• یکشنبه / ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۸:۵۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 95111711259
  • منبع : نمایندگی لرستان

مرغابی شانه به سر

مرغابی شانه به سر

ایسنا/لرستان ‌کشیم بزرگ طره‌ای دارد که به سبب آن، گاه مرغابی شانه به سر نامیده می‌شود.

‌به گزارش ایسنا‌، استان با دارا بودن 25 درصد از تنوع زیستی کشور یکی از غنی‎ترین استان‎های کشور از لحاظ وجود حیات وحش، گونه‎های گیاهی، درختان بلوط و...است. در این استان بیش از 200 گونه پرنده شناساییشده است.

یکی از این گونه‎ها کشیم بزرگ است که در راستای کشیم سانانPodicipediformes قرار دارد که جز پرندگان آبزی و غواص است و تیره‎ای به نام کشیمیان دارد.

این تیره 20 گونه دارد که 5 گونه آن در ایران یافت می‎شود. کشیمیان از غواصیان کوچکتر و در شناگری و غواصی در آب مهارت بسزایی دارند. بیشتر به داخل آب شیرجه می‎روند و کمتر پرواز می کنند. کشیمیان پرواز ضعیفی دارند که ابتدا با دویدن روی آب آغاز می‎شود، سپس برخاسته و در حالی که سر و گردن را به سمت جلو و اندکی پایین‎تر از بدن نگه داشته‎اند در ارتفاع پایین پرواز می‎کنند.

پاهای این پرنده، نیم پرده و فاقد دُم است ونر و ماده هم شکلند. عمدتا از ماهی تغذیه کرده، اما از نرم تنان و دوزیستان نیز استفاده می‎کنند. همچنین در آب‎های ساحلی، دریاچه‎ها و مصب‎ها به سر برده و آشیانه خود را کنار مصب‎ها و روی برگ‎های شناور می‎سازند.

 کشیم بزرگ( ( Great  Crested Grebe با نام علمی(podiceps  cristatus )49 سانتی‎متر طول دارد و از دیگر کشیمیان بزرگ‎تر است.منقارش قرمز صورتی است و گردنی باریک دارد. پشت گردن و روتنه خاکستری مایل به قهوه‎ای است. در فصل تولیدمثل، روی سرش دو کاکل بلند و تیره مشاهده می‎شود که اطراف آن را طرّه سیاه بلوطی پوشانده و داخل این طرّه تا حاشیه صورت قرمز بلوطی است. حاشیه چشمان و زیر گلوی این پرنده سفید بوده و در زمستان‎ها سر و گلو سفید است و روی سرش کاکل تیره رنگی به حالت خوابیده مشاهده می‎شود. در نگاه اول بدون دُم به نظر می‎آید.

هنگام شنا کردن روی آب، بدن کشیده‎اش اندکی در آب فرو رفته و گردنش را به حالت افراشته نگه می‎دارد. جثه بزرگ‎تر، گردن باریک‎تر و منقار صورتی رنگش این پرنده را از کشیم گردن سرخ متمایز می‎کند. همچنین در پرواز، شاهپرهای ثانوی و لکه بزرگ و سفیدرنگ پیش بالش به وضوح دیده می‎شود.

این پرنده بودن در آب را به هر جای دیگر ترجیح می‌دهد. کشیم بزرگ لانه خود را روی آب می‌سازد و هنگام فرار، به جای پرواز کردن، به زیر آب شیرجه می‌رود. کشیم بزرگ طره‌ای دارد که به سبب آن، گاه مرغابی شانه به سر نامیده می‌شود.

صدای این پرنده عمدتا در فصل تولیدمثل شبیه «راه- راه- راهrah-rah-rah »شنیده می‎شود.این پرنده اغلب در دریاچه‎های آب شیرین، آبگیرها و مصب‎هایی که دارای پوشش گیاهی است، به سر برده و لابلای پوشش‎های نیزاری تولیدمثل می‎کند. در ایران زمستان‎ها نسبتا فراوان است.  

 هنوز برنامه حفاظتی خاصی برای این پرنده در نظر گرفته نشده و طبق آخرین مصوبه شورای‌عالی حفاظت محیط زیست، جریمه هر قطعه کشیم بزرگ 100 هزار تومان است.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha