• چهارشنبه / ۱ آذر ۱۳۹۶ / ۱۶:۰۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 96090100585
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی تأکید کرد

ضرورت بررسی و ترویج نظریات ناب استاد علامه جعفری(ره)

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی بر ضرورت بررسی و ترویج نظریات ناب استاد علامه جعفری(ره) تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام سید محمد علی آل‌هاشم در همایش ملی بررسی اندیشه‌های استاد علامه جعفری(ره)‌ بیان کرد: امید است این همایش که با همت دانشگاه هنر اسلامی ترتیب داده شده، با برکت باشد؛ البته یکی از برکات این همایش، شرف حضور در محضر مقام معظم رهبری و استماع بیانات ارزشمند ایشان در مورد استاد علامه جعفری بوده است. 

وی با اشاره به اهمیت بررسی و تبیین اندیشه‌های ناب این عالم ربانی اضافه کرد: علامه جعفری فیلسوف، ادیب، عارف و از چهره‌های ماندگار جهان اسلام و از نظریه‌پردازان مکتب تشیع به شمار می‌آید. 

وی ادامه داد: این محقق حق پیشه در کنار نظریه‌پردازی و نکته‌نگری در عرصه‌های معارف اسلامی با علوم انسانی، اجتماعی و فلسفه غرب هم آشنا بود و بدون این‌که مغلوب مغالطات آنان شود، با مواجهه شجاعانه، نقادانه و انجام مذاکرات عالمانه به دفاع از کیان دین و شریعت پرداخت. 

حجت‌الاسلام آل‌هاشم با اشاره به برخی ویژگی‌های استاد علامه جعفری(ره) بیان کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری یکی از ویژگی‌های بارز استاد، جامعیت علمی ایشان است؛ خلق آثار کم‌نظیر در حوزه‌های متنوع، ارائه آراء مستدل و نظریات مستقل، تالیف آثار وزین در عرصه‌های انسان‌شناسی و جهان شناسی، تبیین حیات معقول، نقد و بررسی حیات غربی، فلسفه‌ی دین، هنر و زیباشناسی و... نیز از دیگر ویژگی‌های این شخصیت برجسته است که بر ضرورت اهتمام به این استاد فرزانه و بررسی و ترویج نظریات این نادر دوران می‌افزاید. 

وی گفت: علامه با اینکه فیسوفی عارف بوده و در صحنه‌های سیاسی کشور حضور نداشت اما بررسی آثار و نظریات مستدل ایشان کاشف این است که این عالم ربانی با تکیه بر مبنای فلسفی مقبول خود، مسائل سیاسی را مورد توجه قرار داده و درعین حال فلسفه‌ی سیاسی خود را به محک آیات قرآنی زده است. 

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: استاد علامه جعفری(ره) در مقدمه‌ی تبیین نظریه‌ی خود با هوشیاری تمام بر تلاش عده‌ای فیلسوف‌نما در جهت عقلی جلوه دادن تفکر جدایی دین از سیاست و منتسب کردن آن به بزرگان یونان باستان ما قبل ارسطو، خط بطلان کشیده و با استدلال‌های مستند، بی‌پایه بودن آن را اثبات می‌کند. 

رییس افتخاری همایش ملی بررسی اندیشه‌های علامه جعفری با تاکید بر اینکه استاد علامه جعفری برای آغاز بحث و تبیین ابعاد مسئله در وهله‌ی اول تاکید داشت، گفت: که قبل از هرچیزی باید به اصلاح پیش‌ فرض‌های موضوع پرداخت و تعریف علمی و مطابق با واقع دین، سیاست و حیات ارائه داد، ثانیا به حقایق تاریخی در جوامع اولیه که حاکی از غیرقابل تفکیک بودن وجوه دینی و دنیوی حیات اجتماعی است، توجه کرد؛ مسئله جدایی دین از سیاست صرفا بعد از رنسانس در غرب اتفاق افتاده و ثالثا اگر امروز در جامعه غربی، مسئله‌ی جدایی دین و دنیا نهادینه شده است، ریشه در علل و عوامل درون‌بینی مسیحیت و بر پایه برون‌بینی جامعه غرب در طول قرون وسطی دارد و سرایت دادن آن به ادیانی دیگر مانند اسلام فاقد دلیل منطقی بوده و مغالطه‌ای بیش نیست! 

حجت‌الاسلام آل‌هاشم با بیان اینکه استاد علامه جعفری ماهیت دین را شکوفا ساختن همه استعدادهای عالی در مسیر وصول به کمال اعلی می‌داند، گفت: رسالت عظیم دین، برخوردار کردن مردم از آزادی معقول، شرافت و کرامت انسانی است. 

وی بیان کرد: استاد علامه جعفری به بازبینی تعریف سیاست هم تاکید داشته و بیان می‌کند که سیاست یعنی مدیریت زندگی اجتماعی- انسانی در مسیر هدف‌های عالی حیات است و آنگاه با پرده گشایی از مغالطه‌گری از اهداف فیلسوف نماها، حقیقت را بیان می‌کند. 

حجت‌الاسلام آل‌هاشم با اشاره به اهداف فیلسوف‌نماهای مغالطه‌گر، بیان کرد: تحریف و ظلمی که در جامعه غربی در حق دین شده این است که نگاه به دین و ماهیت آن در جامعه غرب، چیزی جز یک رابطه‌ی معنوی بین انسان و خدا و دیگر حقایق فوق‌ طبیعی بدون دخالت داشتن در امور دنیوی نیست! 

وی با اشاره به برخی از نظریات استاد علامه جعفری ادامه داد: خداوند به حلیت انسان را به استفاده بهینه از نعمت‌های دنیوی در چارچوب قوانین سفارش کرده و هشدار می‌دهد که تجاوز از حدود الهی موجب همسو شدن با شیاطین و گرفتار شدن در عداب اخروی خواهد شد. 

امام جمعه تبریز در مورد نتایج مهمی که از آیه‌های حکم و حاکمیت در قرآن حاصل می‌شود، گفت: بر این اساس، اختصاصی بودن حکومت، داوری بر برقراری قسط و عدالت در جامعه انسانی برای انبیای الهی و جانشینان به حق آنان بوده و این نظریه، آشکار و صریح با تفکرات سکولاریسم سازگاری ندارد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha