• شنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 96042413266
  • منبع : نمایندگی ایلام

عضو هیئت علمی دانشگاه:

وزارت نیرو در حذف کولرهای آبی تعلل نکند

وزارت نیرو در حذف کولرهای آبی تعلل نکند

ایسنا/ایلام عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ایلام با بیان اینکه تنها راهکار عملی پیش‌روی وزارت نیرو تامین برق از راه انرژی‌های نو از جمله انرژی خورشیدی است، گفت: مصرف آب کولرهای آبی حدود 600 میلیون متر مکعب در سال در کشور یعنی 3 برابر ظرفیت سد مخزنی کرج است که از لحاظ فنی، اقتصادی و زیست محیطی توجیه ندارد و باید کولرهای گازی در اکثر استان‌های کشور جایگزین کولرهای آبی شوند.


«حمیدرضا لطفی‌زاده» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آمار مصرف آب در کولرهای آبی در سال‌های اخیر یکی از موضوعاتی است که در محافل علمی و تصمیم‌گیر در زمینه تامین آب شرب است و  طبق اندازه­گیری انجام شده در آزمایشگاه‌های برندهای معتبر تولیدکننده، یک کولر آبی با ظرفیت 3500 فوت در دقیقه در دمای 35 درجه سانتیگراد و در رطوبت حدود 15 درصد در هر ساعت حدود 30 لیتر آب مصرف می‌کند.

وی با بیان اینکه اندازه‌گیری میدانی انجام شده مشخص کرده که در تیرماه و مرداد ماه در هر شبانه‌روز و در دمای حدود 35 تا 37 درجه سانتیگراد یک کولر آبی با ظرفیت فوق‌الذکر 250 تا 300 لیتر آب در شبانه روز مصرف می‌کند، تصریح کرد: با توجه به گرمای بی‌سابقه در سال‌های اخیر و بحران آبی موجود در کشور استفاده از کولرهای آبی با مصرف سالیانه حدود 600 میلیون متر مکعب در سال در کشور (3 برابر ظرفیت سد مخزنی کرج ) از لحاظ فنی، اقتصادی و زیست محیطی توجیه ندارد و باید کولرهای گازی در اکثر استان‌های کشور جایگزین کولرهای آبی شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: مصرف برق کولرهای گازی نیز در ظرفیت مشابه بیش از 2 برابر کولرهای آبی است و این در حالی است که این روزها مصرف برق کشور از مرز 55 هزار مگاوات گذشته و افزایش بار مصرف کولرهای گازی جدید و جایگزین با توان تولید برق فعلی همخوانی ندارد و نیاز به تولید برق از انرژی‌های نو است.

لطفی‌زاده با بیان اینکه وزارت نیرو متولی تامین آب و برق است و تولید آب در شرایط فعلی بحرانی و امکان افزایش تولید آن از دست بشر خارج است، ادامه داد: تنها راهکار عملی پیش روی وزارت نیرو تامین برق از راه انرژی‌های نو از جمله انرژی خورشیدی است.

وی تصریح کرد: اگر در یک آپارتمان 10 واحدی 10 دستگاه اسپیلت یا کولر گازی همزمان روشن باشد حدودا 20 کیلو وات برق مورد نیاز بوده که رقم تقریبی سرمایه‌گذاری تولید این میزان برق  توسط انرژی خورشیدی حدود 120 میلیون تومان است که با مشارکت دولت و مشترکین قابل اجرا و در یک بازه زمانی 5 ساله سرمایه‌گذاری اولیه برگشت‌پذیر است.

وی تاکید کرد: وزارت نیرو باید با در اولویت قرار دادن مصرف آب نسبت به برق یک تصمیم عملی در این خصوص اتخاذ کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha