• یکشنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۶ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96081408027
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

در جلسه کارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی مطرح شد

سخت‌گیری گمرک به نفع صادرات در بلندمدت است

سخت‌گیری گمرک به نفع صادرات در بلندمدت است

ایسنا/خراسان رضوی استاندار خراسان رضوی گفت: سخت‌گیری گمرک به نفع صادرات ما در بلندمدت است.

به گزارش ایسنا، علیرضا رشیدیان، در نشست کارگروه توسعه صادرات که با حضور نماینده فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی و برخی دیگر از مقامات استانی در استانداری برگزار شد، تصریح کرد: سخت‌گیری گمرک، به نفع صادرات ما در بلندمدت است. کیفیت پایین کالاهای صادر شده قطعا در بلندمدت به ضرر صادرات استان خواهد بود.

امیرفخریان، نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، در ابتدای این جلسه، با ارائه گزارشی از وضعیت صادرات خراسان رضوی، گفت: صادرات استان، در 6 ماهه اول سال 96، یک میلیون و 36 هزار تن کالا به ارزش 44 میلیون دلار از گمرکات استان صادرات داشتیم که این میزان نسبت به 6 ماهه نخست سال قبل، از نظر وزنی 0.5 درصد کاهش و از نظر ارزشی 10 درصد افزایش داشته است. تراز بازرگانی استان در این مدت 680 میلیون دلار مثبت بوده است. مهمترین کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی نیز کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان، امارات متحده عربی و هنگ کنگ بوده‌اند. 

وی افزود: میزان صادرات به افغانستان نسبت به دوره مشابه سال قبل 12 درصد افزایش داشته و 56.4 درصد از سهم صادرات استان را به خود اختصاص داده است. صادرات ترکمنستان 11 درصد از صادرات کل استان را شامل شده و میزان آن، نسبت به دوره 6 ماهه نخست سال قبل 10 درصد کاهش داشته است. سهم صادرات به عراق 7.1 درصد کل صادرات استان بوده و نسبت به دوره مشابه سال قبل، 45 درصد افزایش داشته است. امارات متحده عربی نیز، 5.7 درصد از صادرات استان را به خود اختصاص داده و نسبت به دوره 6 ماهه نخست سال گذشته 12 درصد کاهش داشته است. صادرات به کشور هنگ‌کنگ نیز که 170 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داشته 3.2 درصد صادرات کل استان را شامل می‌شود.

امیرفخریان ادامه داد: عمده محصولات صادراتی استان عبارت بوده است از زعفران به صورت فله، زعفران بسته بندی، حامل‌های برقی و هادی‌های برق. نکته مهم این است که نسبت به سال گذشته صادرات زعفران به صورت فله‌ای کاهش و به صورت بسته‌بندی افزایش داشته است.

در ادامه استاندار گفت: ما با اتاق بازرگانی به برنامه مشترکی جهت توسعه صادرات رسیده‌ایم که باید طبق آن عمل شود. آمارها نشان می‌دهد که بخش خصوصی با همکاری بخش دولتی توانسته است صادرات استان را افزایش دهد، اما باید معیار قیاس رشد صادرات، برنامه‌های تنظیم شده باشد نه آمارها.

   علیرضایی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، اظهار کرد: 50 صادر کننده نمونه در کشور انتخاب شدند که 6 واحد از آن‌ها مربوط به خراسان رضوی بوده که یکی از آن 6 واحد، در زمره واحدهای ممتاز کشوری قرار داشته است. در جمع‌بندی‌های صورت گرفته، در مورد وضعیت بازارهای آسیای میانه، جهت‌گیری ما بیشتر به سمت قزاقستان است. به این دلیل که قزاقستان، کشور ثروتمندتری نسبت به سایر کشورهای آسیای میانه بوده و جمعیت زیاد این کشور، قابل توجه است. در کشور روسیه نیز منطقه تاتارستان را مورد مطالعه قرار داده و آن را برای صادرات بیشتر انتخاب کرده‌ایم. توسعه صادرات استان به کشور هنگ‌کنگ نیز به سرعت در حال افزایش است. 

   وی افزود: برنامه‌ریزی ما حفظ بازار ترکمنستان و تاجیکستان بوده و گرایش ما به سمت بازارهای جدیدی مثل ازبکستان، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، هنگ کنگ و تاتارستان روسیه بوده است. ضمن اینکه وضعیت فعلی عراق، نسبت به گذشته برای افزایش صادرات استان به این کشور مناسب‌تر است. افغانستان سهم خود را در صادرات استان بالا برده است که ما باید  به صورت اجتناب‌ناپذیر این مساله را مدیریت کنیم.

   علیرضایی ادامه داد: نمایشگاه کابل که مقرر شده بود از 9 تا 12 آبان‌ ماه برگزار شود، به علت انفجارهای اخیر در این شهر به 24 تا 27 بهمن‌ ماه موکول شد. نمایشگاه هرات نیز مقرر شده است که در اسفند ماه برگزار شود اما از آنجایی که برخی غرفه‌ها و کالاهایی که برای نمایشگاه کابل تدارک دیده شده برای نمایشگاه هرات نیز پیش‌بینی شده است. درخواست می‌کنیم که در آذر ماه نمایشگاه هرات برگزار شود. یکی از برنامه‌های ما این است که در افغانستان علاوه بر شهرهای هرات و کابل در شهرهای دیگر این کشور از جمله مزارشریف و قندهار نیز نمایشگاه برگزار کنیم.

وی در مورد برگزاری نمایشگاه در تاتارستان گفت: فضایی را برای برگزاری نمایشگاه در تاتارستان در آبان ‌ماه تدارک دیده‌اند که فضای مناسبی نبود. از طرفی ما آمادگی برگزاری نمایشگاه را در آبان ‌ماه نداشتیم لذا تقاضا کردیم که زمان دیگری را برای این کار اختصاص دهند. زمان مورد توافق برای این نمایشگاه 29 آذر ماه تا اول دی ‌ماه و فضای اختصاص داده شده حدود 2000 متر مربع است.

   قاضی‌زاده، نماینده فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی، در مورد ارتباطات اقتصادی با کشورهای آفریقایی اظهار کرد: سه کشور کنیا، آفریقای جنوبی و تانزانیا به عنوان اهداف جدید برای توسعه اقتصادی می‌تواند در نظر گرفته شود. آفریقای جنوبی ثروتمندترین کشور آفریقایی است و کنیا نیز از نظر اقتصادی وضعیت نسبتا خوبی دارد. در بین این سه کشور وضعیت اقتصادی تانزانیا در سطح پایین‌تری قرار دارد.

   استاندار خراسان رضوی ضمن تاکید بر برگزاری برنامه‌ها در زمان مقرر شده گفت: با توجه به وضعیت فعلی سوریه و عراق باید بیش از گذشته به خدمات فنی و مهندسی در این دو کشور توجه داشت.

   وی تصریح کرد: در رابطه با اجرایی شدن برنامه‌ها باید کمیته‌های فرادستگاهی برای تسهیل صادرات، پیگیری شود.

   رشیدیان افزود: قیمت زعفران در حال سقوط شدید بود که با توجه به نگاه ویژه دولت به این محصول مهم، جهاد کشاورزی ملزم شد که با خرید تضمینی زعفران از کشاورزان، از ضرر حاصل از افت قیمت جلوگیری کند.

مزروعی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، در مورد مهار قیمت زعفران تصریح کرد: در حال حاضر خرید زعفران را به دو صورت انجام می‌دهیم. یکی به صورت خرید مستقیم و قطعی که 40 درصد وجه را پرداخت کرده و تعهد می‌دهیم که مابقی را نیز سه ماهه پرداخت کنیم. کالا را نیز با کف قیمتی که تعیین شده در بورس عرضه می‌کنیم.

وی ادامه داد: شکل دوم خرید زعفران توسط سازمان جهاد کشاورزی، خرید امانی است، اما در هر صورت، پس از آنکه جهاد کشاورزی کالا را خریداری کرد. اگر تاجری بخواهد که از طریق این سازمان کالا را خریداری کرده و صادر کند، در قبال اخذ ضمانت‌نامه با درخواست وی موافقت خواهد شد.

در پایان جلسه استاندار خراسان رضوی، ضمن تاکید بر لزوم ارائه گزارش پیشرفت کار در جلسات آینده اظهار کرد: در جلسه‌ با سفیر ارمنستان مقرر شد که توسعه تعاملات خراسان رضوی با استان آراگات این کشور در دستور کار قرار گیرد. با توجه به روابط اقتصادی ارامنه و اروپا از جمله کشور فرانسه گسترش روابط اقتصادی با ارمنستان علاوه بر استفاده از بازار این کشور ظرفیت‌های دیگری برای بازرگانان ایرانی به وجود خواهد آورد.

  رشیدیان افزود: نگاه ما به تاتارستان و قازان صرفا به استفاده از بازار این مناطق خلاصه نمی‌شود بلکه هدف ما بازار کل روسیه است.

   وی با تاکید بر لزوم تعامل بیشتر با کشورهای ترکمنستان و قزاقستان اظهار کرد: پیگیری دعوت طرف تاجیکستانی برای حضور در کارگروه رسمی باید در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha