• جمعه / ۱۰ آذر ۱۳۹۶ / ۱۷:۲۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 96091005213
  • خبرنگار : 71365

برپایی نشست «جلال؛ از واقعیت تا قرائت رسمی»

برپایی نشست «جلال؛ از واقعیت تا قرائت رسمی»

در ادامه سلسله نشست‌های صد سال ادبیات ایران، نشست «جلال آل‌احمد؛ از واقعیت تا قرائت رسمی» در خانه اندیشمندان‌ علوم‌انسانی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، این نشست 12 آذر ماه با حضور دکتر احمد ابو محبوب و دکتر احمد بخارایی (اساتید دانشگاه) در سالن «حافظ» خانه اندیشمندان‌ علوم‌انسانی برگزار می‌شود.

برگزارکنندگان در پیش درآمد این نشست آورده‌اند: «جلال آل احمد، در میان نویسندگان و اهل فکر و ادب و قلم در عصر جمهوری اسلامی، جایگاهی منحصر به فرد دارد؛ چهره‌ای که به رغم برخی فراز و فرودهای زندگی و حتی عضویت در حزب توده، به دلیل رویکرد انقلابی و نیز نگاه انتقادی به غرب و غرب‌زدگی مورد توجه است و یکی از مهمترین جوایز ادبی نیز به نام اوست.

جلال غیر از وجهه سیاسی و فکری، با نثر ساده، جذاب و متفاوت خود، تاثیرات قابل توجه در عرصه ادبیات نیز داشته و  به الگویی در میان طیف ادبی و مردمی تبدیل شد و یکی از سرآمدان ادبیات معاصر ایران محسوب می‌شود.

در نشست جلال؛ از واقعیت تا قرائت رسمی تلاش می‌شود به محورهای زیر پرداخته شود:

- میراث ادبی جلال  در داستان کوتاه، سفرنامه، قوم نگاری و بوم نگاشت، ترجمه و تحقیق چیست و چه تاثیری بر جریان ادبیات ایران داشته است؟
- بارزترین ویژگی‌های سبک شناسانه داستان آل احمد و میزان تاثیرگذاری او بر ادبیات داستانی مدرن ایران چیست؟
- جایگاه جلال در گفتمان غربزدگی، غرب ستیزی و بومی‌گرایی چیست؟

-جلال بعد از انقلاب چه نسبت و چه تفاوتی با جلال حقیقی و پیش از انقلاب دارد و رویکرد رسمی و حکومتی به جلال را چگونه می‌توان ارزیابی کرد؟
-تاثیر جلال بر جریان شناسی فکری و فرهنگی پس از انقلاب چه بوده و او برای امروز و اکنون ما چه حرفی برای گفتن دارد؟

- بسترها و خاستگاه‌های مطرح شدن جلال بعنوان چهره مسلط و بی‌رقیب در فضای روشنفکری دهه چهل چه بود؟

- آبشخورهای مرجعیت فکری جلال؛ بحران تفکر است یا عقلانیت و چگونه می‌توان روشنفکری و نقادی جلال را در ترازوی نقد و ارزیابی منصفانه و عالمانه سنجید؟»

این نشست به همت گروه هنر و ادبیات انجمن اندیشه و قلم و با همکاری خانه اندیشمندان‌ علوم‌انسانی در خیابان نجات‌اللهی،نبش ورشو، سالن حافظ خانه اندیشمندان 12 آذر ماه ساعت 17  برپا می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha