• یکشنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۸:۱۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 96050805103
  • منبع : نمایندگی مرکزی

یک مسئول عنوان کرد:

رکوردزنی استان مرکزی در صادرات

رکوردزنی استان مرکزی در صادرات

ایسنا/مرکزی مدیرکل گمرکات استان مرکزی گفت : نسبت صادرات به واردات در استان مرکزی سه به یک است، در صورتی که این نسبت در کشور تقریبا برابر است.

به گزارش ایسنا، مهدی میراشرفی در نشستی با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه صادرات از استان مرکزی 24 ساعته و در محل تولید صورت می‌گیرد، افزود: روزانه سه هزار تن کالا از استان صادر می‌شود که گمرک بخش بسیاری از فرآیند صادراتی را در همان محل تولید انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه امسال استان مرکزی به مرز نزدیک یک میلیارد دلار صادرات می‌رسد، اظهار کرد: گمرک در حوزه تولید بسته‌های حمایتی بسیار قوی دارد و اگر فردی را پیدا کردید که از گمرکات استان گله‌مند بود من شخصا پاسخگو خواهم بود. ما معتقدیم راهکار برون رفت از وضعیت کنونی اقتصاد فقط حمایت از تولید است و گمرک با قوی‌ترین بسته‌های حمایتی به دنبال این هدف است.

میراشرفی بیان کرد: ایران با 64 میلیارد دلار صادرات، رتبه 42 را در میان صادرکنندگان دنیا به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: از مجموع 72 هزار میلیارد دلار تولید کالا در دنیا، 18 هزار میلیارد دلار سهم تجارت دنیاست یعنی یک چهارم تولیدات سراسر دنیا صادر می‌شود که نشان دهنده رشد در تجارت بین‌الملل است .

میراشرفی اظهار کرد: چین اولین صادر کننده بزرگ دنیاست و آمریکا و آلمان و ژاپن در رده‌های بعدی قرار دارند و ایران از این لحاظ رتبه 42 دنیا را به خود اختصاص داده است. در سطح دنیا به طور میانگین 30درصد از تولید ناخالص داخلی صادر می‌شود و هر قدر سهم صادرات از میزان تولید بیشتر باشد نشان دهنده‌ی توسعه یافتگی بیشتر یک کشور است .

وی با بیان اینکه تجارت پیچیدگی‌های بسیاری دارد، ادامه داد: ایجاد هماهنگی و هارمونی و مدیریت زنجیره‌ای بین سازمان‌ها و ادارات برای پیشبرد این موضوع مهم است. لینک بودن سامانه‌ها در این خصوص بسیار مثمرثمر است و موجب کاهش بروکراسی‌ها می شود .

میراشرفی گفت: در حال حاضر استان مرکزی برای اولین بار در ایران سامانه‌ جامع امور گمرکی الکترونیکی را اجرا کرده است. گرچه سازمان‌ها جزیره‌ای عمل می‌کنند، اما طبق ماده 12 قانون امور گمرکی، تجارت فرامرزی باید تحت نظر گمرک انجام شود که از طریق سامانه‌های جامع گمرکی حتی در منازل نیز می‌توان روند تجارت را انجام داد.

وی افزود: براساس گفته سازمان شفاف سازی بین المللی برای ارتقای سلامت تجاری باید سه اقدام را انجام داد که شامل کاهش قوانین و مقررات، کار از طریق اتوماسیون و شفاف سازی است. در خصوص مقررات سعی کردیم آنها را کاهش دهیم، اما در اتوماسیون، اولین سازمانی هستیم که امکان اتوماسیون را در کشور ایجاد کرده‌ایم .

مدیرکل گمرکات استان مرکزی با بیان اینکه داشبورد الکترونیکی از موضوعات مهم است که در گمرک در حال اتفاق است، اظهار کرد: سامانه جامع الکترونیکی امور گمرکی سال گذشته به بار نشست و در حال حاضر در حال تکمیل است. براین اساس درآمد گمرکات کشور می‌بایست 13 هزار میلیارد و 500 میلیون تومان می‌شد که با استفاده از این سامانه درآمد گمرکات به 19 هزار میلیارد تومان رسید یعنی به حساب خزانه رفت.

میراشرفی با اشاره به اینکه با اقدامات صورت گرفته طراز ما در صادرات مثبت شده است، ادامه داد: طی چهار ماهه نخست امسال 312 میلیون دلار صادرات با 63 درصد رشد در استان را شاهد بوده‌ایم. میزان واردات گمرکات استان نیز 115 میلیون دلار با 34درصد رشد بوده است بدین معنا که نسبت صادرات به واردات در استان مرکزی سه به یک است، در صورتی که این نسبت در کشور تقریبا برابر است.  

 وی افزود: خوشبختانه در برون سپاری و کمک به تولید، خدمات به صورت 24 ساعته ارائه می‌شود و در واردات نیز استان مرکزی بیشترین گمرکات اختصاصی کشور را به خود اختصاص داده است یعنی گمرک به کاهش هزینه های تخلیه، بارگیری و انبارداری کمک کرده است.

میراشرفی بیان کرد: بیش از 95 درصد کالاهای وارده به استان مرکزی مواد اولیه تولید و ماشین آلات تولید هستند یعنی کالاهای مصرفی تقریبا وارد نمی‌کنیم و هر آنچه وارد می شود در خدمت تولید است .

میراشرفی عمده صادرات استان را از دسته زیرگروه محصولات پتروشیمی عنوان کرد و گفت: نفت و صنایع فلزی، آلومینیوم و مصنوعات آلومینیومی و سپس تولیدات معدن و کشاورزی سهم‌های بعدی صادرات استان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد:‌ ترکیه، عراق و افغانستان عمده شرکای تجاری استان در صادرات هستند. در حال حاضر برخی کشورهای اروپایی نیز بعد از برجام در بخش مواد غذایی و برخی مواد اولیه کالاها به شرکای تجاری استان پیوسته‌اند.

میراشرفی گفت: مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان با عوارض بسیار پایین و ماشین آلات خط تولید که قابلیت ساخت آنها در استان و کشور وجود ندارد با معافیت وارد می‌شوند.

وی اظهار کرد: بعد از برجام شرکای تجاری ایران متنوع شده و از کشورهای اروپایی، کره و ژاپن نیز واردات صورت می‌گیرد که به مدد گشایش‌های بعد از برجام است و امید است گشایش‌های بهتری در زمینه صادرات ایجاد شود.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی افزود: پایانه‌های گمرکی در ادارات سطح اراک؛ منطقه ویژه شامل ساوه، کاوه و منطقه ویژه نفت در دو محل مستقر هستند، یک گمرک منطقه ویژه سرزمین ایرانیان نیز در مرز تهران واقع است که بیشتر صادراتی است.

میراشرفی گفت: در سایر شهرها گمرکات اختصاصی وجود دارد، به عنوان مثال در شازند انبار اختصاصی گمرکی وجود دارد، همچنین در محلات، دلیجان، فراهان، ساوه و اراک نیز گمرکات اختصاصی هستند که در محل تولید مستقرند.

وی اضافه کرد: یکی از ظرفیت‌های صارداتی استان مرکزی ماهیان زینتی هستند که استان مرکزی در این بخش از حیث صادرات در سطح کشور اول است، همچنین در صادرات عایق‌های رطوبتی دلیجان و گل و گیاه محلات سهم خوبی از کشور را به خود اختصاص داده‌ایم.

وی پیاده‌سازی سامانه جامع امور گمرکی یا گمرک الکترونیک را از بهترین خدماتی دانست که در صادرات و واردات به جهت کاهش بروکراسی، افزایش سرعت و ارتقای سلامت تجارت به انجام رسیده است.

میراشرفی ادامه داد: سال گذشته رشد بیش از 30 درصدی را شاهد بودیم و امسال پیش بینی میشود بین 30 تا 50 درصد تا پایان سال را در صادرات و رشد 30 درصدی در واردات ماشین آلات خط تولید و مواد اولیه را شاهد باشیم.

وی عنوان کرد: تراز تجاری در سطح کشور تقریبا متعادل است، اما صادرات در گمرکات استان با تراز تجاری بیش از 200 درصد نزدیک به سه برابر واردات است. یکی از راه‌های ایجاد اشتغال در رکود، صادرات است از این رو به این مهم توجه شده است.

میراشرفی بیان کرد: از وظایف گمرک مبارزه با قاچاق و پیشگیری از آن است که در این راستا کالاهایی که جمع‌آوری می‌شود ارزش گذاری شده و مطابقت کالا با اسناد ارائه شده بر عهده گمرک است.

وی افزود: رشد صادرات گمرکات استان در سال جاری نسبت به سال 92 حداقل 100درصدی بوده است. گمرکات اراک و ساوه سال گذشته بین 10 گمرک برتر صادراتی کشور بوده‌اند و در حوزه واردات نیز اراک و ساوه جزو 20 گمرک برتر هستند که این امر نشان می‌دهد نسبت به گمرکات استان‌های همجوار فعال تر هستیم.

میراشرفی اظهار کرد: سال گذشته 729 میلیون دلار صادرات داشتیم. صدور کمتر از 10 درصد از کالاهای استانی از طریق گمرکات داخل استان انجام نمی‌شود که این مهم نیز به دلیل نبود ظرفیت‌های فرودگاهی برای صادرات محصولاتی همچون فرش یا نبود شرکت بین المللی صادرکننده یک کالای خاص در استان بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha