• پنجشنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۷:۲۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 96121005430
  • منبع : نمایندگی سمنان

معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سمنان:

کتابخانه‌های عمومی پاتوق‌های فرهنگی-اجتماعی می‌شوند

کتابخانه‌های عمومی پاتوق‌های فرهنگی-اجتماعی می‌شوند

معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از تلاش این نهاد برای تبدیل کتابخانه‌های عمومی از یک پایگاه عضویت و امانت کتاب به یک پاتوق فرهنگی و اجتماعی خبر داد.

 به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه سمنان، محمد اللهیاری در حاشیه گردهمایی مولفین و خادمان کتاب استان سمنان اظهار کرد: تلاش نهاد بر این است که به سمتی حرکت کنیم که کتابخانه‌های عمومی، علاوه بر ارائه خدمات در حوزه امانت کتاب، پاسخگوی بسیاری از دیگر نیازهای فرهنگی، اجتماعی مردم منطقه باشند.

او ادامه داد: در همین ارتباط چندی است که فرآیند انتخاب کتب جدید برای افزودن به مخازن کتابخانه‌های عمومی از طریق انتخاب کتابداران همان کتابخانه انجام می‌شود تا از این طریق زمینه افزایش مراجعه مخاطبان به کتابخانه‌های عمومی را فراهم کنیم.

معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه بعد از تعطیلات نوروزی پیش رو سوئمین محموله کتاب با گزینش کتابداران به کتابخانه‌های عمومی و از جمله کتابخانه‌های سمنان ارسال می‌شود گفت: جدا از این تمرکز فعالیت‌های توسعه‌ای نهاد کتابخانه‌ها، بر توسعه فضای کتابخانه‌ای در مناطق کمتر برخوردار است.

وی با بیان اینکه بیشترین آسیب‌های اجتماعی امروز ما در همین مناطق کمتر برخوردار است افزود: نهاد کتابخانه‌ها به دنبال این است که با کمک به توسعه فضاهای فرهنگی و کتابخانه‌ای در مناطق کمتر برخوردار به رفع آسیب‌های اجتماعی در این مناطق کمک کند.

او با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 2500 کتابخانه عمومی در سراسر کشور خدمات ارائه می‌دهند اضافه کرد: توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در این کتابخانه‌ها و ارتقاء کتابخانه‌ها به پایگاه‌های فرهنگی فعال از برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها در سال 97 است.

کتابخانه‌های عمومی نیمه‌تمام با کمک خیرین تکمیل می‌شوند

اللهیاری از اجرای یک طرح جمع‌خوانی کتاب در کتابخانه‌های عمومی مناطق کمتر برخوردار خبر داد و گفت: در این طرح که بزودی در 100کتابخانه عمومی در مناطق کمتر برخوردار اجرا می‌شود 20 عنوان کتاب حوزه کودک و نوجوان از طریق اعضا جمع‌خوانی و یا فرد خوانی شده و بعد در نشست‌هایی ارائه می‌شود.

وی از تلاش برای توسعه کتابخانه‌های عمومی با تمرکز بر مناطق کمتر برخوردار خبر داد و بیان کرد: در همین راستا به دنبال استفاده بیشتر از ظرفیت خیرین کتابخانه‌ساز هستیم که در همین راستا انجمن‌های خیرین نیز در بسیاری از شهرستان‌ها ایجاد شده است.

او با بیان اینکه فعالیت خیرین محدود به ساخت کتابخانه عمومی نیست ادامه داد: در صددیم تا از ظرفیت خیرین در بخش تامین تجهیزات و تامین منابع کتابخانه‌ای نیز استفاده کنیم.

انتخاب 7 کتاب برای جشنواره کتابخوانی رضوی

اللهیاری با اشاره به وجود پروژه‌های ناتمام این نهاد در سراسر کشور گفت: تلاش ما بر این است که با کمک خیرین پروژه‌های نیمه‌تمام را تکمیل کنیم.

معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در سال 97 خبر داد و گفت: در حال حاضر کتب مربوط به این جشنواره انتخاب و در حال چاپ کتب برای ارسال به استان‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه منابع این جشنواره تا 15 اسفند به استان‌ها ارسال می‌شوند ادامه داد: امسال هفت عنوان کتاب برای این جشنواره انتخاب شده است. ضمن اینکه امسال یک کتاب در زمینه زندگی حضرت معصومه(س))به منابع افزوده شده است.

وجود 40 میلیون عنوان کتاب در کتابخانه‌های عمومی کشور

اللهیاری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص چرایی نبود تنوع عناوین و خصوصا تازه‌های نشر در بسیاری از کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 40 میلیون عنوان کتاب در مخازن کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور وجود دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به کوچک و بزرگ بودن کتابخانه‌ها و میزان حجم مخازن آنها، کتاب‌ها براساس یک سند مجموعه‌سازی در مخازن کتابخانه‌های عمومی قرار می‌گیرد. اما باید در هر موضوع منابع کتابخانه‌ای از تنوع لازم برخوردار باشند تا مخاطبان را جذب کنند البته با توجه به تفاوت کتابخانه‌ها و حجم مخزن کتابخانه یک ممیزی در انتخاب و ارسال کتاب به کتابخانه‌ها انجام می‌شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه مخزن کتابخانه‌های عمومی از 2000 نسخه در کتابخانه‌های روستایی آغاز و در کتابخانه‌های مرکزی از مرز 100هزار عنوان کتاب نیز می‌گذرند خاطرنشان کرد: در همین راستا تعداد و تنوع کتابخانه به میزان گنجایش مخازن کتابخانه‌های عمومی بستگی دارد.

وی با بیان اینکه 700کتابخانه روستایی در کشور وجود دارد افزود: طبیعی است که در این کتابخانه‌ها با توجه به محدودیت در حجم مخازن، بسیاری از عناوین و تازه‌های نشر وجود ندارد.

او تصریح کرد: با توجه به اقبال مخاطبان به ادبیات داستانی، شعر، کتاب‌هایی با موضوعاتی همچون دین و زندگی، روانشناسی، مهارت‌های زندگی و...تلاش نهاد بر این است که کتب مرتبط با این موضوعات پرمخاطب به همه کتابخانه‌های عمومی تارسال شود.

وی از بخش نشریات به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین بخش‌های کتابخانه‌ها نام برد و با بیان اینکه این بخش از سال 92 به این سو توسعه یافته گفت: تا قبل از 92 تنها هفت نشریه به کتابخانه‌های روستایی ارسال می‌شد اما امسال حدود 27 نشریه برای این کتابخانه‌ها ارسال می‌شود ضمن اینکه حجم این نشریات در کتابخانه‌های بزرگ‌تر بسیار بیشتر است و خوشبختانه بخش نشریات در همه شهرها از بخش‌های پرمخاطب محسوب می‌شود.

طرح کتابخانه‌گردی در ۴۶۷ کتابخانه عمومی کشور در 17 اسفند

اله‌یاری با اشاره به اینکه 17 اسفندماه سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌ها است از اجرای طرح کتابخانه‌گردی برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: این طرح امسال در ۴۶۷ کتابخانه عمومی سراسر کشور اجرا و طی آن نخبگان، مسوولان، چهره‌های برجسته فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، رسانه‌ای و سیاسی و گروه‌های مرجع و... با فضاهای کتابخانه‌ای آشنا می‌شوند.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌گردی به افزایش مخاطبان کتابخانه‌ها کمک می‌کند، تصریح کرد: علاوه بر این 467 کتابخانه که به عنوان نقطه تمرکز و محل اجرای طرح انتخاب شدند، همه 2500 کتابخانه عمومی فعال سراسر کشور در پنج‌شنبه آینده پذیرای دوستداران کتاب خواهند بود.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha