• شنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 96121910457
  • خبرنگار : 71503

کاروانسرای به جای خانه‌های صنایع دستی

کاروانسرای به جای خانه‌های صنایع دستی

درحالی که صنعتگران از بسیاری از خانه‌های تاریخی که در آن مشغول فعالیت بودند، بیرون شده‌اند، بهره بردار کاروانسرای تاریخی افضل در استان خوزستان، فضای آن را در اختیار فعالان صنایع دستی قرار داده و همزمان با آن فرآیند مرمت احیای این مجموعه را ادامه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، تعطیلی، تخلیه و تغییر کاربری خانه‌های تاریخی که در آن‌ها هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی فعالیت می‌کردند، از خردادماه سال گذشته با تغییر کاربری خانه تاریخی «حیرانی» در یزد آغاز شد و به استان‌های دیگر سرایت کرد.

خانه حیرانی در یزد، خانه آبگینه در سنندج، خانه باقری‌های در استان گلستان، خانه سیمرغ ساری، خانه تاریخی محسنی در بهبهان و حالا خانه تدین در سمنان، خانه‌های تاریخی با کاربری صنایع دستی بودند که یا تعطیل شدند یا به بهانه تغییر کاربری به ‌شکل نیمه‌تعطیل درآمدند. برخی از این خانه‌ها نیز از طریق صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی، برای واگذاری به مزایده گذاشته شدند.

خانه تدین سمنان دو سال پیش از سوی اداره کل میراث فرهنگی سمنان در اختیار صنعتگران صنایع دستی که برخی از آنان سرپرست خانوار هستند، قرار گرفت که صندوق حفظ و احیاء این خانه را ۱۳ اسفندماه امسال در اختیار بخش خصوصی گذاشته تا به رستوران تبدیل شود.

بعد از پیگیرهای بهمن نامور مطلق- معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وقت-  درباره تعطیلی برخی از این خانه‌ها در استان‌ها،  مسعود سلطانی‌فر - رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت - دستور داد بناهایی که در آن‌ها هنرمندان صنایع دستی فعالیت می‌کنند،اجازه تغییر کاربری نداشته باشند و با آنکه این دستور به مراکز استان‌ها نیز ابلاغ شد اما همچنان برخی از خانه‌های تاریخی با کاربری صنایع دستی تعطیل شدند!

با آنکه در حال حاضر صندلی معاونت صنایع دستی کشور برای پیگیری وضعیت خانه تدین سمنان خالی است اما در اختیار گذاشتن ۴۴ غرفه برای فعالیت صنعتگران صنایع دستی و مشاغل مرتبط در کاروانسرای افضل، موجب شده فعالان این حوزه امیدوار باشند. 

رضا صیادی - بهره‌بردار کاروانسرای تاریخی افضل- با اشاره به حمایت از هنرمندان صنایع دستی در این بنا، گفته است: «ما تمام تلاش خود را برای حمایت از صنایع دستی که در معرض فراموشی قرار دارند، به کار بستیم و هم اکنون توانسته‌ایم در غالب برپایی غرفه‌های یاد شده به مشاغل فرهنگی و هنرهای بومی به نحو شایسته بها دهیم.»

پایگاهی برای برگزاری دوره های آموزشی در صنایع دستی

توسعه اقدامات مربوط به صنایع دستی در کاروانسرای افضل، سبب شده این مجموعه تاریخی به عنوان پایگاهی برای  برگزاری دوره‌های آموزش صنایع دستی و سنتی، احیای هنرهای بومی و آیین‌های محلی مردم شهر نیز تبدیل شود. دوره‌های آموزشی که عاملی برای  جذابیت در بازدیدهای گردشگران داخلی و خارجی در مناسبت‌های مختلف شده است.

بهره بردار این بنای تاریخی، در این زمینه با  اشاره به  استمرار فعالیت‌های آموزشی همگام با فرآیند تولید، گفت: «این امر موجب شده است که هنرمندانی با تکمیل فراگیری آموزش های خود از این کارگاه‌ها به استان‌های دیگر نیز بروند.»

احیاء صنعت لنگ بافی شوشتر

احیاء صنعت لُنگ بافی به عنوان یکی از صنایع دستی قدیمی و کهنِ شهر شوشتر یکی دیگر از اتفاقاتی است که در این کاروانسرای تاریخی محقق شد.

صیادی همچنین درباره احیا صنایع دستی بیان کرد: «با توجه به اهمیت احیاء و زنده کردن صنایع دستی بومی شوشتر، مطالعات و تحقیقات بسیاری در طول یک سال گذشته به منظور احیاء صنعت لُنگ بافی انجام دادیم و از قدیمی‌ها و استاد کاران این رشته کمک‌هایی گرفتیم و با سرمایه‌گذاری شخصی و کمک صنعتگران کاروانسرای افضل توانستیم این رشته را زنده کرده و لنگ را به تولید برسانیم.»

او اعلام کرده است: «در آینده قصد داریم رشته‌ها و صنایع دستی دیگر را نیز احیاء کرده و به تولید انبوه برسانیم.»

سفالگری، کپو بافی، لنگ بافی، جل شال بافی،   تابلو فرش، سجاده بافی، احرامی بافی، گلیم بافی، میناکاری، صنایع چوب، دوخت لباسهای محلی، چرم دوزی، دوخت انواع کیف‌های گلیمی، زیور آلات سنتی(طلاونقره)، قلم زنی مس، صنایع مس، چاقوسازی، قاب سازی، معرق چوب، گره چینی، مشبک کاری و ویترای از جمله صنایع دستی فعال در کاروانسرای تاریخی افضل محسوب می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha