علی اکبر وحدتی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه بیشترین تعداد کاروانسراها در طول مسیر جرجان به نیشابور است، بهگونهای که از ۱۱ کاروانسرایی که در این مسیر قرار گرفته هشت کاروانسرا در خراسان شمالی قرار دارد، افزود: از سال 84 مرمت سه کاروان سرا در دستور کار گرفته است که بنا به اختصاص اعتبارات در برخی از سال های عملیات مرمت آغاز و در برخی از سال ها نیز تعطیل شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون رباط قلی دارای 90 درصد پیشرفت فیزیکی است که اتمام آن نیازمند اختصاص 250 میلیون تومان اعتبار است.
وحدتی اظهار کرد: رباط قره بیل نیز دارای 60 درصد پیشرفت فیزیکی است که تکمیل آن به حدود 600 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.
وی بیان کرد: رباط عشق یکی دیگر از کاروان سراهایی است که عملیات مرمت آن در سال جاری آغاز شده است و هم اکنون از پیشرفت فیزیکی 10 درصدی برخوردار است.
به گفته این مقام مسئول برای پایان عملیات مرمت این کاروان سرا به 500میلیون تومان اعتبار نیاز است.
وی همچنین در ادامه به ارزشهای تاریخی و فرهنگی بناهای موجود در مسیر راه ابریشم اشاره کرد و افزود: از گذشته تاکنون راه همیشه علاوه بر محملی برای جابجایی کالاها، باعث انتقال فرهنگ، تکنولوژی، اندیشه و علم هم بوده است. به همین دلیل شهرهایی که در مسیر راه ابریشم قرار گرفتهاند در طول تاریخ شاهد شکوفایی اقتصادی و فرهنگی خاصی بودهاند .
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: مسیر جرجان به نیشابور نه تنها به دلیل وجود تاسیسات وابسته به راه، مانند کاروانسراها، آب انبارها، برجها و بناهایی که مربوط به راهنمایی مسافران و مراقبت از راهها هستند، بلکه تعداد زیادی از مشاهیر علم و ادب و فرهنگ در شهرهای این مسیر رشد و پرورش کرده اند که نشان دهنده تاثیرات این مسیر فرهنگی است .
انتهای پیام
نظرات