• دوشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 97021005902
  • منبع : نمایندگی گیلان

مقبره کاشف‌السلطنه از دیدنی‌های شهر لاهیجان

مقبره کاشف‌السلطنه از دیدنی‌های شهر لاهیجان

ایسنا/گیلان مقبره کاشف السلطنه هم‌اکنون یکی از دیدنی‌های شهر لاهیجان است که در کنار موزه تاریخ چای قرار دارد.

به گزارش ایسنا،«محمدولی روزبهان» رئیس سازمان چای کشور گفت: محمدمیرزا (کاشف السلطنه) یکی از مردان شایسته و نیکنامی است که در فروردین ماه 1244 شمسی در تربت حیدریه بدنیا آمد در طول حیاتش، خدمات ارزنده‌ای به کشور و مردمش ارائه داد. وی تحصیل‌کرده دارالفنون بوده و از دانشگاه سوربن فرانسه در رشته حقوق و حقوق اداری فارغ‌التحصیل شد.

روزبهان ادامه داد: کاشف السلطنه در سن 16 سالگی به استخدام وزارت خارجه درآمد. در سال 1260 شمسی با سمت دبیر دومی عازم سفارت ایران در پاریس شد و مدتی هم بجای یمین‌الدوله در پاریس بودند. وی در پست‌های حساس و مهم دیگری همچون نایب الایالگی تربت حیدریه، جنرال قنسولی ایران در هند، اولین شهردار رسمی تهران، ریاست محاکمات وزارت امور خارجه، معاونت وزارت داخله و اولین رئیس سازمان چای کشور فعالیت داشت. زمانی که سمت جنرال قنسولی ایران در هند را برعهده داشت با صنعت چای آشنا شد و به فراگیری این صنعت پرداخت و با آوردن چندین جعبه تخم و سه هزار نهال چای و محصولات ارزنده دیگر به کشور، امتیاز کشت چای را در تمام ایران بدست می آورد. قدمت کشت و کار اصولی این محصول استراتژیک در ایران به سال ۱۲۷۹ هجری شمسی برمی گردد .

وی با کشت و پرورش و توسعه گیاه چای در ایران منجر به ایجاد بستری عظیم برای اشتغالزایی و گسترش دانش کشاورزی و صنایع وابسته در استان گیلان و بخشی از مازندران شد. کاشف السلطنه در کنار تمامی وظایف سیاسی و اجتماعی که بر دوش داشت یکی از مولفین و مروجین علوم روز جهان در ایران بود. وی در سن 65 سالگی در روز شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۰۸ شمسی هنگامی که برای استخدام کارشناسان چینی و همچنین انواع جدید چای به چین سفر کرده بود،در راه بازگشت در گردنه ملوبین دالکی و کنار تخته در اثر سقوط ماشین به دره کشته شد.

طبق وصیت کاشف‌السلطنه،خانواده‌اش جنازه او را به لاهیجان حمل و در روی تپه‌ای به وسعت 1000 مترمربع در انتهای خیابان کاشف شرقی لاهیجان که به این منظور در زمان حیاتش خریده بود به خاک می‌سپارند. این مقبره هم‌اکنون یکی از دیدنی‌های شهر لاهیجان است که در کنار موزه تاریخ چای قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha