به گزارش ایسنا، حجتالاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی روز شنبه - ۲۵ شهریور - در همایش طلایهداران تبلیغ استان همدان اظهار کرد: امروزه دشمن در دو حوزه عاشورا و اعتقاد به ظهور منجی در دانشگاهها کار میکند، چرا که میداند تا وقتی شیعه به این دو مبحث معتقد باشد، غیرقابل نفوذ خواهد شد.
وی تأکید کرد: روحانیون تبیین دو فرهنگ عاشورا و مهدویت را در دستور کار تبلیغی خود قرار دهند و از ورود بسیاری از خرافات که به این دو فرهنگ نسبت داده میشود، جلوگیری کنند.
تقوی با بیان اینکه عاشورا قرآن مجسم است، عنوان کرد: اگر عاشورا را بهتر بشناسیم، در حقیقت معارف قرآنی را شناختهایم؛ چرا که همه ارزشهای قرآنی در عاشورا تجلی یافته است.
وی یادآور شد: هر یک از رفتارهای امام حسین(ع) عملا قرآن را تفسیر کرده، به طوری که یاسین قلب قرآن و یاسین عاشورا نیز حسینبنعلی(ع) است.
مبلغان عاشورا در حقیقت مفسران قرآن هستند
تقوی با اشاره به اینکه مُبلغان عاشورا در حقیقت مفسران قرآن هستند، افزود: روحانیون مردم را با مفاهیم قرآنی و آیات آشنا میکنند که این بسیار ارزشمند است.
وی با بیان اینکه مقام تبلیغ کمتر از مقام مرجعیت نیست، ادامه داد: خداوند توفیق تبیین مفاهیم قرآنی و دینی را به ما داده است که باید این توفیق را گرامی بداریم.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور خاطرنشان کرد: روحانیون همان پیام خداوند را به انبیاء و اولیاء میرسانند که این شأن و موقعیت بزرگی برای پیامرسانان است.
یکی از وظایف عمده روحانیون حفظ ایمان مردم است
وی با تأکید بر اینکه یکی از وظایف عمده روحانیون حفظ ایمان مردم است، اعلام کرد: روحانیت همواره مورد رجوع مردم است و این مردم دین خود را از این افراد میگیرند، بنابراین مُبلغان باید با خودسازی به این اعتبار بیفزایند و در ابتدا ایمان خود را قوی کرده سپس به ایمان مردم توجه کنند.
تقوی یادآور شد: نخستین شرط موفقیت مبلغ ایمان و اعتقاد به محتوای پیام است بنابراین در این راستا باید زبان و عمل هر شخصی ترویج و تبلیغ دین کند.
روحانی به پیام تبلیغی خود معتقد باشد
وی ادامه داد: روحانی باید خود به پیامی که در حال تبلیغ آن است، معتقد باشد و آن موضوع در عمل و گفتارش پدیدار شود تا بتواند آن را به مردم تزریق کند.
تقوی با بیان اینکه باید مفاهیم را پیش از تبلیغ درک کنیم و نسبت به آن بصیرت و درایت داشته باشیم، افزود: باید ارتباط ذهنی و فکری درستی با مخاطب برقرار کنیم و میزان ظرفیت آنها را بسنجیم تا بر اساس آن ظرفیت شیوه تبلیغ را برگزینیم.
وی خاطرنشان کرد: یک روحانی باید شرایط زمان را به خوبی بشناسد و بر اساس مقتضیات زمان شیوه تبلیغ و نوع آن را انتخاب کند.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در پایان گفت: نباید در راه اجرای چنین رسالتی توقع اجر و مزد داشته باشیم بلکه باید اخلاص را حفظ کنیم و پیام حکیمانه هماهنگ با موازین علمی و عقلی را پیش گیریم.
انتهای پیام


نظرات