• سه‌شنبه / ۵ دی ۱۳۹۶ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 96100502609
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

دریاچه فاضلاب منازل مهر؛ زخمی بر چهره محیط‌زیست میناب‌

دریاچه فاضلاب منازل مهر؛ زخمی بر چهره محیط‌زیست میناب‌

ایسنا/هرمزگان ‌دریاچه هزارمتری ایجادشده در پی تخلیه فاضلاب انسانی منازل مسکن مهر در اثر بی‌توجهی محرز نسبت به قوانین، همچون زخمی عمیق بر چهره محیط‌زیست و بهداشت این منطقه از شهرستان میناب باقی‌مانده است.

به گزارش ایسنا، ‌شهروندان مینابی طی تماس‌های مکرر با این خبرگزاری از رها کردن فاضلاب منازل مسکونی مهر در این حوزه خبر دادند و خواستار پیگیری این موضوع در این رسانه خبری شدند.

به همین منظور خبرنگار ایسنا به‌ منظور پیگیری این مشکل راهی این منطقه از شهر میناب شد تا درد و دل‌های اهالی این محدوده را به گوش مسئولان برساند.

یکی از شهروندان مینابی ضمن گلایه به بی‌توجهی مسئولین در پیگیری این امر می‌گوید: بعد از سکونت شهروندان در منازل مسکونی مهر میناب و رها شدن فاضلاب خانگی آن‌ها در این منطقه، مسئولان به اعتراض شهروندان ساکن این محدوده جهت ایجاد بوی نامطبوع در فضای منطقه توجهی ندارند.

وی اظهار کرد: در طول این مدت اعتراضات و اطلاع‌رسانی‌های زیادی با مسئولین مربوطه انجام‌شده که متأسفانه در هیچ‌یک از آن‌ها مساعدتی نبوده است.

این شهروند مینابی از وجود بیماری‌های انسانی و حیوانی خبر داد و افزود: ادامه این روند تهدید جدی برای جان و مال اهالی منطقه از شهر میناب است و نیاز است مسئولین در این رابطه تدابیری بیندیشند.

وی خواستار توجه ویژه مسئولین به این مشکل شد و افزود: کم‌اهمیت جلوه دادن این مشکل در آینده تبعات نامطلوب در زمینه بهداشتی و اجتماعی برای ساکنان این منطقه  به همراه خواهد داشت.

بر این اساس آثار و تبعات ناشی از رها کردن حجم عظیم فاضلاب آلوده منازل مهر در وسعت بیش از یک کیلومتر در سطح و عمق زمین در پی بی‌توجهی و عدول متولیان و مسئولان ذی‌ربط در انجام وظایفشان گسترش می‌یابد.

این در حالی است که حجم خسارات ناشی از این وضعیت بر انسان‌های ساکن این منطقه، محیط‌زیست، خاک، آب‌های زیرزمینی و گیاهان این محدوده دیگر با هیچ جریمه‌ای قابل جبران و جوابگویی نیست.

نسبت به انتقال، تصفیه و دفع صحیح این فاضلاب سریعاً اقدام شود

رئیس اداره محیط‌زیست میناب طی بازدید از این رخداد مخرب در گفت‌وگو با ایسنا، با ابراز نگرانی از وقوع این معضل، گفت: فاضلاب منازل مسکونی مهر به‌صورت غیراصولی در محیط‌زیست رهاشده است.

سهراب پُشتاره، افزود: این معضل موجبات آلودگی شدید محیط‌زیست و بهداشت عمومی شهروندان این منطقه را به دنبال دارد.

وی‌ اظهار کرد: مسئولان مربوطه در اسرع وقت نسبت به حل این معضل مخرّب اقدام کنند.

رئیس اداره محیط‌زیست میناب، خاطرنشان کرد: باید هرچه سریع‌تر نسبت به انتقال، تصفیه و دفع صحیح این فاضلاب اقدامات لازم صورت گیرد.

دریاچه فاضلاب ایجادشده باید خشکانده شود

رئیس محیط‌زیست میناب، گفت: بند خاکی مملو از فاضلاب آلوده در این منطقه باید هرچه سریع‌تر خشکانده شود.

پُشتاره‌ ادامه داد: آلودگی آب، خاک و هوا، بوی نامطبوع، جذب حشرات و جوندگان و تهدید سلامت افراد جامعه ازجمله مشکلات زیست‌محیطی این اقدام است.

وی‌ اظهار کرد: ایجاد این بند خاکی و انتقال فاضلاب با هماهنگی غیراصولی و غیرمجاز برخی افراد صورت گرفته، لذا خواستار خشکاندن سریع فاضلاب به‌منظور پیشگیری از انتقال بیماری‌ها هستیم.

این مقام مسئول، خاطرنشان کرد: بوی نامطبوع فاضلاب در این منطقه آزاردهنده بوده و تهدید سلامت افراد ساکن در این محدوده را به دنبال دارد.

خاک منطقه دیگر ظرفیت جذب فاضلاب را ندارد

یکی از اعضای گروه مردم‌نهاد نگاهبانان جلگه میناب«نجم» در گفت‌وگو با ایسنا، تخلیه فاضلاب انسانی در طبیعت را آسیب جدی و مقدمه بروز تبعات غیرقابل‌جبران دانست و بر لزوم برنامه‌ریزی برای تکمیل هر چه سریع‌تر طرح فاضلاب میناب تأکید کرد.  

مرتضی زائری، اظهار کرد: درنتیجه تخلیه مکرر فاضلاب‌ها این مناطق اشباع‌شده و دیگر ظرفیت جذب فاضلاب ندارد.

وی افزود: این منطقه در کنار منازل مسکونی قرار دارد که آلودگی‌های ناشی از رهاسازی فاضلاب‌ها منجر به شیوع بیماری‌های فراوان به‌خصوص در میان کودکان خواهد شد.

زائری خاطرنشان کرد: زاد و ولد جانوران موذی یکی از نتایج بی‌توجهی به رها کردن این فاضلاب است اما خطر ویروس‌های پراکنده در هوا ناشی از این فاضلاب‌ها به‌مراتب خطرناک‌تر از جانوران موذی است.

هیچ سیستم فاضلابی برای مسکن مهر پیش‌بینی‌نشده است

مدیر امور آب و فاضلاب شهری میناب در گفت‌وگو با ایسنا، در این خصوص گفت: تصفیه‌خانه اصلی شهر میناب هنوز به اتمام نرسیده است.

مصطفی زائرپور، افزود: هیچ سیستم فاضلابی نیز برای منازل مسکن مهر پیش‌بینی‌ نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت تخصیص اعتبارات ملی برای تصفیه‌خانه میناب فاز اول آن تا پایان سال 97به اتمام می‌رسد و این مشکل به وجود آمده نیز حل خواهد شد.

شیرابه این فاضلاب رهاشده به طول بیش از یک کیلومتر همچنان در حال پیش روی است و اگر در اسرع وقت از این معضل مخرب جلوگیری به عمل نیاید در آینده‌ای نزدیک این فاضلاب به روستای چند هزارنفری زهوکی میناب خواهد رسید و عواقب غیرانسانی زیادی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، تخلیه فاضلاب در محیط موجب افزایش بی‌رویه حشرات و جوندگان در این منطقه شده و تبعات و عواقب زیادی برای سلامت شهروندان به دنبال خواهد داشت.

گزارش از: عین اله چملی نژاد، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس

 


انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha