• چهارشنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ / ۲۳:۵۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95112719703
  • منبع : نمایندگی سمنان

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد در سمنان:

ترک‌ها ۱۰سال پیش اینترنت کودک‌شان را جدا کردند/ هنوز هیچکدام از علما درباره چت فتوا ندادند

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت سالم‌سازی فضای مجازی گفت: کشوری مثل ترکیه بیش از ۱۰ سال است که اینترنت کودک را از فضای مجازی و اینترنت جهانی جدا کرده است.

به گزارش ایسنا منطقه سمنان، مرتضی موسویان در جلسه شورای فرهنگ عمومی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر این استان که در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد، اظهار کرد: بسیاری از کشورهای دنیا با توجه به تهدیدات موجود در فضای مجازی به این نتیجه رسیدند که یک فضای سالم و ایمن مجازی در کشور خود ایجاد کنند؛ به طور مثال کشوری مثل ترکیه در این حوزه ۱۰ سال از ما جلوتر است و سال‌ها پیش یک فضای محدود و سالم برای کودکان ایجاد کرده است.

وی با بیان این که اروپایی‌ها نیز با حساسیت به این موضوع نگاه می‌کنند، خاطرنشان کرد: در اروپا ۱۴ عنوان کتاب با موضوع چگونگی آماده کردن فرزندان از سوی والدین آنها برای ورود به فضای مجازی منتشر شده است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد از برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد برای ایجاد یک فضای مجازی سالم، مفید و ایمن در ایران خبر داد و خاطرنشان کرد: ایجاد یک فضای محدود و سالم که هویت ادمین‌های کانال‌های تلگرام و شبکه‌های آن مشخص و قابل ردگیری است، طرحی است که بعد از جلسات متعددی که با نخبگان این حوزه داشته‌ایم، به آن رسیدیم.

کسی در فضای مجازی نمی‌تواند مواظب دیگری باشد

وی با بیان این که در حال حاضر ۴۳ هزار سایت، گروه و کانال ثبت شده در این فضا ثبت شدند، افزود: سایت‌ها و گروه‌های سالم و ایمن از طریق یک نشان و لوگوی طلایی مشخص شدند، یعنی کاربران می‌توانند با اطمینان به دارندگان این لوگوی طلایی اطمینان کنند.

موسویان با اشاره به گستردگی کار در فضای مجازی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد به تنهایی نمی‌تواند در این حوزه موفق شود و نیازمند حمایت همه دستگاه‌ها و نهادها از جمله بسیج، ائمه‌جمعه، دستگاه‌های مختلف اجرایی، نهادهای انقلابی، سازمان‌های مردم‌نهاد و اقشار مختلف مردمی و... هستیم.

وی با بیان این که در فضای مجازی کسی نمی‌تواند، مواظب دیگری باشد، گفت: تنها راه آموزش افراد و خانواده‌ها و آگاهی‌بخشی به آنها است؛ چرا که در این فضای گسترده کسی نمی‌تواند به دیگری کمک کند، بلکه این خود فرد است که باید با آگاهی و شناخت از این فضا دست به انتخابی سالم زده و خود ممیزی را انجام دهد و این مهم از طریق لوگوی طلایی که مرکز فناوری اطلاعات وزارت ارشاد به سایت‌های شناسنامه‌دار اعطا می‌کند، به سهولت قابل شناسایی است.

هیچکدام علما درباره چت فتوا ندادند

وی بر لزوم تعمیق‌بخشی و ارتقاء سواد رسانه‌ای مردم تاکید کرد و افزود: تنها در صورتی می‌توانیم تهدیدات این فضا را خنثی کنیم که سواد رسانه‌ای مردم و کاربران را افزایش دهیم.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت ورود مراجع، علما و بزرگان حوزه‌های علمیه به فضای مجازی تاکید کرد و گفت: با وجود اهمیت موضوع تا کنون هیچکدام علما درباره چت فتوایی صادر نکردند.

موسویان از فضای مجازی به عنوان فضایی پیچیده با ظرافت‌های متعدد نام برد و گفت: مقام معظم رهبری نخستین کسی بود که بر اهمیت این فضا و لزوم برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌ها و دفع تهدیدات آن تاکید کردند.

وی به سخنرانی سال ۸۶ رهبری در جمع طلاب اشاره و اضافه کرد: ایشان در آن جلسه فرمودند تا کنون ۲۰ سال از حکمرانی فناوری اطلاعات بر جهان گذشته و جامعه ما هنوز ضرورت آن را درک نکرده و فرصت‌های زیادی را از دست دادیم لذا باید برای آینده برنامه‌ریزی کنیم؛ چرا که زود باشد که ۳۰ سال آینده را هم بگذرانیم.

وی با بیان این که رهبری در آن جلسه تاکید فرمودند باید به یک قدرت سایبری در دنیا تبدیل شویم، اظهار کرد: ایشان تاکید کردند جمهوری اسلامی باید قوانین اخلاق‌مدار این فضا را در آینده تدوین کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha