• شنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۶ / ۱۵:۳۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 96102312159
  • خبرنگار : 71461

در نخستین اجلاس گفت‌وگوی فرهنگی-آسیایی عنوان شد:

عمل‌گرایی نیازمند گفت‌وگوی فرهنگی است

عمل‌گرایی نیازمند گفت‌وگوی فرهنگی است

نخستین اجلاس گفت‌وگوی فرهنگی آسیا صبح امروز شنبه با حضور ۷۰ نفر از شخصیت‌های فرهنگی و علمی از ایران و ۲۰ کشور آسیایی در حسینیه الزهرا (س) برگزار شد.

به گزارش ایسنا، دین شمس‌الدین - مشاور رئیس جمهوراندونزی- در نخستین اجلاس گفت‌وگوی فرهنگی-آسیایی که صبح امروز (شنبه، ۲۳ دی‌ماه) در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه امروز جهان و تمدن بشری با چالش‌های عظیمی روبرو است، اظهار کرد: به گفته فرانسیس فوکویاما دنیای امروز با اختلالات بزرگی مواجه است که با دنیای بی‌نظمی و وضعیت‌های غیرمطمئنی روبرو هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه تعاملات فرهنگی بین دولت‌ها و سران کشورها نتوانسته با چالش‌های امروز جهانی مواجه شود و نتیجه آن خسارت‌های بزرگی است که به ملت‌های جهان وارد شده است، اکنون باید شورای تعاملی و سازوکارهایی برای کنترل آسیب‌های جهانی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

مشاور رئیس جمهور اندونزی تأکید کرد: گفت‌وگوی بین ملت‌ها، ادیان و دولت‌ها یک الزام و ضرورتی انکارناپذیر است، گفت‌وگویی که امروز باید مبتنی بر پارادایم صداقت و احترام متقابل باشد. اکنون شاهد قدرت گرفتن کشورهای شرق آسیا هستیم. دین اسلام همواره نسبت به احترام و صلح در جهان تأکید داشته است و گفت‌وگوی بین ملت‌ها و ادیان می‌تواند در این عرصه بسیار اثرگذار باشد.

شمس‌الدین تأکید کرد:‌اکنون در جهان امروز نیازمند گفت‌وگوی بین ملت‌ها هستیم و امیدواریم این اجلاس بتواند گفت‌وگوهای فرهنگی وآسیایی را به صورت استراتژیک بررسی و این نشست‌ها مثمر ثمر واقع شود. همچنین امیدواریم با این نشست‌ها بتوانیم در عرصه اقتصادی نیز به رشد و شکوفایی برسیم.

تبلیغات علیه اسلام، اقدامی شیطانی است

در ادامه این نشست محمد مشکات‌الدین –رئیس دانشگاه شرق داکا- با بیان اینکه گفت‌وگو یک ضرورت در دنیای امروز است که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید ما شما انسان‌ها را از نژادها و ملت‌های مختلف خلق کردیم تا همدیگر را بشناسید پس ایجاد این تفاوت‌ها خواست خداوند است و ما باید با درک این تفاوت‌ها به یک اصل اساسی در فرهنگ برسیم. همه ما از یک پدر و مادر زاده شده‌ایم هر چند که تفاوت‌هایی از نظر فرهنگی و زبانی داریم. اگر این تفاوت‌ها را کنار بگذاریم راحت‌تر می‌توانیم در عرصه گفت‌وگوی فرهنگی گام برداریم.

وی خاطر نشان کرد: این تفاوتی که خداوند بین انسان‌ها قرار داده است به دلیل این است که یکدیگر را بیشتر بشناسیم. ایران در برگزاری گفت‌وگوها پیشتاز است و گفت‌وگوهای موثری نیز در حوزه ادیان برگزار می‌کند. غربی‌ها تبلیغ می‌کنند که مسلمانان تروریست هستند. با انجام این گونه گفت‌وگوها می‌توانیم در صدد خنثی‌سازی توطئه آن‌ها برآییم. همه می‌دانند که دین اسلام بر پایه صلح و امنیت است و غرب و آمریکا با انگیزه‌های شیطانی این کارها را انجام می‌دهند تا بر کشورهای آسیایی مسلط شوند.

رئیس دانشگاه شرق داکا تأکید کرد: مشارکت کنندگان در این اجلاس باید پیام‌های این اجلاس را به کشورهای خود برسانند. در تمام نکات اسلامی بحث وحدت پایه و اساس دین است. این تحریم‌های گسترده علیه ایران و اسلام به دلیل قدرت گرفتن این کشورها و دین مبین اسلام و در مناسبات بین‌المللی و منطقه‌ای است.  

گفت‌وگو ابزار مقابله با افراط‌گرایی است

همچنین در ادامه این اجلاس سید حسین فاضل آغاسنچارکی -معاون وزیر فرهنگ افغانستان- با بیان اینکه فرهنگ می‌تواند در هر سطحی برای تمام انسان‌ها قابل احترام باشد و ما به دنبال کامل‌ترین و بی‌نقص‌ترین فرهنگ‌ها هستیم اما در برخی از مراحل به بیراهه رفته‌ایم، گفت: جوامع مدرن ارزش‌ها و عناصر بزرگ فرهنگی را که شکوفا کرده‌اند گاهی به بیراهه رفته‌اند. تجربه تاریخی ملت‌ها نشان داده که تعامل جز با مفاهمه و توسل به فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی مشترک ایجاد نمی‌شود.

وی ادامه داد: دولت‌های غربی از راه‌های رقابت‌های ناسالم مانند استفاده از تروریسم و... به عنوان یک ابزار تهدید در لشکرکشی و تهاجمات نظامی بهره برده‌اند تا از این طریق گفت‌وگوهای فرهنگی که سبب زندگی مسالمت‌آمیز می‌شود را از بین ببرند. تنوع فرهنگی در آسیا بسیار زیاد است و ما باید از این تنوع نهایت بهره و استفاده را داشته باشیم و از همین طریق استعدادهای خود را شکوفا کنیم.

معاون وزیر فرهنگ افغانستان گفت: وجود فرهنگ‌های مختلف می‌تواند یک فرصت در مقابله با تهدیدها باشد. افراط گرایی، خشونت‌ورزی و رقابت ناسالمی که در منطقه وجود دارد یک تهدید برای همگان است که باید با احترام متقابل و ارج نهادن به فرهنگ‌های یکدیگر با این تهاجمات مقابله کنیم.

جهانی‌سازی در واقع تبدیل دنیا به یک دهکده کوچک است

در ادامه مصطفی آیدین –موسس دانشگاه استانبول- با بیان اینکه این گونه اجلاس‌ها می‌تواند به روابط قوی تاریخی و فرهنگی ملت‌ها کمک کند، گفت: امروز گفت‌وگوی تمدن‌ها به عنوان یک عنصری در ایجاد صلح و برابری در دنیا است. از سال ۱۹۹۰ میلادی تا امروز انسانیت توسط کشورهای پرقدرت و در جهت منافع یک طرفه آن‌ها دچار بحران شده است. در چنین شرایطی برای روشن ساختن جامعه بهترین راه حل ممکن آموزش است.

او یادآور شد: در حال حاضر پایه‌های صلاحیت و مهارت‌ جوانان ما با نیازهای توسعه‌های تکنولوژی، صنایع و بخش خدمات فاصله دارد. باید قبول کرد که علوم تکنولوژیک اجتماعی و یا فرهنگی، دیگر مرزی نمی‌شناسند و هنوز هم زیرساخت‌هایمان را باید با توجه به نیازهای اجتماعی و اقتصادی تغییر دهیم. با تکیه بر علوم اقتصادی مبتنی بر علم روز و دنیای تکنولوژیک که توسط صنایع و ربات‌ها به وجود آمده است باید به مردم‌مان به ویژه در دنیای اسلام آموزش ارایه کنیم.

وی همچنین، خاطرنشان کرد: در این منطقه جغرافیایی زمانی که روابط حامی صلح میان فرهنگ‌ها و دین‌ها پایه گذاری شد در طول هشت قرن گذشته تمدن اسلامی آندولس که روشنگر غرب بوده است، تمدن ماورای النهر که روشنگر شرق بوده است و تمدن اسلام که بازساز آفریقا بوده است را باید از نو جان ببخشیم. گفت‌وگوی بین فرهنگ‌ها و تمدن‌ها باید هدف ما بوده و یک سیستم ارزشی با چند دین، فرهنگ و رنگ بسازد.

وی با بیان اینکه آموزش در این منطقه جغرافیایی به نوبه‌ خود یک ارزش است،گفت: تمدن مشترک ما براساس جواب و به دستور «اقرأ» پایه‌گذاری شده است. تاریخ در این منطقه، ما را به یکپارچه‌سازی و صلح دعوت می‌کند و به همین دلیل در این منطقه پایه‌گذاری صلح و استقرار در دستان ما و مأموریت اصلی ماست. امروز اطلاعات و علوم تکنولوژیک مرزی نمی‌شناسد و می‌بایست ما نسلی را آموزش دهیم که نوآور و پایه‌گذار سازمان‌های توسعه تکنولوژیک باشند.

رییس هیات امنای دانشگاه استانبول گفت: امروزه حدود شش درصد از دانشجویان، بین‌المللی هستند. دانشجویان بین‌المللی در کشورهای مختلف آینده‌ای از فرهنگ و تمدن کشور خود هستند. بین‌المللی سازی آموزش عالی امروز از مفهوم مرزها و شرق و غرب گذشته و ابعاد مختلفی پیدا کرده است و خود مفهوم آموزش هم دیگر مرزی ندارد. در این نقطه مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش ما دانشگاهیان قرار داده شده است.

آیدین افزود: نسل آینده‌ای که خاک خود را به آنها می‌سپاریم باید با مفهوم جهانی‌سازی آشنا باشند و این آشنایی توامان با علم و آگاهی باشد در غیر این صورت اقتصاد، جغرافیای و مسایل اجتماعی و سیاسی‌مان با بحران مواجه می‌شود.روی برگرداندن از حقایق به معنای نبود وجود آن حقایق نیست، البته که وقتی به سوی جهانی‌سازی روی می‌آوریم نباید از ریشه‌های خود دور شویم چرا که از ریشه ساقط شود محکوم به خشک شدن است. جهانی‌سازی در واقع تبدیل دنیا به یک دهکده کوچک است. کشورهای ضعیف‌تر نباید در این میان برده کشورهای بی‌عدالت شوند. ما دانشگاهیان همکاری‌های ملی و بین‌المللی خود را باید با هم پیش ببریم؛ با ایجاد یک سینرژی مشترک از قدرت‌های ماست که فقط می‌توانیم در رقابت جهانی موفق شویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha