• یکشنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۶ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 96081408203
  • منبع : نمایندگی کرمان

کاهش 16 درصدی صادرات استان کرمان در 7 ماهه گذشته امسال

کاهش 16 درصدی صادرات استان کرمان در 7 ماهه گذشته امسال

ایسنا/کرمان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تراز تجاری استان در هفت ماهه گذشته امسال را منفی 62 میلیون دلار دانست و گفت: پارسال تراز تجاری استان مثبت 423 میلیون دلار بود، اما اگر میزان صادرات استان کرمان از سایر گمرکات کشور داشته باشیم، تراز تجاری استان مثبت خواهد شد و این موضوع را باید مدنظر قرار داد که عمده واردات استان از گمرکات استان می‌باشد.

به گزارش ایسنا،«مهدی حسینی‌نژاد»" صبح امروز 14 آبانماه در کارگروه توسعه صادرات استان کرمان گفت: طبق آمار گمرکات استان صادرات استان در 7 ماهه گذشته سال جاری 460 میلیون دلار بوده است که نسبت به سال گذشته 16 درصد کاهش داشته است.

وی جهش صادرات استان کرمان را در نیمه دوم سال جاری دانست و اظهار کرد: پسته و مغز پسته بیشترین سهم صادرات استان در 7 ماهه سال جاری بوده به‌طوریکه در این مدت زمانی 248 میلیون دلار میزان صادرات استان از این محصولات می‌باشد اما صادرات پسته و مغز پسته نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان به دلایل کاهش صادرات پسته استان در سال های گذشته پرداخت و مطرح کرد: کمبود موجودی انبارها یکی از دلایل کاهش صادرات پسته در سال جاری است، ضمن آنکه از سوی دیگر کشور آمریکا صادرات پسته خود را فقط از طریق یک کمپانی انجام می دهد که متاسفانه در ایران با تعدد صادر کنندگان پسته مواجه هستیم و این موضوع باعث لطمه زدن به صادرات پسته شده است.

وی از کاهش صادرات محصولات نانوکامپونت در هفت ماهه گذشته سال جاری خبر داد و گفت: در صادرات نانوکامپونت 20 میلیون دلار نسبت به سال گذشته کاهش صادرات داشته‌ایم.

حسینی‌نژاد از کاهش 16 درصدی صادرات استان در هفت ماهه سال جاری نسبت به سال قبل خبر داد و تصریح کرد: متاسفانه محصولات صادراتی استان از سایر گمرکات کشور نیز صورت می گیرد به‌گونه‌ای که بیش از یک میلیارد دلار صادرات استان از سایر گمرکات بوده که این امر نشان‌دهنده این است که استان کرمان یک استان صادراتی می‌باشد.

وی میزان صادرات استان کرمان را در سال گذشته 2.2 میلیارد دلار از گمرکات استان و سایر گمرکات کشور دانست و گفت: طی سال گذشته یک میلیارد و 174 میلیون دلار صادرات از گمرکات استان و 930 میلیون دلار از سایر گمرکات کشور صورت گرفته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان با بیان این مطلب که واردات مواد اولیه که خوراک بنگاه‌های تولیدی را تأمین می‌کنند، مفید است، افزود: در هفت ماهه گذشته امسال 522 میلیون دلار میزان واردات استان کرمان بوده است که نسبت به سال گذشته 6 درصد افزایش یافته است.

وی تراز تجاری استان در هفت ماهه گذشته سال جاری را منفی 62 میلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: در سال گذشته تراز تجاری استان مثبت 423 میلیون دلار بود، اما اگر میزان صادرات استان کرمان از سایر گمرکات کشور داشته باشیم، تراز تجاری استان مثبت خواهد شد و این موضوع را باید مدنظر قرار داد که عمده واردات استان از گمرکات استان می‌باشد.

حسینی‌نژاد صادرات دانش‌بنیان را یکی از راهکارهای مثبت کردن تراز تجاری استان دانست و خاطرنشان کرد: در سال گذشته از 2.2 میلیارد دلار صادرات استان حدود 280 میلیون دلار آن متعلق به صادرات محصولات نانو که یک محصول دانش بنیان بود، صورت گرفت.

وی یادآور شد: براساس آمار در سه سال گذشته صادرات از گمرکات استان از مرز یک میلیارد دلار گذشته است که نشان دهنده توجه خاص استان به صادرات است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان با اشاره به این‌که میانگین صادرات کشور در سال گذشته 3.5 درصد بوده است، تصریح کرد: در سال گذشته 4.8 کل صادرات کشور متعلق به استان کرمان بوده و عمده صادرات محصولات استان کرمان به کشورهای چین، عمارات، عراق، هند، افغانستان، پاکستان و ترکیه می‌باشد.

حسینی‌نژاد به بزرگترین مشکل صادرات استان اشاره کرد و افزود: بزرگترین مشکل ما کمبود منابع مالی کافی می باشد و باید مد نظر داشت که بهره تسهیلات بانک‌ها بالا می‌باشد و اگر بتوانیم یک خط اعتباری برای صادرات پسته در نظر گرفته شود، کمک شایانی به صادرات استان خواهیم کرد.

وی یادآور شد: در کشور فقط استان های تهران، خراسان، اصفهان و تبریز دارای دو سایت تخصصی نمایشگاهی می‌باشند که استان کرمان به دنبال این مهم می‌باشد تا سایت دوم تخصصی نمایشگاهی ایجاد کند که متولی این امر اتاق اصناف سیرجان می‌باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha