• سه‌شنبه / ۱۶ آبان ۱۳۹۶ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: تهران
  • کد خبر: 96081609451
  • خبرنگار : 71291

جان تازه در کالبد بازار تاریخی زواره پس از 30 سال

جان تازه در کالبد بازار تاریخی زواره پس از 30 سال

ایسنا/تهران ‌بازار تاریخی زواره ‌پس از30 سال فراموشی‌، کم کم رونق می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، این بازار قدیمی که در جهت شمال- جنوبی در نزدیکی حسینیه بزرگ و امام زاده یحیی(ع) احداث شده از بناهای دور قاجاریه محسوب می‌شود. این بنای با ارزش عملا راکد و بی رونق باقی مانده و تنها محلی برای رفت و آمد مردم زواره بود. ساخت بنای این بازار را محمد حسین خان عامری نسبت می‌دهند.

اعتبار تخصیص یافته جهت مرمت این اثر تاریخی ‌200 میلیون ریال اعلام شده و این میزان اعتبار جهت مرمت و بازسازی حجره‌های این بازار هزینه شده است.

به گفته مسئولان امر شمار حجره‌های بازار تاریخی زواره ‌40 حجره است و سال گذشته نیز با صرف 250 میلیون ریال اعتبار، 13حجره این بازار که به سازمان میراث فرهنگی واگذار شده بود، بازسازی و مرمت شده است.

طول مجموعه بازار شهر زواره را 200 متر و عرض آن ‌نیز سه و نیم متر عنوان شده و این اثر تاریخی مربوط به دوره سلجوقیه است و هدف از مرمت و بازسازی ٱن حفظ و احیای میراث گذشتگان و فروش صنایع دستی و سوغات منطقه اردستان به گردشگران است.

‌خوشبختانه با تشویق شهرداری و شورای شهر مغازه‌های آن بتدریج در حال رونق گرفتن است.

محسن هادی طحان‌زواره یکی از پژوهشگران فرهنگی شهر  زواره در خصوص این بازار و کاروانسرای واقع شده در آن عنوان کرده است: در منطقه اردستان دو کاروانسرای ظفرقند و زواره وجود دارد که از گذشته باقی مانده‌اند. با این تفاوت که کاروانسرای زواره داخل بازار قدیمی واقع شده است اما از ظفرقند بین راهی است. زواره در گذشته‌ای نه چندان دور کاروانسرای زیبایی که به رباط معروف بود، داشت که مربوط به دوران صفویه بود که متاسفانه تخریب شد و با آجر آن نزدیک همان‌محل دبیرستان‌ ساخته شد.
خوشبختانه کاروانسرای ظفرقند در سال‌های اخیر  مرمت شد و اکنون کاروانسرای بازار زواره است که توجه بیشتری لازم دارد وگرنه شاهد نابودی این اثر تاریخی خواهیم بود. بطور کلی کاروانسراها بناهایی بودند که جهت اسکان موقت و استراحت کاروانیان در مسیر راه ها ایجاد می‌شدند، مانند کاروانسرای ظفرقند و تعدادی از این کاروانسرا ها نیز در داخل شهرها مخصوصا بازار شهر احداث می‌شدند. از جمله کاروانسرای زواره که  تقریبا در ورودی بازار تاریخی شهر قرار دارد و  مکانی بوده است که مسافران لوازم و وسایل خود را در آن گذاشته و با چهار پایان خود، در این مکان امن و راحت‌، اندکی استراحت می‌کردند.

کاروانسرای زواره بجا مانده از دوران قاجار است و دارای اتاق‌هایی دورتادور حیاط جهت استراحت و بارانداز و اصطبل است. متاسفانه این بنا با توجه به این‌که در فهرست آثار ملی ثبت شده و در سال‌های اخیر مرمت شده است اما قسمت عمده آن تخریب یا در حال ویرانی است. از این رو توجه و اقدام همه دلسوزان و مسئولین میراث فرهنگی منطقه را می‌طلبد تا این کاروانسرای زیبا را با مرمت از ویرانی نجات دهیم.‌

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha