• چهارشنبه / ۱۳ دی ۱۳۹۶ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 96101306885
  • خبرنگار : 71503

«تروما از کلن» حاصل ۳۰ سال نقاشی

«تروما از کلن» حاصل ۳۰ سال نقاشی

یک هنرمند گزیده‌ای از جدیدترین آثار سی سال نقاشی خود را که در آن ردپای مهاجرت، فرهنگ بصری آلمان و تئاتر دیده می‌شود، به نمایش می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، اکبر یادگاری بعد از سال‌ها زندگی، کار و برگزاری نمایشگاه‌های نقاشی متعدد در آلمان و سایر کشورها نخستین نمایشگاه خود با عنوان «تروما از کلن» را ۲۲ دی ماه در گالری آتبین برگزار می‌کند.  

او درباره اینکه آیا نقاشی‌هایش حاصل و واکنش مهاجرتش بوده است، توضیح داد: طبیعی است که عوض شدن محیط زندگی روی احساسات و رفتار و اندیشه انسان تاثیر می‌گذارد و این تاثیر گذاری‌ها می‌توانند پیامدهایی داشته باشند. ولی من با قصد در این مورد واکنش نشان نداده‌ام.

یادگاری در توضیح اینکه هستی شناسی نقاشی ایرانی را چه می‌داند یا دنیا را چگونه می‌بینید، معتقد است: هستی یا زنده بودن در واقع حرکت است و زمان که همان هستی است در آن نقش اساسی دارد. با این دیدگاه اگر به نقاشی ایرانی نگاه کنیم جای گفتگوی بسیاری هست بخصوص که ما در این زمان و امروز هر چه نگاه به گذشته داشته باشیم با دیدگاه‌های امروزی ماست که آن نگاه شکل می‌گیرد و آنچه واقعا بوده را نمی‌شود فهمید.

این هنرمند ادامه داد: من نقاشی ایرانی را با دید امروز خودم می‌فهمم و معتقدم نه تنها نقاشی بلکه همه سنت‌های ما پایه‌ای برای آفرینش‌های هنری ما در قالب هنر جهانی است. در این صورت هم فردیت ایرانی بودنمان را داریم یعنی خودمان می‌مانیم و هم برای جهان حرف داریم، کاری که شاعران قدیم ما کرده‌اند. امروز هنرمندان دنیا می‌خواهند خودشان شخصا همه چیز را ببینند و خیال‌های خودشان را مطرح کنند. البته برای دوباره نگری به هر پدیده یا چیزی باید خیلی کار کرد و زحمت کشید و نباید این نگرش تازه به پدیده‌ها را ساده گرفت و تصور کرد هر کسی بدون مطالعه و سخت کوشی در فهم پدیده‌ها می‌تواند دست به چنین کاری بزند تا در حیطه هنر موفق باشد.

او درباره اینکه نقاشی‌هایش دنیا را چگونه می‌بیند، گفت: من وقتی کار می‌کنم از جمله وقتی نقاشی می‌کشم، سعی نمی‌کنم چیزی را که می‌بینم دوباره سازی کنم. چیزی را که ما می‌بینیم و به آن از پیش معنا داده‌ایم واقعیت آن چیز نیست. بلکه درهر چیزی با نگاه تازه کردن به آن می‌شود واقعیت‌هایی کشف کرد که تا به حال در آن دیده نشده‌اند. در روند کار بین من و کارم دیالوگ برقرار می‌شود. فضاها و امکانات تازه‌ای پیدا می‌شوند که برای خودم هم جالبند طوری که مرا دچار هیجان زدگی می‌کنند و باعث دگرگونی‌ام می‌شوند. اینجا احساس می‌کنم که من کار را به وجود نمی‌آورم بلکه بر عکس کار دارد مرا با دگرگون کردنم از نو بوجود می‌آورد. حالا من و کارم داریم دنیا را طوری می‌بینیم که تا حالا ندیده‌ایم.

اکبر یادگاری متولد ۱۳۳۰، نقاش، نویسنده، بازیگر و شاعر بعد از گذراندن دوران دبیرستان، یکسال در مدرسه عالی مدیریت گیلان درس خوانده و همان جا با برپایی گروه تئاتر، بازی و کارگردانی نمایش غرق کار هنر شده است. او با ورود به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحصیلات خودش را ادامه می‌دهد  تا در رشته تئاتر فارغ التحصیل می‌شود.

این هنرمند در سال ۱۳۶۵ به همراه همسرش مهوش برگی برای ادامه تحصیل به شهر کلن آلمان می‌روند و در این فاصله با ایجاد یک گروه تئاتری سال‌ها به اجرای نمایش در سراسر اروپا و کانادا می‌پردازند.

نمایشگاه  آثار اکبر یادگاری روز جمعه ۲۲ دی ماه در گالری آتبین افتتاح می‌شود و تا تاریخ ۳ بهمن ماه دایر است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه ساعت ۱۶ تا ۲۱ به گالری آتبین به نشانی خیابان ولی عصر، قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک ۴۲ مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha