• چهارشنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۷:۵۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95111308759
  • منبع : حوزه هنری

ناصر فیض:

کار سیمین‌دخت وحیدی جهاد ادبی بود

کار سیمین‌دخت وحیدی جهاد ادبی بود

ناصر فیض در نشست «یک ماه، یک کتاب» که به آثار سیمین‌دخت وحیدی، شاعر پیشکسوت، اختصاص داشت، گفت: خانم وحیدی در زمانه‌ای به سرودن از انقلاب پرداخت که بسیاری از نگاه‌ها در آن زمان ایشان را همراهی نمی‌کرد؛ کار ایشان یک جهاد ادبی بود.

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، در اولین روز از دهه فجر اولین نشست از سلسله نشست‌های نقد و بررسی کتاب‌های شعر بانوان با عنوان «یک ماه، یک کتاب» عصر سه‌شنبه ۱۲ بهمن‌ماه در حوزه هنری برگزار شد. این نشست به معرفی شخصیت و آثار سیمین‌دخت وحیدی، شاعر  انقلاب، اختصاص داشت.

در ابتدای این برنامه فریبا یوسفی درباره شخصیت ادبی سیمین‌دخت وحیدی گفت: ایشان هادی و راهنمای شاعران جوان این کشور هستند و قطعا شاعران جوان از حمایت‌ها و آموزش‌های این شاعر بزرگ بهره‌های بسیاری برده‌اند. 

در ادامه غزل تاجبخش، شاعر پیشکسوت، با بیان این‌که آبروی شعر و ادبیات روزافزون است، خاطرنشان کرد: جوانانی که زیر نظر و راهنمایی‌های خانم وحیدی تربیت و به ادبیات کشور معرفی شدند امروز جزو شاعران شناخته‌شده و صاحب سبک کشور هستند. 

وی ادامه داد: آثار متعدد ایشان بیانگر روحیه ایشان است؛ خانم وحیدی با قلم و کتاب‌هایشان زندگی را آموزش دادند. 

تاجبخش ضمن اشاره به خلاصه‌ای از فعالیت‌های ادبی سیمین‌دخت وحیدی طی دهه‌های مختلف، تاکید کرد: شعرهای وحیدی همه از امید حرف می‌زند. با توجه به تغییراتی که طی دوره‌های مختلف در جامعه ما شکل گرفت شعر و اندیشه شاعر نیز تازه‌تر وگسترده‌تر شد و این تازگی و گستردگی در اشعار و قلم خانم وحیدی کاملا هویدا است.

ناصر فیض از دیگر شاعرانی بود که در این مراسم ضمن بیان برخی از ویژگی‌های شعر سیمین‌دخت وحیدی، مهم ترین ویژگی او را پیش‌رو بودن  در شعر انقلاب دانست و گفت: ایشان در زمانه‌ای شعر گفتند که شعر انقلاب هنوز شکل نگرفته بود و حوزه هنری جزو معدود مراکزی بود که در این زمینه فعالیت می‌کرد و ایشان نیز همراه دیگر شاعران در این زمینه شروع به کار کرد.

وی ادامه داد: ایشان در اشعارشان از کلمات و تعابیری استفاده کردند که امروز به عنوان نمادهایی در زمینه شعر انقلاب برشمره می‌شوند. ایشان اتفاق‌های تازه‌ای را در ادبیات ایران شکل دادند. 

فیض تاکید کرد: خانم وحیدی در زمانه‌ای به سرودن از انقلاب پرداخت که بسیاری از نگاه‌ها در آن زمان ایشان را همراهی نمی‌کرد؛ کار ایشان یک جهاد ادبی بود.

سارار جلوداریان از دیگر شاعران حاضر در این نشست نیز ضمن بیان برخی از  ویژگی‌های سیمین‌دخت وحیدی، هر گونه مرزبندی در حوزه شعر را ناصحیح خواند و گفت: ادبیات فراجنسیتی‌ است، اما نمی‌توان نادیده گرفت که زنان در بیان خود از زاویه دید، احساسات، جزئی‌نگری و حس مادرانه‌ای برخوردارند که می‌تواند شعر آن‌ها را با شعر مردان متفاوت کند.

او درباره ویژگی‌های شعری سیمین‌دخت وحیدی گفت: شعر ایشان بلندپروازانه، کمال‌گرا و خداجوست. ایشان جزو بانوانی بودند که در جبهه‌های دفاع مقدس حضور داشتند و این موضوع باعث شد که حماسه و شور در سراسر اشعار ایشان جاری و ساری دیده شود. 

جلوداریان در ادامه اظهار کرد: اگر بخواهیم از سه رأس مثلث شعر زنان نام ببریم باید از مرحوم طاهره صفارزاده، مرحوم سپیده کاشانی و سیمین‌دخت وحیدی نام ببریم. آثار ایشان پیش‌رو و پیشتاز در شعر بانوان وانقلاب است. 

این شاعر، سیمین‌دخت و حیدی را مادر، دوست و انسانی خوب خواند و تاکید کرد: به قول فروغ فرخزاد: «شاعر یعنی انسان» و خانم و حیدی از بهترین انسان‌ها هستند.

او با خواندن شعر از وحیدی گفت: فکر ایشان بسیار بلندنظر است و از روزهای جنگ تا به امروز این فکر ادامه دارد و این مسئله در دایره واژگانی ایشان نیز موج می‌زند.


قیاسوند از شاعران جوان نیز شخصیت سیمین‌دخت وحیدی را تاثیرگذار خواند و گفت: تواضع در رفتار ایشان باعث شد اشعار ایشان را بهتر بشناسم. شاید با وجود این صفت، شاعر خطاب کردن ایشان باعث رنجششان هم باشد. 

او درباره مضمون و محتوای شعرهای وحیدی گفت: اگر قرار است ایشان را به عنوان شاعر انقلاب بشناسیم، می‌بایست از تعریفی وسیع‌تر از انقلاب، نه به عنوان یک رخداد که به عنوان یک اعتراض بهره‌ ببریم. ایشان شاعر اعتراض و تحول هستند. در شعر ایشان نگاه اعتراضی یک نگاه مقطعی نیست بلکه در طول اشعار ایشان می‌توان این نگاه را دید و دنبال کرد. 

قیاسوند تاکید کرد: موضع خانم وحیدی موضع سکوت و خاموشی نیست. ایشان نگاهی دقیق و انتقادی به مسائل پیرامون خود دارند که در اشعار ایشان هم به خوبی این مسئله دیده می‌شود.

در این نشست شاعرانی همچون: علیرضا قزوه، قادر طراوت‌پور، علی داوودی، مصطفی علیپور، محمود حبیبی کسبی، کامران شرفشاهی، مجید سعدآبادی، ناصر نصیر، شیرینعلی گلمرادی، فریبا یوسفی، شراره کامرانی، ایمان طرفه، فاطمه نانی‌زاد، تارمی و... حضور داشتند. 

علیرضا قزوه که اجرای این سلسله نشست‌ها توسط او شکل گرفته است، ضمن ابراز خرسندی از "استقبال شاعران از این برنامه" بر ادامه این برنامه‌ها تاکید کرد و پیشنهاد داد نشریه‌ای با عنوان «بانوان شاعر» منتشر شود. 
 
سیمین‌دخت وحیدی متولد سال ١٣١٢ در جهرم است. وی از نوجوانی به سرودن شعر پرداخت و در ٢٥ سالگی مجموعه داستانی با عنوان «لاله‌های داغدار» نوشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم همکاری خود را با صدای جمهوری اسلامی ایران و با حوزه هنری آغاز کرد و تدریس در کارشناسی شعر تربیت معلم را عهده‌دار شد.

وی همچنین در کانون مرکزی آموزش و پرورش به تدریس شفاهی و مکاتبه‌ای برای جوانان کشور پرداخت و ضمن عضویت در شورای شعر حوزه هنری، سردبیری ماهنامه «کوثر» را عهده‌دار شد.

سیمین‌دخت وحیدی هم‌زمان با دفاع مقدس در فضای معطر شهرهای جنگ‌زده و خطوط مقدم جبهه به شعرخوانی و همگامی با رزمندگان می‌پرداخت.

مجموعه شعرهای وی عبارت‌اند از: «یک آسمان شقایق»، «حس می‌کنم زندگی را»، «موج های بی‌قرار» و ... . تعدادی از آثار گردآوری‌شده توسط او هم «در قاب گل‌ها»، «کوثر»، «چشم بیمار»، «غم دلدار»، «شعر جوان»، «از نگاه آینه ها» و ... نام دارند.

یک نمونه از شعر سیمین‌دخت وحیدی:


برای رویش شب‌بوها فرصتی دیگر هست
 
مجال سبزتری در دل برای عشق میسر هست
 
از آفتاب اگر چندی فضای خانه شود خالی
 
به عرش سینه ما مهری از آفتاب فراتر هست
 
به شهر سوخته‌ام زخمی اگر که مانده به جا
 
به هر طر ف نظر اندازم هزار نخل تناور هست
 
به خاک میهن ما چشمی مباد آن که طمع ورزد
 
که بر هلاکت طمع‌ورزان جهاد سرخ مکرر هست
 
مخواه از من و چشمم به غیر شیوه بیداری
 
که هر کجای وطن ما را حریم قدسی سنگر هست
 
هنوز باغ وطن خرم به یمن دیده بارانی است
 
هنوز فصل بهاران را غریب نعره تندر هست
 
ز تن گرم گرچه جوانی شد، بهارم ارچه خزانی شد
 
هنوز فرصت بالیدن به یک دو شاخه دیگر هست
 
هنوز برگ تر شعرم پر از طراوت شبنم‌هاست
 
به شاخسار غزل‌هایم شکوفه‌های معطر هست
 
از آن شبی که دلم پر زد به آسمان و نیامد باز
 
در آشیان دلم چشمی در انتظار کبوتر هست
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۴ ۰۵:۱۷

با تشکر از ایسنا، خواهشمندم شعر این شاعر پیش کسوت را اصلاح تایپی بفرمایید چند جا کلمات افتاده اند ()