• یکشنبه / ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 96012711667
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

رشد 52 درصدی متوسط بارندگی در 50 سال گذشته در هرمزگان

رشد 52 درصدی متوسط بارندگی در 50 سال گذشته در هرمزگان

ایسنا/هرمزگان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: در 7 ماهه اول سال آبی 95-96 به‌طور متوسط 242 میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم که رشد 52 درصدی را در 50 سال گذشته نشان می‌دهد.

‌به گزارش ایسنا، ‌هوشنگ ملایی صبح امروز در نشستی خبری با بیان اینکه سال آبی از مهرماه هرسال شروع و تا شهریور سال بعد ادامه دارد، اظهار کرد: با توجه به آمارها متوسط بارندگی در 50 سال گذشته در سطح استان 183 میلی‌متر و در 7 ماه اول سال 159 میلی‌متر بوده است اما در 7 ماهه اول سال آبی 95-96 به‌طور متوسط 242 میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم که رشد 52 درصدی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین رشد بارندگی در استان را در منطقه‌ای از حاجی‌آباد با 170 درصد رشد داشته‌ایم، افزود: علی‌رغم اینکه حدود 17 سال با دوره بلندمدت خشک‌سالی در استان مواجه بوده‌ایم در سال آبی جاری در بخش‌های غرب و شمال استان بارش‌های بسیار خوبی را داشته‌ایم که در وضعیت منابع آبی شاهد این رشد هستیم و بخشی از سدهای استان که در این منابع قرار گرفته بود آبگیری شد.

ملایی با بیان اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام‌گذاری کردند و اشتغال و تولید بسیار متکی به آب است، اضافه کرد: وقتی بحث تولید می‌شود ذهن‌ها به سمت محصولات کشاورزی، صنعتی و خدماتی می‌رود که باید در سایه تأمین آب این تولیدات باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با شاره به اینکه آب حافظ و مکمل محیط‌زیست است، تصریح کرد: اگر بخواهیم هر مکانی را در سطح استان نگه‌داریم، باید منابع آب آن را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه متوسط بارندگی کشور یک‌سوم متوسط بارندگی دنیاست ولی کمتر به مقوله آب پرداخته شده است، عنوان کرد: کشور ما در منطقه‌ای خشک قرار دارد و متوسط بارندگی استان هرمزگان نیز نسبت به کشور حدود 20 درصد کمتر است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه استان هرمزگان حدود 71 هزار کیلومترمکعب مساحت دارد، خاطرنشان کرد: برای این مساحت درمجموع کل منابع آبی که می‌توانیم استفاده کنیم اعم از زیرزمینی و سطحی حدود 3.5 میلیارد مترمکعب است و البته کنار این منابع آبی ظرفیت بیکرانی به نام دریا داریم.

ملایی با بیان اینکه بیش از 97 درصد آب‌های جهان شور و کمتر از 2.5 درصد این آب‌ها شیرین هستند که می‌توان روی آن برای بقا، توسعه، محیط‌زیست و غیره برنامه‌ریزی کرد، ابراز کرد: در استان هرمزگان هزار کیلومتر ساحل دریا و بیش 14 جزیره در استان داریم که امکان توسعه منابع آب‌های نامتعارف از طریق روش‌های مختلف شیرین سازی و نمک‌زدایی در آن‌ها وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به اینکه رویکرد برنامه ششم توسعه این است که استان‌هایی که در سواحل دریا قرار دارندحداقل 30 درصد منابع آب شرب خود را از منابع آب‌شور دریا تأمین کنند، اظهار کرد: در حال حاضر در استان هرمزگان حدود پنج درصد از منابع آب خود را از طریق شیرین سازی آب دریا تأمین می‌کنیم که عمدتاً در بخش شرب و صنعت استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اجازه داریم حدود 4.5 میلیارد مترمکعب از آب دریا را بین متقاضیان بخش خصوصی توزیع کنیم، افزود: شیرین‌سازی آب دریا ظرفیتی است که می‌تواند در توسعه تولید و اشتغال استان نقش بسزایی داشته باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که مطرح است توسعه منابع آب در سطح استان است، اضافه کرد: از مجموع 15 رودخانه‌ای که آب‌های حاصل از بارندگی را هدایت می‌کنند و نهایتاً به دریا منتهی می‌شوند، در حدود 4 رودخانه سد احداث شده است.

ملایی با بیان اینکه سد سرنی در محدوده شهرستان میناب را نیز در حال احداث داریم که پیشرفت فیزیکی 30درصدی را داشته و امیدواریم در سال 97 شاهد آبگیری این سد باشیم، ادامه داد: احداث سد گابریک را هم در شهرستان جاسک در مرحله مناقصه داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به اینکه مطالعه بر روی 10 رودخانه در سطح استان را که عمدتاً آب شیرین و دوتا از آن‌ها آب لب‌شور دارند را آغاز کرده‌ایم، ابراز کرد: امیدواریم بتوانیم از ظرفیت مهار و کنترل آب‌های جاری این رودخانه‌ها استفاده کنیم و بخشی از منابع آبی را برای توسعه تولید و اشتغال استان بهره‌برداری کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از‌ 80 تا 90 درصد آب‌های سطحی استان با احداث این سدها مهار خواهد شد، تصریح کرد: احداث سدهای کوچک نقش تغذیه مصنوعی مهار آب‌های سطحی را دنبال می‌کنند.

ملایی ادامه داد: بیش از 35 مورد از این طرح‌ها در سطح استان توسط شرکت‌های آب منطقه‌ای، سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی احداث شده و امسال چهار طرح را در محدوده شهرستان پارسیان، حاجی‌آباد، بستک و 6 الی 7 سد را در محدوده شهرستان میناب شروع کرده‌ایم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در بحث توسعه انتقال منابع آب 4 طرح انتقال خوب داریم که بخشی از عملیات اجرایی آن‌ها آغازشده‌اند، عنوان کرد: یکی از پروژه‌های بزرگی که در استان شروع کردیم ساماندهی حدود 11 هزار هکتار از اراضی دشت میناب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه دشت میناب از بزرگ‌ترین دشت‌های استان است که بیش از 20 درصد مساحت دشت‌های استان را در بر گرفته است، خاطرنشان کرد:   برای ساماندهی این بخش کانال‌هایی که قدمتی بالای 35 سال داشته و بخشی از تلفات آب ناشی از تبخیر را دارند را به شبکه‌های لوله تبدیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی دو هزار و 600 هکتار از این اراضی را با 20 میلیارد تومان اعتبار شروع کرده‌ایم، ابراز کرد: برای ساماندهی کلیه این اراضی به اعتباری بیش از 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

ملایی با بیان اینکه یکی دیگر از طرح‌هایی که در مرحله اجرایی است اجرای شبکه آبیاری و زه کشی سد شمیل و نیان است، اظهار کرد: یکی از اهداف اجرا این طرح توسعه کشاورزی در بخش شمیل و نیان است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه امسال بنا داریم یکی از بزرگ‌ترین مجموعه گلخانه‌های کشور که حدود 300 هکتار و قابل توسعه تا هزار هکتار است را آغاز کنیم، افزود: به ازای هر هکتار از احداث این مجموعه گلخانه سه تا چهار شغل ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه یکی از کانال‌های انتقال که طرح ساماندهی آن را آغاز کرده‌ایم در محدوده شهرستان حاجی‌آباد است، اضافه کرد: یکی از طرح‌هایی که در استان برای تأمین آب شرب صنعت برنامه‌ریزی‌ شده است و در مراحل پایانی مطالعات است انتقال آب از سد جگین که بیش از 200 میلیون مترمکعب حجم دارد است.

وی ادامه داد: این سد علاوه بر تأمین آب دشت جگین آب مازادی دارد که می‌تواند شهرستان جاسک و بشاگرد و سایر شهرستان‌های حاشیه دریای عمان و سواحل مکران تا محدوده میناب را با احداث خط انتقالی به طول 240 کیلومتر با اعتبار 450 میلیارد تومان تأمین کند و این مقدار می‌تواند یک‌میلیون نفر را تحت پوشش قرار دهد.

ملایی با اشاره به اینکه این طرح در راستای توسعه صنعت، جمعیت و کشاورزی مکران بوده و پایانه نفتی، پالایشگاه سوم و شهرک صنعتی جاسک را در بر می‌گیرد، تصریح کرد: از طرح‌های دیگری که برای تأمین آب به‌خصوص آب شرب بندرعباس و خمیر داریم نوسازی خط اول بندرعباس است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه عمر خط بیش از 30 سال بوده و حوادثی که در چند سال اخیر اتفاق افتاده است، امسال بنا داریم محدوده حدود 20 تا 30 کیلومتری از جلابی تا دو راهی میناب که بیشترین حوادث را در این محدوده داشته‌ایم را نوسازی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در پایان افزود: عملیات اجرایی نوسازی خط اول بندرعباس توسط چهار پیمانکار در چهار قطعه و با اعتبار 80 میلیارد تومان دنبال خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha