• یکشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 97020200761
  • خبرنگار : 71379

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان خبر داد:

خسارت ۸۵ درصدی به محصول پسته رفسنجان در سال جاری

خسارت ۸۵ درصدی به محصول پسته رفسنجان در سال جاری

ایسنا/کرمان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: امسال با وجود اینکه سال آور پسته نبود، پیش‌بینی ما این بود که ۳۰ هزار تن محصول پسته را داشته باشیم اما با خسارتی که به محصول وارد شد، ۸۵ درصد این مقدار هم از بین رفت.

به گزارش ایسنا، حسین رضایی اظهار کرد: قبلا هشدار داده بودیم که سال ۹۷ پسته نداریم و کشاورزان باید هزینه‌های خود را مدیریت کنند.

وی با مروری بر سال‌هایی که رفسنجان محصول نداشته است، خاطرنشان کرد: سال ۵۸ تولید محصول کشور بسیار پایین و کل صادرات ایران 10 هزار تن بود، سال ۸۷ هم محصول خیلی پایین بود و سال ۷۶ هم سرمای جبهه ای موجب شد، ۹۰ درصد محصول از بین برود.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان با بیان اینکه بیشترین تاثیر در کاهش محصول امسال را گرماهای مهلک دهه اول فروردین داشت، تصریح کرد: این دما تا بالای ۳۲ درجه سانتیگراد رسید در حالی که بهترین دما بین ۱۶ تا ۲۲ درجه است که در این دما هم رشد رویشی هم زایشی خوب انجام می‌شود، به ویژه رقم‌های احمداقایی و اکبری خیلی به این گرمازدگی حساس هستند و گرما عامل اصلی خسارت بود. این گرمازدگی پیش بینی شده نبود و روی رقم سال آینده از جمله کله قوچی و فندقی تاثیر گذاشت.

رضایی در ادامه گفت: سال گذشته 65 هزار تن پسته در شهرستان تولید و 2000 میلیارد تومان گردش مالی ایجاد کرد، همه این پول در زمینه اشتغال هزینه می‌شود چراکه کشاورز قبلا پول کارگر، تیلر، سم و ... را پرداخت کرده و آخرین نفری که پول سهمش می‌شود، خود کشاورز است.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان عنوان کرد: پولی که در سال‌های گذشته از محل درآمد پسته برداشت شده دوباره در زمینه پسته هزینه در داخل و خارج از شهرستان و حتی خارج از استان عمدتا در زمینه اشتغال هزینه شده لذا توهم اینکه پول‌ها در جای دیگر هزینه می‌شود، باید از بین برود.

وی بیان کرد: نوسانات دمایی در بهمن و اسفند زیاد بود به نحوی که پس از گرمای زیاد افت دما موجب ریزش خوشه در رقم‌های کله قوچی و اکبری شد.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان خاطرنشان کرد: در 17 سال گذشته در رفسنجان سرمایی که برای درخت پسته موثر است به یک هزار ساعت نمی‌رسد که این میزان سرما برای رقم‌های اکبری و فندقی کافی نیست و می‌تواند در تولید محصول اختلال ایجا کند.

رضایی تأکید کرد: کشاورزان از رقم اکبری برای توسعه استفاده نکنند و اگر جایی تغییر پیوند لازم است از رقم احمدآقایی استفاده کنند که نیاز به سرمای کمتری دارد، رقم اکبری یک هزار و ۲۰۰ ساعت، کله قوچی نزدیک ۶۰۰ ساعت، احمد اقایی ۷۰۰ ساعت و فندقی بین ۸۰۰ تا هزار ساعت سرما نیاز دارد اما متاسفانه در این سال‌ها حدود ۷۵۰ ساعت سرما تامین شد.

وی در ادامه اظهار کرد: کشاورزان درختان را رها نکنند، وضعیت تغذیه درختان مناسب نیست و کیفیت و کمیت آب‌ها می‌تواند روی درخت تاثیر بگذارد، اگر ضعف تغذیه همینگونه پیش برود سه سال یک بار محصول تولید می‌شود که این مسئله توجیه اقتصادی نخواهد داشت. کشاورزان می‌توانند با استفاده از تسهیلات و اجرای آبیاری زیرسطحی به جای ۶۰ روز ۱۵ روز یک بار آبیاری کنند.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان به مشکل درختان پسته اشاره و تصریح کرد: در رفسنجان قبل از اینکه پسته مشکل داشته باشد درخت پسته مشکل دارد، درختان بنیه ندارند، مشکل این است که تغذیه درختان به شکل سنتی انجام می‌شود در حالیکه باید کارهای جدید را مورد توجه قرار دهیم، در حال حاضر تا آخر اردیبهشت فرصت داریم از کودهای ازته و فسفره در آب استفاده کنیم تا وضعیت درخت‌ها بهبود پیدا کند، محلول پاشی عناصر میکرو در یک ماه طلایی نیز موثر است.

رضایی با اشاره به ارزآوری محصول پسته یادآور شد: بزرگ‌ترین اقتصاد کشور بعد از نفت صادرات پسته است، پسته دومین محصول ارزآور است.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان خاطرنشان کرد: در باغات بعضی ترکیبات خاص انجام دادیم و در حال آماربرداری هستیم که چه اثراتی روی سطح برگ و رشد درختان داشته است، علاوه بر این جلسات آموزشی برای کشاورزان در نظر گرفتیم که بهتر است آنها در این کلاس‌ها شرکت کنند تا در راندمان محصول اثر گذار باشد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha