• دوشنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ / ۲۲:۲۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 97012006329
  • خبرنگار : 71442

اظهارات محسنیان راد درباره لایحه نظام رسانه‌ای

«دیده‌بانی نباید از رسانه‌ها گرفته شود»

«دیده‌بانی نباید از رسانه‌ها گرفته شود»

دکتر مهدی محسنیان‌راد در آخرین اظهارات خود درباره پیش‌نویس لایحه نظام رسانه‌ای با ابراز خرسندی نسبت به تغییراتی که در بدو تولد داشته است، در عین حال تاکید کرد: این کارکرد هر ماده‌ای از آیین‌نامه که جلوی دیده‌بانی رسانه‌ها را بگیرد باید حذف شود.

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی محسنیان راد ـ استاد ارتباطات ـ در نشستی که با موضوع لایحه نظام روزنامه‌نگاری در دفتر مطبوعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد، اظهار کرد: حدود سال ۹۳ متن پیش‌نویس لایحه نظام رسانه‌ای به بنده داده شد و من یک نگاه ماده به ماده روی آن کردم و این دیدگاه من در رسانه‌ها منعکس شد. در حال حاضر که به این پیش‌نویس جدید نگاه می‌کنم احساس خوبی به من دست می‌دهد. زمانی که می‌بینم آن نقدها تاثیر خود را گذاشته است و مواردی از این لایحه تغییر بنیادین کرده است. اما همچنان هنوز خیلی کار دارد.

این استاد ارتباطات در عین حال تاکید کرد که باید از سه پنجره به آیین‌نامه نگاه کنیم و گفت: دانش ارتباطات، تجربه بومی گذشته و عملکرد در جهان معاصر، مشمول این سه پنجره هستند.

محسنیان راد از منظر دانش ارتباطات به آیین‌نامه پرداخت و گفت: نمی‌دانم در ۱۰ سال آینده دنیای پزشکی به کجا خواهد رفت و در ۱۰ سال گذشته تا چه میزان رشد داشته است. اهالی رسانه می‌دانند که دانش ارتباطات در حال حاضر کجای دانش‌ها ایستاده است. دانش ارتباطات، دانش بسیار پیچیده‌ای شده است و باید به آن بسیار احترام گذاشت و از آن استفاده کرد. این دانش خیلی حرف‌ها می‌زند. اینکه رسانه‌ها هم چراغ راهنمای جامعه هستند و هم آیینه و نمی‌توانیم یکی را انکار کنیم. رسانه هم باید دیده‌بان باشد و هم آیینه.

این استاد ارتباطات سپس گفت: من ۴۲ سال است که در دانشگاه تدریس می‌کنم. با اطمینان به شما می‌گویم که ۴۲ سال است قدرت در ایران تلاش می‌کند یکی از این دو کارکرد را از رسانه بگیرد و سوگوارانه این است که بعدها متوجه شدیم که چه خطایی کرده‌ایم که دیده‌بانی را از رسانه‌ها گرفته‌ایم. آیینه بودن را از رسانه‌ها گرفته‌ایم. ما اولین رئیس‌جمهورمان را فراری دادیم و رفت. پس از آن قدرت دست نخست‌وزیر افتاد و او به مدت هشت سال جنگ را اداره کرد. پس از آن یک رئیس‌جمهوری مدت‌ها رئیس‌جمهور بود که بعد گفتیم دیگر حق ندارد نماز جمعه را اجرا کند. پس از آن نیز یک رئیس‌جمهور به مدت هشت سال به روی کار آمد که گفتیم حق ندارید که عکس آن را چاپ کنید و در تمام طول مدتی که اینها بر مسند قدرت بودند هر رسانه‌ای که آنها را نقد می‌کرد آن را بیچاره می‌کردند. اشکال اینجاست که در تمام این ادوار تاریخی شما باید مواظب می‌بودید افکار عمومی دچار هیجان نشود باید رسانه را ستایش می‌کردید.

محسنیان راد با تاکید بر اینکه هر ماده‌ای از آیین‌نامه که جلوی دیده‌بانی رسانه‌ها را بگیرد باید حذف شود، گفت: رسانه‌ها یکی از مهم‌ترین کارهایشان دیده‌بانی قدرت است و در این آیینه قبل از اینکه قوه قضاییه می‌فهمید فساد در ایران بیداد می‌کند رسانه‌ها باید آن را کشف می‌کردند. بنابراین دانش می‌گوید این آیین‌نامه باید در دو وظیفه بسیار مهم رسانه‌ها اختلال ایجاد نکند. یعنی هم آیینه باشد و هم چراغ راهنما.

این استاد ارتباطات در بخش دیگری از این نشست درباره تجربه بومی گذشته جامعه ایران و ارتباط مستقیم آن با پیش‌نویس لایحه اظهار کرد: در ۴۲ سالی که من کار کرده‌ام در بخش مربوط به روسای جمهور، نخست‌وزیر و عدم انعکاس آنچه که در دوران آنها می‌گذرد و بی‌خبری مردم از اینکه کشور به کجا می‌رود نشان می‌دهد که رسانه‌ها نتوانستند کار خود را انجام دهند و این تجربه بومی که نشان می‌دهد یک دوره‌ای ادعا می‌کردیم و می‌خواستیم انقلاب را در کل کره زمین صادر کنیم و رهبری کل اسلام را بگیریم. این کارها را می‌خواستیم بکنیم اما نتوانستیم. الان جهان اسلام را به جان همدیگر انداخته‌اند. بنابراین باید بازگشت و دید تجربه بد گذشته چه بوده است. هر ماده‌ای از این آیین‌نامه که اجازه می‌دهد آن تجربه تداوم پیدا کند باید جلوی آن گرفته شود.

محسنیان راد در ادامه این نشست با اشاره به عملکرد جهان معاصر در زمینه نظام رسانه‌ای اظهار کرد: یک اتفاقی که در دنیا افتاده است و دانشمندان ما را گیج کرده است، پدیده انفجار اطلاعات و در اختیار داشتن همه اطلاعات، حضور دوسوم دهکده جهانی و اینکه ۱۰ سال دیگر رفتن به جایی که همه زبان‌ها به طور همزمان قابل ترجمه باشد و دهکده جهانی به بازار پیام تبدیل می‌شود. جهانی در پیش است که در آن مقررات‌زدایی در حوزه رسانه‌ها به شدت در حال تدوین است. تمام کشورهای جهان با نظام‌های مختلفی که دارند در حال مقررات‌زدایی هستند. اینکه لایحه ماده به ماده به شوراهای مختلف فرستاده شود فایده‌ای ندارد. شما باید اجازه دهید دانش، رفتار جهانی و تجربه گذشته کمک کند تا از این وضعیت خودتان را نجات دهید.

محسنیان راد در بخش پایانی سخنان خود در نشست بررسی لایحه نظام رسانه‌ای اظهار کرد: در طی سال‌های گذشته و بدو پیش‌نویس این لایحه اصطلاح نظام شبیه پزشکی برای مرحوم دکتر معتمدنژاد و بنده بوده است. ما به این دلیل این اصطلاح را آوردیم که هر چه با مقامات صحبت می‌کردیم متوجه نمی‌شدند که چه می‌گوییم. ما این نظام را فقط به این جهت آوردیم که رسیدگی به تخلفات روزنامه‌نگاران از قوه قضاییه خارج و به دست نمایندگان روزنامه‌نگارها بیفتد. بنابراین هیچ تقلید و مشابهتی بین حرفه رسانه با پزشکی متصور نبودیم. ما فکر کردیم چگونه می‌توانیم اوضاع را نجات دهیم در حالی که در یک روز یک دفعه ۱۸ روزنامه توقیف می‌شود. قاضی مرتضوی که الان می‌دانید چه کرد و در کل مطبوعات کشور سلطه انجام می‌دهد آن موقع بود که من و مرحوم معتمدنژاد مطرح کردیم که تشکیلاتی درست کنیم مشابه نظام پزشکی به منظور اینکه رسیدگی به تخلفات از سوی نمایندگان انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha