• سه‌شنبه / ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 96062111923
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

مرگ تدریجی مقبره «چهار منار» تبریز

مرگ تدریجی مقبره «چهار منار» تبریز

ایسنا/آذربایجان شرقی بقاع متبرکه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مذهبی بوده که این نوع گردشگری یکی از پایدار ترین نوع گردشگری است، بنابراین بقاع متبرکه علاوه بر نقش مذهبی در رونق بازار در توسعه و آبادانی شهر بسیار موثر است.

مقبره چهار منار تبریز که از دوران سلجوقی به یادگار مانده و یکی از پارامترهای اصلی در ثبت جهانی بازار تبریز محسوب می‎شود، این روزها حال خوشی ندارد، به طوری‌که وقتی از درب آن وارد می‌شویم به عمق فاجعه پی می‌بریم.
 
به گزارش ایسنا، مقبره امیرمولا، مقبره امیر وهسودان روادی و امیرمحمد(مملان) روادی، مقبره‌ای کم‌نظیر از دوره سلجوقی است که در دوره‌های بعد خصوصاً در دوره صفوی و قاجار بعد از زلزله‌های مختلف تبریز، بازسازی شده است، البته در منابع اخیر به حضور مزار مربوط به سیدی بزرگوار در محدوده این مجموعه نیز اشاره شده است و احتمال می‌دهند که به شرف عزت آن بزرگوار گنبدمقبره امیروهسودان و امیرمحمد روادی در این محوطه ساخته شده باشد.

این گنبد مقبره به‌عنوان یکی از عناصر پایه شهرسازی تبریز به همراه مسجد جامع تبریز، یکی از شاخص‌های مبنای تبریز در پرونده ثبت‌جهانی تبریز است. بخش عمده مجموعه تاریخی بازار تبریز به‌علت اهمیت این بنا در تمام اسناد و نقشه‌های دوران مختلف تاریخی چند صد سال گذشته، با نام محله چهارمنار ثبت شده است.

این بنا و مجموعه محوطه آن که شامل این گنبد مقبره و گنبد مقبره‌ای دیگر و فضاهای جنبی آن در بخش شمالی حیاط بود در سال 1385 به ثبت ملی رسیده و اکنون این مقبره تاریخی و مذهبی به حال خود رها شده است.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه ناحیه یک تبریز، در جریان بازدید خبرنگاران از این مقبره با بیان این‌که این بقعه به‌عنوان شناسنامه تبریز محسوب می‌شود، ادامه داد: این مقبره از قدمت بسیار بالایی برخوردار است، به طوری‌که نقش بسیار مهمی در ثبت جهانی شدن بازار تبریز ایفا کرده است.

برای احیا مقبره تلاش نمی شود

 حجت الاسلام «رضا جعفری» با بیان این‌که این مقبره مورد بی‌لطفی مسئولان قرار گرفته است و هیچ ارگانی در راستای بهبود وضعیت آن اقدامی انجام نداده است، افزود: با وجود این‌که چندین بار مسئولان استانی اعم از استاندار و شهردار سابق از این مقبره بازدید کرده‌اند و وعده اختصاص اعتبار به‌منظور بازسازی این اماکن تاریخی را داده‌اند اما هم‌چنان این مقبره نیمه کاره مانده و تاکنون هیچ یک از این وعده‌ها عملی نشده است.
 
وی خاطرنشان کرد: ضروری است همه مسئولان نسبت به احیای این مقبره ارزشمند و تاریخی حساس و پیگیر باشند.

بنای امامزاده چهارمنار تبریز، از اولویت‌های مرمتی در بودجه 96

هم‌چنین سازمان میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی طی اطلاعیه در تاریخ 16 شهریورماه در خصوص وضعیت فعلی و برنامه‌های این اداره‌کل، برای مقبره چهار منار اعلام کرد: بنای امامزاده چهارمنار تبریز، از اولویت‌های مرمتی در بودجه 96  اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی قرار دارد.
 
هم‌چنین در این اطلاعیه آمده است: در سال‌های گذشته به‌علت کمبود اعتبار، اقدامات مرمتی در این بنا تکمیل نشده است اما با توجه به در پیش بودن رویداد «تبریز 2018» و لزوم مرمت و بازگشایی این بنا به روی عموم مردم و گردشگران در بودجه سال 1396 به‌عنوان یکی از اولویت‌های مرمتی این اداره‌کل در نظر گرفته شده است که پس از اختصاص و ابلاغ بودجه نسبت به مرمت بنا و محوطه آن اقدام خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha