• چهارشنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 96110402209
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

/سالروز گمرک در ایران و 180 کشور دنیا/

مدیرکل گمرک شهید باهنر: گمرک دومین منبع درآمد بعد از نفت برای دولت است

مدیرکل گمرک شهید باهنر: گمرک دومین منبع درآمد بعد از نفت برای دولت است

ایسنا/هرمزگان ‌در کشورها از دیرباز گمرک وجود داشته به‌واسطه اینکه دولت‌ها بدانند چه کالاهایی صادر و وارد کنند و با چه کشورهایی ارتباط تجاری دارند ضمن اینکه برای کالاهای ورودی به کشور در دروازه شهرها گمرک وجود داشته و از خیلی کالاها مالیات غیرمستقیم می‌گرفتند و هدف ابتدایی گمرک نیز در آن زمان اخذ این نوع مالیات‌ها برای دولت مرکزی بوده است که امروزه اهداف مهم‌تری برای گمرک وجود دارد.

‌به گزارش ایسنا، ‌ششم بهمن‌ماه (برابر با بیست و ششم ژانویه) به‌عنوان روز جهانی گمرک در تقویم رسمی کشور ثبت‌شده است. ازآنجایی‌که در سال 1952 کنوانسیون تأسیس شورای همکاری گمرکی رسماً به اجرا گذاشته شد و اولین جلسه این شورا در بیست ششم ژانویه 1953 برگزار شد، این روز را به نام روز جهانی گمرک در سراسر گمرکات جهان که حدود 180 کشور عضو آن هستند جشن گرفته می‌شود.

شورای همکاری گمرکی، گمرک را چنین تعریف کرده است : گمرک سازمانی است دولتی که مسئول اجرای قانون گمرک و وصول حقوق و عوارض ورودی و صدوری و همچنین واردات، ترانزیت و صادرات کالا است .

در همین زمینه و در ماده دو قانون امور گمرکی آمده است: گمرک جمهوری اسلامی ایران سازمانی دولتی تابع وزارت امور اقتصادی و دارایی است که به‌عنوان مرزبان اقتصادی کشور نقش محوری و هماهنگ‌کننده را در مب ا دی ورودی و خروجی کشور دارد و مسئول اعمال حاکمیت دولت در اجرای قانون امور گمرکی و سایر قوانین و مقررات مربوط به صادرات و واردات و عبور ( ترانزیت ) کالا و وصول حقوق ورودی و عوارض گمرکی و مالیات‌های مربوطه و الزامات فنی و تسهیل تجارت است .

از نظر اهمیت نقش تجارت خارجی در اقتصاد ملی و باهدف جلوگیری از هزینه‌های پنهان به دلیل معطلی کالا در مبادی ورودی و خروجی و بر اساس توصیه‌های سازمان‌های جهانی مرتبط، تشریفات گمرکی باید با تسهیل و تسریع انجام شود . از طرف دیگر امنیت در زنجیره عرضه تجارت بین‌المللی و حفظ آن از سوءاستفاده‌های بیوتروریستی اولویت مهمی پیدا کرده است.

در ماده سه قانون امور گمرکی وظایف و اختیارات گمرک ایران ذکرشده که برخی از این موارد عبارت‌اند از اعمال سیاست‌های دولت درزمینهٔ صادرات و واردات و عبور کالا، تشخیص و وصول حقوق ورودی و سایر وجوه قابل وصول قانونی توسط گمرک ایران، کنترل و نظارت بر امر عبور کالا از قلمرو کشور، اجرای قوانین و مقررات مرتبط با بازارچه‌های مرزی، مرزنشینان و پیله‌وران، جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل و انتشار آمار میزان واردات و صادرات کالا، بررسی و شناخت موانع نظام گمرکی و برنامه‌ریزی در جهت رفع آن‌ها.

یکی از عواملی که فرایند رشد و توسعه اقتصادی در هر کشوری نشان می‌دهد شاخص سهولت فضای کسب‌وکار است. گزارش فضای کسب‌وکار گزارشی است سالانه که در سطح جهانی تهیه می‌شود و این گزارش از 10 شاخص تشکیل‌شده است. یکی از این شاخص‌های ده‌گانه که می‌تواند در ارتباط با گمرک باشد، شاخص تجارت برون‌مرزی است. این شاخص، سهولت تجارت با خارج از کشور را با توجه کلیه مراحل لازم برای صادرات و واردات کالاها توسط یک شرکت اندازه‌گیری می‌کند.

بنابراین خدمات گمرکی علاوه بر اینکه در توسعه کشور مؤثر است درصحنه جهانی هم دیده می‌شود. به‌بیان‌دیگر تجارت بین‌المللی در جهان امروز بدون استفاده از خدمات گمرکی معنا و مفهومی ندارد . گمرک به‌عنوان یکی از اجزای اصلی و جداناپذیر تجارت خارجی هر کشور،حلقه اتصال و ارائه‌ی اطلاعات از جانب عاملین تجارت و مجری قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های صادره درزمینهٔ ی امور صادرات و واردات هست.

در ادامه شما را به خواندن گفت‌وگوی خبرنگار اقتصادی ایسنا با مهدی رضایی، مدیرکل گمرک شهید باهنر دعوت می‌کنیم:

تسهیل و تسریع در انجام صادرات و واردات

مدیرکل گمرک شهید باهنر اظهار کرد:  گمرک به دنبال روان‌سازی و تسهیل در تجارت است و بیشترین تسهیلات مربوط به صادرکنندگان است  و گمرک به دنبال ایجاد شرایطی است که در واردات و صادرات سرعت و سلامت کار حفظ شود. مشوق‌هایی برای واردکننده‌ها و صادرکننده‌های خوش‌نام و تولیدکننده‌هایی که خود تجهیزات و ماشین‌آلات موردنیاز وارد می‌کنند به آن‌ها ارائه می‌دهیم ضمن اینکه گمرک ایران شیوه‌نامه‌ای جهت تسهیل این موارد اعلام کرده است.

مهدی رضایی افزود: علاوه بر طرح سلکتویتی برای کالاهای وارداتی در سه مسیر سبز، زرد و قرمز برای خروج کالاها از گمرک این امکان وجود دارد که کالاها بدون توقف خروج شوند که این کار  باعث کاهش هزینه تولید برای تولیدکننده می‌شود و درنهایت باقیمت کمتری به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

انجام خدمات شبانه‌روزی به‌ویژه در امر صادرات

وی تصریح کرد: برخی کالاها که نیاز به گواهی استاندارد جهت تعیین ماهیت دارند اعلام کردیم که برای هر بار اظهار لازم نیست این مجوز اخذ کنند بلکه با یک‌بار دریافت این گواهی به مدت یک سال این مجوز برای ما موردقبول است ضمن اینکه همکاران ما در واحد امور بندری به دلیل اینکه وقفه‌ای در صادرات کالاها ایجاد نشود به‌صورت شبانه‌روزی خدمت‌رسانی می‌کنند و صادرات تره‌بار و میوه‌جات و دام زنده در هر ساعت از شبانه‌روز در حال انجام است.

مدیرکل گمرک شهید باهنر عنوان کرد:  شرکت‌های تولیدی به‌جای اینکه حقوق ورودی را نقداً پرداخت کنند می‌توانند ضمانت‌نامه بانکی به گمرک تودیع کنند و اگر از فروردین‌ماه کالایشان برسد تا پانزدهم بهمن هرسال می‌توانند ضمانت‌نامه به گمرک ارائه کنند که این کار باعث می‌شود هزینه‌ها را پایین بیاورد.

نیاز به برنامه‌هایی برای معرفی اهداف و وظایف در رسانه‌ها داریم

رضایی خاطرنشان کرد: برای روز جهانی گمرک برنامه‌هایی در نظر گرفته‌ایم تا کارکنان با اعضای خانواده در کنار هم باشند و برنامه‌هایی مثل سخنرانی و نمایش و ... برای اجرا داریم و نیاز به برنامه‌هایی برای معرفی اهداف و وظایف گمرک داریم تا در رسانه‌ها منعکس شود و شهروندان شناخت بهتری نسبت به این سازمان پیدا کنند، ضمن اینکه عده‌ای از همکاران در مرزها و در مناطق بدآب‌وهوا با کمترین امکانات بهداشتی آموزشی خدمت‌رسانی می‌کنند، درحالی‌که کمترین شناختی از این افراد در جامعه وجود دارد.

مسئولیت‌های سنگین‌تری علاوه بر اخذ مالیات داریم

وی بیان کرد: گمرک ابتدای به وجود آمدنش وظیفه اخذ مالیات غیرمستقیم بود ولی در حال حاضر وظایف و مسئولیت‌های وسیع‌تری دارد که عبارت‌اند از حمایت از مصرف‌کننده از طریق عدم اجازه ورود کالاهای نامرغوب و کالاهایی که باعث اغفال مصرف‌کنندگان می‌شود و همان‌گونه که شبکه‌های ماهواره‌ای با سعی بسیار می‌خواهند بر روح و روان ما تأثیر بگذارند کالاهایی که فاسد و نامرغوب هستند نیز بر روی جسم ما تأثیر می‌گذارند ، جلوگیری از بیوتروریسم، جلوگیری از قاچاق کالا و ارز، جلوگیری از خروج ارز و بحث پول‌شویی، جلوگیری از خروج آثار باستانی و تاریخی و ...

گمرک دومین منبع درآمد بعد از نفت برای دولت است

مدیرکل گمرک شهید باهنر ابراز کرد:  گمرک ایران بعد از نفت دومین منبع درامد برای دولت است با توجه به اینکه تمامی کالاها که به استثنا  آن کالاهایی که بر اساس ماده 12 ارزش‌افزوده معافیت دارند به‌صورت کلی 9 درصد ارزش‌افزوده باید پرداخت کنند ضمن توجه به تنوع تعرفه‌های گمرکی در کشور تلاش می‌کنیم از کم اظهاری در گمرک جلوگیری کنیم که این کار باعث می‌شود برای دولت درآمد بالاتری کسب کنیم. ازنقطه‌نظر درآمدی مستقیماً حقوق ورودی به خزانه واریز می‌شود که برای دولت بسیار حائز اهمیت است.

رضایی در پایان اضافه کرد: با توجه به اینکه تعداد 14 گمرک وابسته به اداره کل گمرک شهید باهنر هستند که شامل دو جزیره، دو منطقه ویژه اقتصادی، دو سالن مسافری و امانات پستی و از گمرک بندر خمیر تا گمرک بندر جاسک در ید اختیار این اداره کل هست و من از همکاران خوبم تشکر می‌کنم که صادقانه زحمت می‌کشند و با همه کاستی‌ها با تمام توان خود در نقاط مرزی استان باوجود کمترین امکانات بدون هیچ توقعی خدمت‌رسانی می‌کنند که ممنون این عزیزان هستم.

گفت‌وگو از: سعید محمدیان، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha