• چهارشنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۵:۳۸
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 96030302103
  • منبع : نمایندگی لرستان

یک استاد کشاورزی مطرح کرد:

مدیریت ناصحیح در بهره‌برداری آب

مدیریت ناصحیح در بهره‌برداری آب

ایسنا/لرستان یک استاد کشاورزی معتقد است: به علت افزایش جمعیت، توسعه نامتوازن، بی‌رویه و حریصانه و بدون توجه به ظرفیت محیط و کوتاهی در حفظ سنت‌های دیرین خود از نظر بهره‌برداری تمامی منابع به خصوص آب، دچار مشکل شده‌ایم و البته مشکلات ما به صورت عمده ناشی از عدم مدیریت صحیح در ارتباط با بهره‌برداری آب است.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا کوچکی در گردهمایی تخصصی الگوهای نوین بهره‌برداری و بهره‌وری از منابع آب در بخش کشاورزی اظهار کرد: هم اکنون مسأله آب در کشور به یک بحران تبدیل شده و شاید هنوز این موضوع را حس نکرده‌ایم. میزان آبی که در کشور داریم 100 میلیارد مترمکعب است که 4 تا 5 درصد آن به در شرب و صنعت و مابقی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه در مصرف آب بهره‌برداری و بهره‌وری را به درستی نمی‌دانیم، خاطرنشان کرد: بهره‌برداری یعنی کار را به نحو مطلوبی انجام دادن و بهره‌وری کار مطلوب را خوب پیش‌ بردن است.

کوچکی خاطرنشان کرد: طی دو دهه گذشته 10 درصد بارندگی کاهش یافته و فرم آن نیز تغییر کرده است؛ همچنین 1.5 درجه به حرارت کشور افزوده شده که نتیجه آن تبخیر 25 میلیارد مترمکعب آب است.

این دکترای تخصصی محصول ادامه داد: امروزه در قالب توسعه به شکل نامتوازن و خارج از توان اکولوژیک سرزمینی در مقابل طبیعت قرار گرفته‌ایم و با یکنواخت‌سازی مکانی و زمانی محیط زیست، تمامی پس‌خورهای ناسازگارانه را حذف کرده‌ایم و آب را که زاییده اصلی تنوع کارکردی مکانی و زمانی طبیعت است به سراب مبدل ساخته‌ایم.

وی افزود: هم اکنون بیشتر برکه‌ها، تالاب‌ها، باتلاق‌ها و رودخانه‌ها که دارای خدمات زیست‌محیطی ارزشمند و غیر قابل تصوری هستند خشک شده‌اند.

کوچکی، خدمات آب را بیش از سایر عناصر عنوان کرد و گفت: ارزش بارندگی‌ها در جهان 600 میلیارد دلار برآورد شده است و کمبود آب تنها معادل 2.82 درصد از تولید ناخالص کشورها را شامل می‌شود.

این استاد زراعت، تعداد قنات‌های ایران را 33 هزار رشته عنوان کرد و گفت: 15 درصد منابع آب ما مربوط به قنات‌هاست و 14 درصد تولیدات کشاورزی به وسیله این قنات‌ها تولید می‌شوند و به طور مجموع 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی کشور متکی به آن‌هاست. 60 درصد قنات‌های جهان در ایران قرار دارد. در این میان بیشترین قنات مربوط به کاشان بوده که با تأمین آب75 درصد این استان به ثبت جهانی رسیده‌اند.

کوچکی خاطرنشان کرد: امروزه بعد از جمعیت مسأله آب اهمیت بالایی دارد به طوری که جمعیت چهار برابر شده و آب 9 برابر کاهش داشته است.

این پژوهشگر گفت: در ایران عقیده بر این است که سالانه بین 18 تا 20 میلیارد مترمکعب آب از طریق واردات محصول به صورت مجازی وارد کشور می‌شود و برای حل بحران آب حداقل باید 30 درصد صرفه‌جویی صورت گیرد که اگر مردم در آب شرب 50 درصد هم صرفه‌جویی کنند فقط چهار درصد از کل مصرف آب کم خواهد شد.

کوچکی گفت: ایران از نظر سدسازی در جهان رتبه سوم را داراست و 500 سد آماده، 100 مورد در دست اجرا و 400 سد در مراحل طراحی دارد که بسیاری از سدهای ساخته شده تزئینی هستند و برخی از آنها نیز در جاهایی ساخته شده‌اند که کاربرد ندارند. علی‌رغم این همه سد، کشور ما در بین 177 کشور جهان رتبه 169 را از نظر رده‌بندی فقر منابع آب را داراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز  در گردهمایی تخصصی الگوهای نوین بهره‌برداری و بهره‌وری بهینه از منابع آب در بخش کشاورزی اظهار کرد: هم اکنون رویکرد جدیدی در بخش کشاورزی داریم و مسائل بهره‌ورانه یکی از اولویت‌های کاری ماست. در همین راستا این همایش برگزار شده و طی سال نیز باید هراز چند گاهی سمینار و کلاس‌های آموزشی و تخصصی در این خصوص برپا شود تا به طور کلی رویکرد تغییر کند.

دکتر عبدالرضا بازدار با بیان اینکه باید از علم نوین و پروژه‌های جدید در بخش تولید استفاده کنیم، افزود: هم اکنون اقلیم و آب و هوا تغییر کرده و برای همین وظیفه ما سنگین‌تر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان میزان اراضی کشاورزی استان را قریب به 800 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: از این مقدار زمین تنها حدود 185 هزار هکتار آبی است که تقریبا 23 درصد کل اراضی کشاورزی استان محسوب می‌شود.

وی میانگین بارش بارندگی استان را طی سال‌های گذشته 450 میلی‌متر دانست و افزود: هم اکنون این مقدار کاهش یافته و بیشترین میزان بارش نیز در فصل زمستان که رویش نداریم اتفاق می‌افتد و در بهار با کاهش بارندگی مواجه هستیم، برای همین مقدار تولید پایین می‌آید.

بازدار خاطرنشان کرد: حدود 77 درصد اراضی کشاورزی استان دیم بوده و معیشت کشاورزان وابسته به اقلیم است برای همین باید روی تغذیه گیاه، نوع و نحوه کشت و مکانیزاسیون کار بیشتری صورت گیرد کما اینکه در استان بالای 95 درصد گندمزارها فول‌مکانیزه کشت می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یکی از معضلات بخش کشاورزی را نبود تخصیص آب برشمرد و اظهار کرد: در راستای بالا بردن بهره‌وری آب، 42 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت آبیاری نوین قرار گرفته‌ که این نتیجه عنایت و توجه ویژه دولت به این مهم است. باید با استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری ازجمله قطره‌ای و میکرو راندمان مصرف آب را بالا برد و توسعه باغات را رونق بخشید که در این راستا 49 هزار هکتار، سطح باغات استان است.

بازدار با اشاره به خاک مناسب و مستعد استان برای کشاورزی گفت: عمق خاک و بافت آن مناسب بوده و فاقد سنگریزه است که در بخش کشاورزی از جمله خاک‌های با پتانسیل بالا محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، میزان دام استان را 4.7 میلیون واحد دامی اعلام کرد و افزود: لرستان یکی از استان‌های خوب به لحاظ تولیدات عشایری بوده و در این حوزه خیلی فعال است. همچنین گیاهان دارویی ازجمله ظرفیت‌های خوب استان است که می‌توان روی آن کار کرد. در آینده زعفران ما به مشهد هم خواهد آمد. تولید محصولاتی مانند گندم و جو نمی‌تواند اقتصاد منطقه را متحول کند.

بازدار تصریح کرد: پرت آب بالاست و برای همین برنامه داریم به سمتی پیش رویم که از منابع بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha