• یکشنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 96062614832
  • منبع : نمایندگی مرکزی

با رکورد 11.8 دقیقه ای؛

رتبه اول حضور اورژانس در محل حادثه در اختیار استان مرکزی است

رتبه اول حضور اورژانس در محل حادثه در اختیار استان مرکزی است

ایسنا/مرکزی 42 سال پیش حادثه‌ای در فرودگاه مهرآباد تهران رخ داد که تلنگری شد تا سیستمی در جهت رسیدگی به حادثه‌دیدگان و مجروحان در کشور ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، فروریختن سقف سالن انتظار فرودگاه مهرآباد تهران در سال 1354 شانزده نفر کشته و 11 تن مجروح برجای گذاشت و نبود آمادگی قبلی برای رسیدگی به مجروحان خاطره‌ای تلخ را در تاریخ کشور بر جای گذاشت؛ خاطره و رخدادی که باعث شد تلنگری در مسئولان به منظور آمادگی همیشگی برای رسیدگی به حادثه‌دیدگان ایجاد شود.

حادثه تلخ فرودگاه مهرآباد زنگ خطری را نواخت که باعث شد سیستم فوریت‌های پزشکی کشور با کمک آمریکایی‌ها که اولین سیستم فوریت‌های پزشکی را در کشور خود ایجاد کرده بودند، در ایران راه اندازی شود.

امروز 42 سال از راه‌اندازی اورژانس و مرکز فوریت‌های پزشکی در ایران می‌گذرد و هر روز شاهد رشد و ارتقای کیفیت در این زمینه بوده‌ایم.

اورژانس پیش‌بیمارستانی یا EMS مجموعه خدماتی را در اوقات اضطراری و حوادث در محیطی خارج از محیط بیمارستان ارائه می‌کند و بعد از هر حادثه این امدادگران 115 و اورژانس پیش‌بیمارستانی هستند که در محل حاضر و در کمترین زمان ممکن بیشترین خدمات‌رسانی را برای حفظ جان مصدومان ارائه می‌کنند و از این حیث این حرفه حساسیت ویژه‌ای دارد.

اما اورژانس پیش‌بیمارستانی در استانی مانند استان مرکزی که در کریدور ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب کشور قرار گرفته اهمیت و حساسیت بیشتری دارد، چراکه حوادث در این منطقه از کشور بیشتر است و به همین دلیل سنگینی کار در استان مرکزی شاید بیش از دیگر نقاط کشور باشد.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان مرکزی به مناسبت 26 شهریور ماه روز فوریت‌های پزشکی ضمن گرامیداشت این روز به خبرنگار ایسنا گفت: پس از رخداد فرودگاه مهرآباد و مشخص شدن کمبودها در امر رسیدگی به مجروحان حوادث، اقدامات لازم در جهت ایجاد سیستم و ساز و کار اورژانس پیش‌بیمارستانی در کشور تعریف شد تا بیماران و مجروحان به صورت صحیح و علمی مورد درمان قرار گیرند.

دکتر فرزین خشنودی با اشاره به اینکه پس از این حادثه تلاش‌ها در جهت راه‌اندازی سیستمی کارآمد آغاز شد، گفت: امروز به صورت کاملا تخصصی و پیشرفته در سراسر کشور پایگاه‌های امداد دریایی، زمینی، هوایی، جاده‌ای و شهری، موتورآمبولانس  و اتوبوس آمبولانس خدمات لازم را به بیماران و مصدومان ارائه می‌کنند.

وی با تاکید بر ایثارگری تکنسین‌های اروزانس پیش‌بیمارستانی که در هر شرایطی امنیت و سلامت خود را برای حفظ امنیت و سلامت جامعه به مخاطره می‌‌اندازند، عنوان کرد: فعالیت در این حرفه حضور به موقع و واکنشی سریع و موثر را می‌طلبد که تکنسین‌های اورژانس همواره در این راستا فعالیت‌های امیدبخش و تاثرگذاری داشته‌اند.

خشنودی بیان کرد: با توجه به اهمیت خدمات‌رسانی سریع و به موقع در استان مرکزی 49 پایگاه اورژانس متشکل از 29 پایگاه جاده‌ای و 20 پایگاه شهری در این استان فعال هستند و در جهت افزایش این تعداد و راه‌اندازی اورژانس روستایی نیز تلاش‌هایی در حال انجام است، همچنین چند دستگاه بالگرد جدید سفارش داده شده است که امید است یکی سهم استان مرکزی باشد.

وی با اشاره به وجود 55 دستگاه آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس در استان مرکزی اظهار کرد: استان مرکزی شاهراه مواصلاتی کشور است که شمال کشور را به جنوب و غرب را به شرق متصل می کند و مسافران اغلب با خستگی وارد این استان می‌شوند،ه این امر حوادثی را رقم می‌زند که خدمات‌رسانی به موقع را می‌طلبد.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان مرکزی افزود: علاوه بر جغرافیای استان مرکزی اکثر صنایع مادر همچون آلومینیوم، پتروشیمی، پالایشگاه و ... در این استان استقرار دارند که احتمال بروز هر حادثه‌ای در چنین منطقه صنعتی می‌رود، همچنین بیش از استانداردهای کشوری تردد خودروهای سنگین در استان مرکزی به ثبت رسیده است که مجموعه این مولفه‌ها حضور و خدمات‌رسانی به موقع عوامل امدادی را در لحظات خاص ایجاب می‌کند.

وی با اشاره به جایگاه مطلوب خدمات‌رسانی اورژانس پیش‌بیمارستانی استان مرکزی در محل حوادث تصریح کرد: اخیرا در جلسه‌ای در تهران رئیس پلیس کشور استان مرکزی را صاحب رتبه اول در زمان حضور در محل حادثه در بین استان‌های کشور معرفی کرد که این امر حاصل تلاش امدادگران و تکنسین‌های اورژانس است.

خشنودی زمان استاندارد بین‌المللی حضور در محل وقوع حوادث جاده‌ای را 15 دقیقه و حوادث شهری را هشت دقیقه پس از اطلاع به مرکز فوریت‌های پزشکی عنوان کرد و گفت: در سال گذشته و پنج ماهه نخست سال جاری اورژانس پیش‌بیمارستانی استان مرکزی به صورت میانگین در مدت 11.8 دقیقه در محل حوادث جاده‌ای و 6.8 دقیقه در محل حوادث شهری حاضر شده که با وجود کمبودهای پایگاهی بویژه در مناطق شهری عملکرد قابل قبولی از خود به جای گذاشته‌اند.

وی تعداد ماموریت‌های تصادفی در پنج ماهه نخست سال جاری را پنج هزار و 951 ماموریت اعلام کرد و افزود: از این تعداد سه هزار و 570 ماموریت در نقاط شهری و 2 هزار و 381 ماموریت در مناطق جاده‌ای بوده است که بواسطه این تعداد عملیات هشت هزار و 309 نفر به بیمارستان‌های استان مرکزی منتقل شده‌اند و تعدادی نیز در محل حادثه درمان شدند.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان مرکزی تصریح کرد: در بازه زمانی مذکور 21 هزار و 486 مورد ماموریت غیرتصادفی در استان مرکزی انجام شده است که 12 هزار و 570 مورد شهری و پنج هزار و 305 مورد نیز جاده‌ای بوده و باقی نیز حوادث غیرترافیکی بوده است.

خشنودی بیان کرد: روزانه 200 مورد ماموریت در نقاط مختلف استان مرکزی رخ می‌دهد که در حدود 250 نفر به مراکز درمانی اعزام می‌شود و با وجود اینکه نیاز به رشد 50 درصدی نیروهای آمبولانس هست، اما همچنان خدمات‌رسانی در کمترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت انجام می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha