• دوشنبه / ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۶:۴۶
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 96112313252
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

چهارمین دوره مسابقات کَندِرکشی و جهله کشی در بندرعباس برگزار شد+فیلم

چهارمین دوره مسابقات کَندِرکشی و جهله کشی در بندرعباس برگزار شد+فیلم

ایسنا/هرمزگان چهارمین دوره مسابقات کَندِرکشی و جهله کشی در محله پشت شهر بندرعباس با استقبال پرشور شهروندان برگزار شد.

‌مسئول برگزاری این مسابقات در محله پشت شهر بندرعباس در گفت و گو با ایسنا، گفت: جهله کوزه‌های سفالی است که در قدیم برای نگهداری آب از آن ها استفاده شده و کَندِر اهرمی بود که بیشتر از چوب درخت کُنار درست گردیده و از این اهرم برای مهار ظرف های آب و حمل آن ها استفاده می‌شد. 

ضیایی افزود: در آن زمان که آب لوله کشی نبود نیاکان ما از کندر برای حمل آب از آب انبارها و برکه ها که مسافت‌های طولانی بعضاً بالای 4 الی 5 کیلومتر را داشتند استفاده میکردند.

وی تصریح کرد: از آب انبارها و برکه ها معمولاً جهله ها را بانوان و کندرها را آقایان حمل می کردند که در این مسابقات نیز به همین صورت این مراحل برگزار شد. ضیایی گفت: اهداف این مسابقه ایجاد شور و نشاط میان شهروندان در روز پیروزی انقلاب بود، یاد و خاطره ای از کارهایی است که نیاکان ما انجام می‌دادند و نیز بهینه سازی مصرف آب که 18 سال است کشور ما در خشکسالی قرار گرفته است، بود و با برگزاری این گونه مسابقات می‌توانیم در ترویج صحیح مصرف آب موثر واقع شویم.

شهردار بندرعباس نیز در حاشیه این مسابقات در گفت‌و‌گو با ایسنا، تصریح کرد: کندرکشی و جهله کشی از آیین‌های سنتی مردم بندرعباس است که در این آیین ها و سنت‌ها آداب اجتماعی قدیم مردم بندرعباس قرار گرفته است. 

عباس امینی زاده اضافه کرد: شهر بندرعباس نیز براساس هویت تاریخی و مسائل طبیعی و جغرافیایی با کمبود آب رو به رو بوده است و منابع آب محدودی داشته است که با توجه به چنین شرایطی در گذشته مردم برای تامین آب به وسیله کندر و جهله نیاز خود را تامین می‌کردند. 

وی افزود: زنده کردن این سنت باعث می شود ما از فرهنگ اصیل خود که با زحمت و مشقت به دست آمده است، حفاظت کنیم و از طرف دیگر تأثیر به سزایی در اهمیت موضوع آب به عنوان مایه حیات دارد. 

شهردار بندرعباس خاطرنشان کرد: حفظ آثار و تمام سنت‌ها و آیین‌های بندرعباس باعث احیای فرهنگ اجتماعی و هویت تاریخی مان می‌شود. 

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندرعباس نیز در گفت و گو با ایسنا، عنوان کرد: چهارمین دوره مسابقه بومی محلی جهله کشی و کندرکشی با هدف نشان دادن سنت قدیمی بندرعباسی و مشقت‌ها و سختی‌های پدران و مادران ما در گذشته برای تامین آب مورد نیاز خود در منزل برگزار شد. 

محمدمهدی جهابنخش اضافه کرد: این رویداد چندین پیام را می‌تواند در بر داشته باشد، یکی اینکه احیای بازی بومی و محلی به عنوان یک سنت دیرینه مردم بندرعباس و دیگری اینکه ما قدر آب را بیشتر بدانیم. 

وی تصریح کرد: آب امروزه به راحتی در دسترس شهروندان قرار دارد و همه در مصرف بهینه آب مسئول هستیم و با توجه به خشکسالی‌های موجود در سال ها آینده با مشکلاتی مواجه خواهیم شد، ولی با فرهنگ سازی صحیح می توانیم در جهت حفظ و نگه داشت این سرمایه حیاتی کوشا باشیم. 

جهانبخش خاطرنشان کرد: هر دوره از این مسابقات با استقبال بیشتری مواجه شده است و چهارمین دوره این مسابقات چه به لحاظ شرکت کننده و چه به لحاظ حضور تماشاگران شاهد کمیت و کیفیت خوبی بود.

وی اظهار کرد: برگزار کنندگان این رویداد که اهالی محله پشت شهر بندرعباس بودند و با حمایت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندرعباس این مسابقات را صورت دادند، می‌توانند الگویی برای دیگر محلات شوند. 

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندرعباس گفت: باید به دنبال ثبت ملی این رویداد باشیم و میراث فرهنگی در این زمینه نیاز است اقدامات لازم را صورت دهد و این وضعیت در محلات دیگر بندرعباس در گذشته نیز بوده است و امیدوارم شهروندان بیشتر قدردان مصرف بهینه آب باشند. 

به گزارش ایسنا در این مسابقات که با دیگر برنامه های جنبی همراه بود، سه نفر از شرکت کنندگان پس از رقابت در بخش‌های جهله کشی و کندرکشی توانستند عناوین برتر این مسابقات را کسب کنند که مورد تقدیر قرار گرفتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha